به گزارش ایرنا، انجمن بین المللی اعتباربخشی (آی.ای.اف- IAF) نهادی است كه سازمان های مرتبط با ارزیابی و انطباق در انواع زمینه های مختلف مانند سیستم های مدیریت، محصولات، خدمات و كاركنان در آن عضوند.
«نیره پیروزبخت» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: یكی از مزیت های این عضویت، قابل پذیرش بودن گواهی های صادر شده كشورهای عضو در ایران است.
وی ادامه داد: با این روند اگر محصولی استانداردهای اروپا را داشته باشد، دیگر به بررسی دوباره استانداردهای آن در ایران نیازی نیست و كار نظارت بر استانداردهای آن به طور غیرمستقیم انجام می شود.
** نامه سازمان استاندارد به سایپا برای خارج كردن پراید از تولید
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران درباره اینكه گفته می شود تا زمانی كه این سازمان استاندارد خودروها را تایید می كند، نمی توان آنها را از مدار تولید خارج كرد، گفت: بحث خودرو به موضوع هایی چون تنوع و نوآوری در تولید نیز مرتبط است.
پیروزبخت یادآوری كرد: آغاز امسال این سازمان در نامه ای رسمی به ساپیا اعلام كرد برنامه خروج پراید از تولید را به سازمان استاندارد ارایه كند.
موضوع قطع تولید پژو405 و پراید تا پایان امسال، هفته گذشته رسانه ای شد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد هیچگونه مصوبه یا آیین نامه ای در این زمینه وجود ندارد و همه خودروهای تولیدی كه استانداردهای كیفیت، مصرف سوخت و آلایندگی را رعایت می كنند، مجاز به شماره گذاری اند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در بحث استاندارد خودرو یكسری عوامل رعایت می شود و تا زمانی كه پارامترها تغییر نكند، حمایت سازمان استاندارد با آن است.
وی یادآوری كرد برای تایید استاندارد خودرو 52 مورد تعیین شده است و گفت: در كنار استاندارد بودن خودرو، كیفیت محصول، نوآوری و سرعت خدمات دهی به مشتریان نیز باید در نظر باشد.
این مقام اضافه كرد: ممكن است یك خودرو استانداردهای لازم را داشته باشد اما مشتریان از آن رضایتی نداشته یا قیمت محصول مطلوب مشتری نباشد.
پیروزبخت گفت: در چنین شرایطی چاره ای نداریم جز اینكه به سوی نوآوری در محصول برویم و خودروها را از رده خارج كنیم.
وی افزود: گشایش های ایجاد شده پس از برجام این امكان را برای خودروسازان فراهم كرده است كه به سوی نوآوری و تولید محصولات جدید در كشور حركت كنند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاكید كرد این سازمان در زمینه محصولات خودرویی با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی لازم را دارد و اگر این وزارتخانه برنامه خروج از تولید برخی محصولات را داشته باشد، با خودروسازان و این سازمان هماهنگ می كند تا بتوان برای تولیدات بعدی سریع تر برنامه ریزی كرد.
پیروزبخت درباره اینكه آیا این سازمان در زمینه بررسی كیفیت خودروهای جدید كه قرار است خودروسازان با همكاری شركای خارجی تولید كنند نیز ورود می كند، گفت: در صورتی كه قرار باشد كیفیت خودروها به طور مستقیم بررسی شود، این سازمان آزمایش و بازرسی لازم را خواهد داشت.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه كرد: با توجه به عضویت ایران در نهاد آی.ای.اف، اگر محصولی استانداردهای اروپا را داشته باشد، به راحتی پذیرفته می شود و این تایید كیفیت به صورت غیرمستقیم خواهد بود.
اقتصام**2025**1961** مصاحبه كننده: لیلا جودی** انتشاردهنده: مریم مسعود
اختصاصی ایرنا
ایران در مرجع بین المللی تایید صلاحیت عضو شد/ الزام خودروسازان به نوآوری
۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۷
کد خبر:
82305716
تهران- ایرنا- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از عضویت كشور در مرجع بین المللی تایید صلاحیت و اعتباردهی (IAF) خبر داد و گفت: با این روند گواهی سیستم های مدیریتی صادر شده از سوی ایران در 70 كشور دنیا پذیرفته می شود.