۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82302707
T T
۰ نفر
وزیر صنعت، معدن و تجارت:قرارداد با خودروسازان خارجی بدون پیش شرط است

تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه قرارداد خودروسازان بزرگ دنیا با خودروسازان ایران را بدون پیش شرط دانست و تاكید كرد: خودروسازان خارجی با اطمینان قراردادهای خود را با ایران نهایی كرده اند.

«محمدرضا نعمت زاده» در حاشیه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفت و گو با خبرنگاران به جزییاتی از مذاكرات خودروسازان ایرانی با خودروسازان بزرگ دنیا اشاره كرد و گفت: برخی از خارجی ها در حوزه خودرو محتاط بودند و می گفتند اگر روزی تحریم ها علیه ایران بار دیگر اعمال شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
وی افزود: ما به آنها می گفتیم اگر می خواهید این حرف ها را مطرح كنید، می توانید با كشور دیگری شریك شوید. ما به آن شركت ها می گفتیم اگر اطمینان ندارید كه حضورتان در ایران درازمدت است، لزومی ندارد قرارداد ببندیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد كه «خودروسازان خارجی به این ترتیب امضای این شكل از قراردادها را با خودروسازان ایران پذیرفتند.
نعمت زاده گفت: در قراردادهای خودرویی ما یك كلمه به موضوع برجام اشاره نشده است، البته حق شركت های خارجی است، این مسایل را مطرح كنند و وقتی می بینند یك سیاستمدار در آن طرف دنیا حرفی می زند، احتیاط كنند. ما نیز حرفی نداریم، فقط به آنها گفته ایم اگر می خواهید احتیاط كنید، نیایید.
وی افزود: شركت های خودروساز خارجی با آگاهی به این مسایل حضور پیدا كرده اند و هیچ شرطی را نه قبول كردیم نه نوشتیم و نه در آینده خواهیم نوشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص انتخابات آمریكا و موضوع برنامه جامع اقدام مشترك ایران و كشورهای عضو گروه 1+5 گفت: برنامه جامع اقدام مشترك توافق با یك كشور نیست كه بخواهد یك طرفه لغو شود.
نعمت زاده افزود: توافق با كشورهای 1+5، یك توافق جمعی بین المللی است. این توافق در سازمان ملل متحد نیز به تصویب رسیده است و سازمان ملل قطعنامه های خود علیه ایران را لغو كرده است.
وی با اشاره به همكاری های خودرویی در دوران پسا برجام گفت: در دو سال گذشته و بعد از قطعی شدن برجام، یكی از سیاست های ما حمایت از سرمایه گذاری خارجی به ویژه در بخش هایی مانند خودرو بود.
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت افزود: در این ارتباط ایران خودرو توانست با یك شركت اروپایی قراردادی 50 - 50 منعقد كند كه پیشرفت این همكاری هم اكنون به 61 درصد رسیده است.
نعمت زاده همچنین به مذاكره با شركت آلمانی «دایملر بنز» برای تولید موتورهای با سوخت گاز طبیعی مایع و موتورهای دیزلی برای كامیون ها خبر داد و گفت: در این همكاری قرار است 50 درصد سرمایه گذاری توسط طرف ایرانی و 50 درصد توسط دایملر بنز صورت گیرد. این همكاری تا پایان امسال تحقق پیدا می كند.
وی اضافه كرد: از طرفی دیگر، سایپا نیز با شركت دیگری به توافق رسید كه آنها هم كار را شروع كرده اند و قرار شده است یكی از سایت های خود را به این همكاری اختصاص دهند. سایپا به طور همزمان با رنو نیز وارد مذاكره شد، اما این مذاكره به نتیجه نرسید و با گذشت زمان، ایدرو مذاكرات خود را با رنو آغاز كرد.
نعمت زاده گفت: رنو در گذشته نیز با دو شركت ایران خودرو و سایپا همكاری های خود را آغاز كرده بود و گاهی این دو شركت را به جان هم می انداخت. برای برطرف كردن این وضعیت، ایدرو را معرفی كردیم تا همكاری با رنو «یك به یك» باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی در مورد قرارداد رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و مجموعه ای كه قرار است در این همكاری به عنوان آورده ایدرو باشد، گفت: اولویت با واگذاری شركت بنیان توسعه صنعت خودرو موسوم به «بن رو» به ایدرو و احتساب این شركت به عنوان آورده ایدرو است.
شركت بنیان توسعه صنعت خودرو از شركت های زیرمجموعه سایپا است كه در جاده قدیم سلفچگان ساوه واقع است و با حدود هزار پرسنل، خودروهای سایپا 151 و آریو S300 تولید می كند.
نعمت زاده افزود: در این همكاری، بحث سرمایه گذاری مطرح است، برای اینكه در همكاری با رنو تولید سریعتر شروع شود، سایپا از یك سال پیش مذاكرات خود را با رنو آغاز و «بن رو» را به عنوان آورده این همكاری مطرح كرد.
وی ادامه داد: وقتی كه این مذاكرات به نتیجه نرسید و قرار شد ایدرو كار را انجام دهد، به روال گذشته گفتیم كه «بن رو» برای این همكاری واگذار شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سایپا چند 100 میلیارد تومان از سال های گذشته به ایدرو بدهكار است و اینها توافق كرده اند كه اموال بخشی از واحدها از جمله «بن رو» به ایدرو منتقل شود.
نعمت زاده گفت: این در شرایطی است كه بن رو سال ها در حال ضرر دادن است و ادامه این روند به مصلحت سهامداران نیست و بهتر است به اهلش واگذار شود.
وی ادامه داد: البته از آنجا كه ایدرو یك سازمان توسعه ای است، پس از چند سال می تواند سهامش را حتی تا 100 درصد واگذار كند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مورد چارچوب این همكاری توافق ها انجام شد، اما هنوز قرارداد این همكاری منعقد نشده است كه امیدواریم ظرف دو ماه آینده این قرارداد منعقد شود.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینكه آیا خودروهای جدید جایگزین پراید و پژو می شود؟ گفت: ما در مسیر بكارگیری فناوری های جدید در صنعت خودرو هستیم و یكی از اهداف مشاركت های خودروسازان با شركت های خارجی نیز همین موضوع است.
نعمت زاده افزود: البته جایگزینی خودروهای جدید به بازار مربوط می شود. خودروسازان بازار و تقاضا را می بینند و بر اساس آن تصمیم گیری می كنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هدف ما این است كه تولید خودروهای قدیمی را متوقف و خودروهای جدید را به بازار معرفی كنیم كه البته این امر باید به مرور رخ دهد.
نعمت زاده در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینكه بزرگترین نتیجه اجرای برجام را چه می دانید؟ گفت: بزرگترین اتفاق بازگشت فضای امید، كار و توسعه اقتصادی است.
وی گفت: ما با عنوان حكومت مهمترین وظیفه مان این است كه فضا را برای كار و تولید بنگاه های اقتصادی و تولیدكنندگان بخش خصوصی فراهم كنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هیات عالی نظارت بر سرمایه گذاری خارجی در هفت ماه نخست امسال 37 مورد سرمایه گذاری خارجی را با ارزش یك میلیارد و 400 میلیون یورو ثبت كرده است.
وزیر صنعت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینكه بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس، رنو باید هزار میلیارد تومان خسارت به ایران پرداخت می كرد، آیا در قرارداد جدید پرداخت این خسارت ذكر شده است؟ گفت: قرارداد قبلی، قرادادی است كه زمان آن تمام شده و با این قرارداد كه قرار است به زودی منعقد شود ارتباطی ندارد.
وی با اشاره به اینكه قرارداد جدید، قرارداد سرمایه گذاری مشترك برای كارخانه موتورسازی و گیربكس سازی است، گفت: تحقیق و تفحص مرجع حقوی نیست، اگر یك طرف خسارت دیده است می توانند با هم مذاكره كنند و مسایل را با هم حل كنند.
نعمت زاده گفت: در قراردادهای جدید سعی شده است كه نقاط ضعفی كه در قراردادهای قبلی وجود داشته برطرف شود؛ علاوه بر این، قرارداد جدید مواردی دارد كه در قراردادهای قبلی نبوده است.
وی همچنین به رشد 30.9 درصدی تولید خودرو از ابتدای امسال تا پانزدهم آبان ماه، نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این دوره زمانی 753 هزار دستگاه خودرو در كشور تولید شده است.
نعمت زاده در ارتباط با توسعه تولید در بخش های دیگر نیز گفت: به عنوان نمونه فولاد مباركه اصفهان روزانه 50 هزار تن ورق برای خودروسازی تولید می كند؛ این در حالی است كه تا پیش از این ورق خودرو از خارج تامین می شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در هفت ماه نخست امسال، صادرات بخش صنعت 8.8 درصد و صادرات بخش معدن 30 درصد افزایش یافت؛ همچنین صادرات بخش كالاهای صنعتی منهای پتروشیمی نیز 4.2 درصد نسبت به هفت ماه نخست سال گذشته افزایش داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از سه بسته حمایتی افزایش صادرات غیر نفتی خبر داد و گفت: از صندوق توسعه ملی چند فقره تسهیلات در نظر گرفته شده است؛ یك بخش از این تسهیلات ریالی و مربوط به تامین سرمایه در گردش است؛ در این بخش دو هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است كه تاكنون 300 میلیارد تومان در اختیار بانك ها قرار داده شد.
نعمت زاده گفت: یك بسته دیگر برای تامین سرمایه در گردش ارزی است؛ در این بخش تاكنون 100 میلیون یورو در اختیار بانك توسعه صادرات قرار گرفته و این رقم تا یك میلیارد یورو نیز می تواند افزایش پیدا كند.
وی گفت: علاوه بر این، یك میلیارد دلار تسهیلات به خریداران خارجی اعطا خواهد شد؛ زمان بازپرداخت این تسهیلات برای تجارت دوساله و برای سرمایه گذاری و طرح های فنی مهندسی پنج ساله خواهده بود.
وزیر صنعت افزود: رقم این تسهیلات تا دو میلیارد دلار قابل افزایش است.
اقتصام**9189** خبرنگار: اسماعیل داودی انتشار دهنده:علی خورسندی