۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷
کد خبر: 82304392
T T
۰ نفر

اولین مدرسه تعزیه كشور درالبرز ایجادمی‌شود

۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷
کد خبر: 82304392
اولین مدرسه تعزیه كشور درالبرز ایجادمی‌شود

كرج- ایرنا- رئیس مجمع تعزیه البرز به ضرورت ایجاد مدرسه تعزیه در كشور اشاره كرد و گفت:این استان از خاستگاه های تعزیه در كشور است و نخستین مدرسه تعزیه در این منطقه ایجاد می شود.

مصطفی كرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:استان البرز دارای ظرفیت های بسیار زیادی در عرصه هنر آیینی تعزیه است و از آنجا كه البرز یكی از خاستگاه های تعزیه در كشور است، ایجاد این مدرسه برای نخستین بار در كشور ضروری است.
وی با بیان اینكه مجمع تعزیه استان با بیش از 600 عضو تشكیل شده، اظهار داشت: این مجمع پس از اعلام فراخوانی كه انجام شد با حضور تعداد زیادی از تعزیه خوانان استان از شهرستان های از طالقان، نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، كلاك، برغان، دوروان و دیگر روستاهای سلسله جبال البرز تشكیل شد.
كرمی با اشاره به اینكه هر ساله میزان زیادی از وجه نقد استان كه نذورات مردمی هستند در زمان محرم و صفر به دلیل استفاده از تعزیه خوانان دیگر استان ها از البرز خارج می شود، گفت: به طوریكه فقط در برغان در سال حدود 550 میلیون تومان هزینه می كند برای این تعزیه خوان ها كه پول این استان است و پول سرگردانی است كه به عنوان نذورات در جیب مردم است و در این دو ماه از جیب مردم خارج و وارد جیب این ها می شود و از استان خارج می شود.
وی با بیان اینكه با این وضعیت تصمیم به ساماندهی این امر كردیم، بیان داشت: با تشكیل مجمع تعزیه مشخص شده كه تعزیه خوان های زیادی در نسل گذشته وجود داشته اند.
رئیس مجمع تعزیه استان البرز با اشاره به اینكه این تعزیه خوان ها قرار است تا ساماندهی و سطح بندی شوند، گفت: این تعزیه خوان ها عموما دارای سن های بالا هستند كه برای خوانندگی برای سن های نوجوانی مثل حضرت قاسم نیاز است تا از بچه های كوچك استفاده شود.
وی اضافه كرد: به همین منظور درصدد راه اندازی مدرسه تعزیه برآمدیم تا ضمن خوانندگی، اشقیا خوانی و اولیاخوانی نوازندگی ترومپت و طبل هم در این مدرسه آموزش داده شود.
كرمی با اشاره به اینكه هنوز مجوز ایجاد این مدرسه داده نشده و در حال انجام كار زیربنایی هستیم تا پس از صدور مجوز اطلاع رسانی های لازم را داشته باشیم، افزود: اكنون برنامه ریزی ها برای نحوه ی فعالیت این مدرسه انجام شده است.
وی اظهار داشت: هنوز فضای ثابتی برای احداث مدرسه نداریم و نیاز است تا مكانی برای استقرار كودكان مثل مدرسه داشته باشیم زیرا امكان جابجایی كودكان را به صورت مداوم نداریم.
كرمی اضافه كرد: در این مدرسه كودكان و نوجوانان با سنین مختلف آموزش داده می شوند زیرا اجرای نقش های طفلان مسلم یا عبدالله و یا حضرت قاسم هركدام نیاز به حضور افرادی در همان سنین دارد همچنین برای ایفای نقش دیگر افراد در دو گروه مخالف و موافق نیاز به تربیت افراد است.
وی گفت: در آینده شاید مدرسه تعزیه جواب ندهد زیرا نمی توان زیاد آن را پر و بال داد و اگر دیدیم استقبال خوبی از آن می شود در استان دانشكده علمی كاربردی تعزیه راه اندازی خواهیم كرد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
۰ نفر