۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82306004
T T
۰ نفر
سامانه كنترل ترافیك راه آهن تهران- جنوب به بهره برداری رسید

اهواز - ایرنا - بهره برداری از سامانه كنترل ترافیك راه آهن (CTC) تهران - جنوب روز یكشنبه با حضور دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری، در ایستگاه راه آهن اهواز آغاز شد.

به گزارش ایرنا این سامانه كه حدفاصل شهرهای تهران، اهواز و سربندر را با 67 ایستگاه زیرپوشش مدیریت و كنترل قرار می دهد با اعتباری معادل سه هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
یكی از واحدهای عملیاتی مهم و حساس در صنعت حمل ونقل ریلی، كنترل ترافیك است كه در نواحی راه آهن زیرنظر اداره سیر و حركت اداره كل مربوطه و در مركز با عنوان گروه مهندسی كنترل ترافیك مركزی، زیرنظر اداره كل سیر و حركت به ایفای وظایف سازمانی می پردازد.
عبدالكریم درویش زاده مدیركل راه آهن جنوب در این مراسم گفت: افزایش ایمنی یكی از مهمترین اهداف مركز كنترل ترافیك است.
وی ادامه داد: از مهمترین امور در مركز كنترل ترافیك، نظارت مستمر بر عملكرد ماموران سیر و حركت است به طوری كه با رصد حركت كلیه وسایل نقلیه ریلی به صورت آنلاین و لحظه‌ای از موقعیت مكانی وسایل نقلیه مطلع شده و تصمیم لازم برای حداكثر بهره وری را اخذ و پس از هماهنگی‌های لازم با مسئولان مربوطه، جهت اجرا ابلاغ می كنند.
درویش زاده ادامه داد :اعتبار اولیه قرارداد پروژه احداث مركز كنترل و هدایت قطارهای محور جنوب بالغ بر 83 میلیون یورو معادل 3 هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: سیستم CTC از سیستمهای پیشرفته كنترل هدایت قطار ها در جهان است كه هم اكنون این سیستم در محور ریلی جنوب از تهران تا بندر امام (ره) و خرمشهر را با 67 ایستگاه پوشش می دهد .
وی افزود : مركز این سیستم در ایستگاه راه آهن اهواز واقع شده و قطار هایی كه در محور تهران - جنوب حركت می كنند از طریق این مركز كنترل و هدایت می شوند.
تقسیم لكوموتیو و تخصیص به حمل محموله ها برمبنای اولویت‌های تعیین شده، نظارت بر ساعت كاری ماموران، دقت در موجودی بارهای رسوبی احتمالی، مراقبت بر سیر منطبق بر برنامه‌های فصلی تنظیم شده قطارهای مسافری، واگذاری زمان‌های مسدودی خطوط برای تعمیرات موردی خط، تهیه آمار و گزارش ها، برخی از امور جاری محوله به این واحد است.
بهره برداری از چند طرح بزرگ اقتصادی از جمله سه گام در میادین نفتی یادآوران، یاران شمالی و آزادگان شمالی در غرب كارون به ظرفیت استخراج 200 هزار بشكه در روز و پایانه مرزی شلمچه با حجم سرمایه گذاری 276 میلیارد ریال از جمله طرح هایی است كه امروز به بهره برداری می رسد.
پیش از این طرح آبرسانی به دشت آزادگان، هویزه، رفیع، شرق اهواز در قالب طرح آبرسانی غدیر هم با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
وزیران كشور، نفت، نیرو و راه و شهرسازی در این سفر یك روزه رئیس جمهوری را همراهی می كنند.
7152/6064
خبرنگار: محمد رضا خبازان** انتشار دهنده: محسن بهاروند
۰ نفر