۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82306372
T T
۰ نفر
قوه قضاییه در انتظار گزارش دیوان محاسبات درباره حقوق های نجومی

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینكه هنوز گزارشی در مورد حقوق های نجومی به این قوه گزارش نشده است، گفت: دولت اعلام كرده در حال بررسی موضوع حقوق های نجومی است و دیوان محاسبات نیز برای ارائه گزارش تكمیلی این موضوع تا پایان آبانماه مهلت خواسته است.

به گزارش خبرنگار قضایی - حقوقی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یكشنبه در یكصد و چهارمین نشست خبری در خصوص حقوق های نجومی گفت: چند ماه از این قضیه گذشته و مردم انتظار دارند نظام اقدام درخوری انجام دهد اگر جرمی واقع شده قوه قضاییه باید وارد شود.
وی اظهار كرد قوه قضاییه منتظر است بررسی ها تمام شود اما تا امروز گزارشی به قوه قضائیه نیامده است.
محسنی اژه ای اضافه كرد: دیوان محاسبات وارد عمل شد و گزارش خوبی هم در مجلس مطرح كرد؛ دیوان محاسبات اعلام كرده كه گزارش تكمیلی تا آخر آبان ارائه می شود و از دستگاه قضا خواسته است تا پایان آبان صبر كند.
وی ادامه داد: تا به امروز از دیوان محاسبات اعلام جرمی به قوه قضاییه گزارش نشده است؛ دادستان كل كشور ماموریت پیدا كرد موضوع را از جنبه های مختلف بررسی و اعلام گزارش كند كه این گزارش به دادستان تهران ارائه خواهد شد؛ سازمان بازرسی نیز مواردی را برای دادستان تهران ارسال و از ناحیه دادستان تهران به برخی دستگاه ها نامه نگاری شد تا فهرست و گزارش را اعلام كنند.
وی ادامه داد: پنج تا شش مورد بحقوق نجومی به صورت موردی را سپاه و دو مورد را به صورت موردی سازمان بازرسی اطلاع داده و به شعبه بازرسی رفت.

** انتشار سند محرمانه جرم است
اژه ای درباره پرونده مربوط به شهرداری گفت: پس از ورود سازمان بازرسی، برخی گزارش ناتمام را منتشر كردند كه نفس انتشار سند محرمانه، جرم است.
وی تاكیدكرد: در این پرونده برخلاف تصور اشتباه، با انتشار فساد برخورد نشد بلكه با انتشار سند محرمانه برخورد شد.
اژه ای با بیان اینكه رسیدگی به این پرونده متوقف نشده است و همچنان ادامه دارد،گفت: دادستان كل كشور این موضوع را دنبال می كند و گزارش جامعی را به دادستانی تهران ارجاع داد و دادستانی تهران با گرفتن اسناد و مدارك از سازمان بازرسی، گزارش ها را به دقت ملاحظه می كند تا مواردی كه جرم واقع شده بدون هیچ اغماضی و با سرعت بیشتر، با ضوابط قانونی بررسی شود.

**صدور كیفرخواست برای ٤١ متهم پرونده ریخته گران
محسنی اژه ای سپس با توضیح درباره پرونده متهمان ریخته گران، اظهاركرد: كیفرخواست برای ٤١ نفر صادر و پرونده به دادگاه ارجاع شد و دادگاه بعد از مطالعه تعیین وقت می كند.
وی افزود: اتهامات بیشتر مالی است البته از افراد دیگری هم در این پرونده تحقیق شد.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان كرد: سه نفر از كارمندان اموال تملیكی در یزد بازداشت شدند، یك نَفَر قاضی متخلف در این پرونده به ٥ سال حبس، جزای نقدی و انفصال از اقدامات دولتی و ٢٠ ضربه شلاق محكوم شد و یك كارمند به یك سال حبس، یك سال انفصال، جزای نقدی و شلاق محكوم شد.

**بازداشت سه وكیل و تحت تعقیب قرار گرفتن یك قاضی در آبان
معاون اول قوه قضاییه از بازداشت سه وكیل، تحت تعقیب قرار گرفتن یك قاضی و یك نفر از محیط زیست در تهران خبر داد و درباره كشف مواد مخدر در همین یك ماه، گفت: 10.5تن مواد مخدر در آبان كشف شده كه ٧٠ كیلو از آن هرویین و كراك است.
وی با اشاره به فعالیت های سامانه گویای قوه قضاییه، اظهاركرد: در كمتر از یك ماه حدود ٦٨ هزار تماس تلفنی با سامانه گویای قوه قضاییه برقرار شده كه ٥٧ هزار تماس مشاوره حقوقی بود.
به گفته وی، ٩٧ هزار نَفَر با وب سایت تماس گرفتند كه ٤١ هزار مورد درباره مهریه بود.

** بازداشت پزشك تبریزی
محسنی اژه ای درباره خبر پزشك خیر در آذربایجان غربی، اظهاركرد: با تحقیقات انجام شده، دریافت دلایل و مدارك و همچنین اظهارات خود فرد ثابت شد غذا مطلقا نذری نبوده و این یعنی برخی عناد دارند یا ناخودآگاه هر چیزی را به غذای نذری وصل كنند.
وی ادامه داد: این پزشك با تفهیم به اتهام قتل بازداشت شد و چند مطلب مورد شك بازپرس قرار گرفت، كه غذا نذری نبوده و اینكه پزشك خیر بیاید بگوید در داروخانه از مریض پول نگیرند، تا كنون هیچ نسخه اینچنینی به داروخانه برده نشده است و بعدا معلوم شد یكی از بستگان خودش این كار را كرده است.
او افزود: سم موجود در بدن آن دو نفر، همان سمی است كه در غذای مصرفی وجود داشته است؛ پس باید توجه داشت با چه هدفی شایعاتی به وجود می آید اگر این شایعه كشف نمی شد مردم نگاهشان به غذای نذری عوض می شد.

** پرونده شهرداری تبریز به دادگاه رفت
معاون اول قوه قضاییه درباره پرونده شهرداری تبریز، گفت: این پرونده به دادگاه رفت و هنوز تعیین وقت نشده است؛ ٤ نفر از اعضای شورا و ١٥ نفر از كارمندان شهرداری در این پرونده هستند.
سخنگوی قوه قضاییه درخصوص نامه تعدادی از نمایندگان مجلس درباره یكی از محكومان، گفت: دادستان گفته هنوز نامه به دست ما نرسیده است.
وی افزود: اما نمایندگان مجلس در این نامه منتشر شده در سایت ها نوشتند «این حكم به استناد ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی صریحا صادر نشده و مرتكب باید به جرم اشد محكوم شود» كه چنین چیزی صحت ندارد. در جرائم موجب تعزیر جرائمی كه بیش از سه مورد باشد، برای هر جرم حداكثر مجازات را حكم می كنند.
اژه ای ادامه داد: در مقام اجرا، آن اشد اجرا می شود یعنی اگر سه جرم باشد بیشترین میزان جرم را در نظر می گیرند و حكم را صادر می كنند.
وی با رد مطلب دیگری از این نامه، گفت: آنها خطاب به رییس قوه قضاییه نوشتند كه صدور احكام اینچنینی برای منتقدان به نتیجه ای جز هزینه انتقاد سالم نمی باشد.
سخنگوی قوه قضاییه خطاب به نمایندگان افزود: یا خبر دارید در دادنامه چه هست یا نه خبر ندارید. به استناد ماده ٤٧٧ آیین دادرسی كیفری نسبت به نقض حكم یا تخفیف اقدام نمایید؛ نماینده مجلس نمی تواند برای دیگری به عنوان معترض درخواست اعمال ماده ٤٧٧ كند اما چون به صورت تقاضا مطرح شد و تشخیص را برعهده قوه قضاییه گذاشتند، اشكالی وجود ندارد.

** همه چیز درباره صندوق ذخیره فرهنگیان
اژه ای درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: براساس آنچه به من گزارش دادند این صندوق در سال ٧٤ برای كمك به فرهنگیان تشكیل شد و هر فرهنگی مختار بود ٥ درصد از حقوق خود را به صندوق واریز كند و دولت هم آنچه فرهنگیان واریز كردند سالیانه به صندوق واریز كند؛ این صندوق به سمت سرمایه گذاری رفت و یكصد شركت ایجاد كرد كه یكی از آنها بانك سرمایه، ششمین بانك خصوصی است.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه ٤٧/٦٦ درصد از سهام آن متعلق به صندوق فرهنگیان و بقیه متعلق به گروه ریخته گران است، ادامه داد: این پرونده مربوط به یكی از صاحبان اصلی سهامداران است و شاید در طول این ١٠ سال ١٣ بار مدیر عوض كردن، موجب اشكالات این بانك شده است.
وی با بیان اینكه فساد مالی متوجه دست اندركاران صندوق و هم دست اندركاران بانك سرمایه، برخی مشتریان و دلالان بانك قرار گرفته است، افزود: این بانك در این مدت ١٠ سال، ١٢هزار میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان تسهیلات پرداخت كرده است كه هشت هزار میلیارد تومان آن معوقات بانكی است.
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان كرد: به كسانی كه تسهیلات دادند در ازای این تسهیلات، تسهیلات دهندگان منفعت شخصی بردند و تسهیلات گیرندگان بدون مقررات تسهیلات دریافت كردند.
به گفته وی، بین دریافت كننده و ارائه كننده تسهیلات و كارشناس، ربایی صورت گرفته و كارشناس سند را بیش از حد قیمت زده و بیش از پنج برابر قیمت كارشناسی كرده است.
وی اضافه كرد: بعنوان مثال ملكی كه ٤١ میلیارد تومان كارشناسی كرده ظرف چند روز همان ملك را ٢٢٧ میلیارد تومان قیمت گذاری و بابت بدهی به بانك پرداختند.
اژه ای درباره متهمان گفت: برخی متهمان در این پرونده بازداشت و برخی هم با قرار وثیقه آزاد شده اند؛ تعدادی هم هنوز به دادگاه احضار نشده و ممكن است احضار شوند.

**پرونده مرتضوی
محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا روی پرونده سعید مرتضوی اعتراضی می شود یا نه، گفت: قطعا اعتراض می كنند چون حكم قابل اعتراض است و هنوز 20 روز آن تمام نشده. من اطلاعی از اعتراض كردن روی این پرونده ندارم.
محسنی اژه ای همچنین در خصوص اینكه سازمان تامین اجتماعی در این زمینه اعتراضی به حكم پرونده مرتضوی كرده است یا نه، گفت: این كه اعتراض كرده اند یا نه، نمی دانم ولی ممكن است سازمان یا متهم اعتراضی به حكم داشته باشند و اعتراض آنها به مرحله تجدید نظر می رود.
وی در پاسخ به این سوال كه محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام كرده در خصوص حكم مرتضوی تحقیق و تفحص می كنند نیز گفت: تحقیق و تفحص اگر مرادشان سازمانی است، می توانند از سازمان تامین اجتماعی تحقیق و تفحص كنند اما پرونده قضایی قابل تحقیق و تفحص از سوی مجلس نیست.
وی در عین حال تاكیدكرد: شاكی و متهم این پرونده می توانند اعتراض كنند، اما تحقیق و تفحص از پرونده قضایی نداریم.
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سئوال خبرنگاری كه آیا حكم خانم آجورلو در این قضیه صادر شده است، گفت: حكم صادر شده و قابل اعتراض است ولی نمی دانم شاكی كیست، آمریت در حكم بازرسی منزل این فرد نیز یك قاضی است.
به گزارش ایرنا، بازرسی از منزل فاطمه آجورلو نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی و عضو كمیته وقت تحقیق و تفحص از قوه قضائیه به دستور دادستان وقت تهران با هدف كشف اسناد و مدارك تحقیق و تفحص انجام شده است.

**تاكنون وثیقه ای برای بابك زنجانی ارائه نشده
محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این كه شنیده می شود شركت خارجی برای تامین وثیقه بابك زنجانی به ایران آمده، آیا این قضیه صحت دارد یا نه،گفت: این موضوع مربوط به بیش از یك ماه گذشته است كه اتفاق افتاده است و آنها چنین ادعایی كرده اند كه یكی از بانك های خارجی حاضر شده ضمانت به این خانواده بدهد كه هیئتی در این زمینه اعزام شد.
وی ادامه داد: به همین منظور اصرار كردیم وكیل متهم همراه این هیئت بیاید و از شركت ملی نفت نیز همراه این هیئت بوده اند، اما حاضر به گذاشتن ضمانت نشده اند و نامه وكیل نیز موجود است، البته بانك اعلام كرده پول نقد را به حساب بریزند تا ضمانت نامه صادر شود.
وی با بیان اینكه اگر كسی می خواهد وثیقه ای بگذارد باید به دستگاه قضا مراجعه كند، ادامه داد: تاكنون وثیقه ای اعم از پول نقد یا ملك به میزان آنچه كه در این پرونده است، ارائه نشده است وگرنه اقدام لازم انجام می شود.
محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به صحبت های رئیس قوه قضائیه درباره مطبوعات، گفت: اگر همه ملتزم به قانون باشیم به نفع كشور است، اگر نشریه یا سایتی به صورت دیجیتال یا مكتوب جرمی مرتكب شود، به نظر می رسد، مدعی العموم باید وارد شود، بدون توجه به اینكه سایت یا نشریه وابسته به كجاست اگر مرتكب جرم شد و جنبه عمومی داشت، دادستان باید وارد شود.
وی تاكید كرد: اگر جرم بود مدعی یا شاكی خصوصی وارد شود و اگرچه اكنون كیفر خواستی صادر شده است می بینیم علیه همه دستگاه ها است و دولت قبلی و كنونی نیز علیه روزنامه ها و سایت ها شكایت داشته اند و قوه قضاییه باید این موارد را تعقیب كند و افراد هم به همین دید به این قضیه نگاه كنند.

**درباره پرونده مولاوردی
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری كه پرونده شهین دخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری كه در جریان بوده به كجا رسیده است، افزود: حكم صادر شده قابل اعتراض است و تبدیل به جزای نقدی شده و قطعا اعتراض می كنند و به دادگاه تجدید نظر می رود كه نتیجه آن قطعا اعلام می شود.
وی در پاسخ به این سوال كه رئیس قوه قضائیه اعلام كرده كه آزادی بیان در ایران معقول است و آیا این صحت دارد گفت: چنانچه آزادی مخل مبانی و موازین اسلامی نباشد، مشكلی ندارد.
معاون اول قوه قضائیه در ادامه با بیان اینكه اخیرا نیز یكی از سایت ‌ها علیه دولت مطلبی را منتشر كرده بود كه وزارت اطلاعات به این قضیه ورود كرده است، افزود: از این رسانه شكایت و یك نفر نیز در این خصوص دستگیر شد.
محسنی اژه ای ادامه داد: قوه قضاییه بدون توجه به جناح و گروه‌ ها، علیه جرایمی كه در فضای رسانه ‌ای كشور انجام می‌شود برخورد خواهد كرد.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگاری كه خطاب سخنان رئیس قوه قضاییه چه كسی بود، اظهار داشت: خطاب سخنان آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه كاملا مشخص است و با توجه به سخنان قبلی مطرح شده از سوی افراد دیگر، خطاب این سخنان را می‌ توان شناخت.

** پرونده بانك ملی و ملت
محسنی اژه ای در ادامه در خصوص تخلفات دو بانك ملی و ملت در پاسخ گفت: اینكه عنوان اختلاس به این موضوع داده شود، باید بازپرس تشخیص دهد ولی آنطور كه در گزارش آمده چیزی كه در گزارش آمده اختلاس است چون بانك ها وابسته به دولت هستند ولی دادستان و بازپرس مربوطه تا این لحظه كه مسئله مطرح شده است اعلام كرده اند كه این اختلاس نیست و ممكن است جرمی باشد اما معوقه بانكی نیز دارد.
وی خاطرنشان كرد: بازپرس مطرح كرده عنوان اختلاس در این پرونده صدق نمی كند اما جرم است.محسنی همچنین در مورد مبلغ تخلفات در این دو بانك اظهار بی اطلاعی كرد.

**پرونده بانك دی / بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا
معاون اول قوه قضاییه درپاسخ به این سوال ایرنا مبنی بر اینكه آیا فشاری روی قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده بانك دی وجود دارد؟ گفت: بستگی دارد منظورتان از فشار چه چیزی باشد؛ ممكن است برخی همین نامه تعدادی از نمایندگان به رییس قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده یك متهم را فشار بدانند و یا اینكه گاهی كسی یكی از متهمان یا دستگیرشدگان را می شناسد و می گوید من این فرد را می شناسم آدم خوبی است و واقعا آدم بدی نیست و اگر اینها فشار معنا می شود از این دست موارد فراوان داریم.
وی افزود: گاهی وقت ها این صحبت ها له و گاهی علیه آن متهم است و مثلا می گویند این فردی كه در این پرونده دخیل است اتهاماتش بالاتر از این حرف ها است.
اژه ای تصریح كرد: گاهی فشار می تواند از موضع قدرت مطرح شود كه برخی بخواهند از موضع قدرت از رسیدگی به پرونده ها جلوگیری كنند كه چنین چیزی نداریم و اگر هم این موارد مشاهده شود، قوه قضاییه هیچگاه اجازه نمی دهد كسی از موضع قدرت مانع از رسیدگی به یك پرونده شود.
معاون اول قوه قضاییه درباره خبر بازداشت مدیران عمران شهر پردیس بابت رشوه 30 میلیارد تومانی، گفت: از این موضوع مطلع هستم اما اینكه چند نفر بودند را خبر ندارم و چون اطلاع دقیقی نسبت به موضوع ندارم نمی توانم مطلبی را بیان كنم.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینكه نظرتان درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران چیست؟ خاطرنشان كرد: در این زمینه باید كاملا دقت كرد تا كاری انجام ندهیم كه بعدا موجب پشیمانی ما بشود.
وی تاكید كرد: باید با دقت همه زوایای این كار بررسی شود تا بعدا ناگزیر نباشیم به واكنش منفی درباره این امر را پاسخ دهیم.

**اربعین حسینی
سخنگوی دستگاه قضا در ابتدای این نشست خبری با تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی افزود: این روزها شاهد شور و شوق محبین محمد و آل محمد در كشورهای اسلامی و كشور خودمان هستیم كه راهی كربلا هستند و این شوق ستودنی است.
وی سپس به انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریكا اشاره كرد و گفت: آنچه دو نامزد ریاست جمهوری این كشور بر زبان جاری كردند و زنده پخش شد واقعا خجالت آور است؛ خجالت آور برای آنانی كه آمریكا را كدخدا می بینند، این افراد چطور می خواهند از اینها برای كشورهای جهان و كشور خود كمك بگیرند.
وی ابراز امیدواری كرد اینها عبرتی برای خودمان و دیگران باشد تا ببینیم با چه كسانی مواجه هستیم.
اجتمام**7268 ** 7329** 1569** خبرنگاران:مهناز بیرانوند و لیلا اسماعیل نژاد * انتشار: علی حبیبی
۰ نفر