۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۳۳
کد خبر: 82311236
T T
۰ نفر
پیشنهاد وزارت نیرو تعیین 5-2 سال حبس برای حفر چاه غیرمجاز است

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا وزارت نیرو گفت: پیشنهاد این وزارتخانه كه در انتظار نوبت رسیدگی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، مجازات دو تا پنج سال حبس برای حفركنندگان چاه آب غیرمجاز است.

«جواد میبدی» امروز (چهارشنبه) در همایش تخصصی پدیده فرونشست زمین در ایران كه به میزبانی سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور برپا شده است، افزود: افزون بر مجازات حبس، جرایم نقدی نیز برای این امر پیش بینی شده است كه در صورت تصویب می تواند ابزار بازدارنده ای در این ارتباط باشد.
وی اضافه كرد: شرایط بحران آب در كشور قوه قضاییه را نسبت به مسائل این بخش حساس كرده است و به پرونده های مرتبط رسیدگی لازم را انجام می دهد.
میبدی یادآوری كرد: امسال دولت چهار هزار و 80 میلیارد ریال (408 میلیارد تومان) اعتبار برای بهره برداری و حفاظت آب و آبفا اختصاص داده كه نسبت به پارسال 14 برابر رشد كرده است و انتظار می رود سال آینده بودجه لازم برای رسیدگی و برنامه ریزی با هدف رویارویی با پدیده فرونشست در اختیار سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور قرار گیرد.
وی افزود: وزارت نیرو در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه نسبت به مصرف 42 میلیارد مترمكعبی كنونی، كاهش 11 میلیارد مترمكعبی را مطرح كرده و همچنین صرفه جویی 30 تا 40 درصدی میزان مصرفی منابع آب در افق 20 سال آینده پیش بینی شده است.
به گفته میبدی، افزایش اعتبارات سال های آینده زمینه رسیدگی به چالش های این بخش را فراهم می سازد و البته در سطح استان ها همكاری همه سازمان های مرتبط را می طلبد.
به گزارش ایرنا،‌ در همایش یك روزه تخصصی «پدیده فرونشست زمین در ایران» مقاله هایی با عنوان راهكارهای وزارت نیرو برای مقابله با فرونشست، سنجش از دور و پایش فرونشست از گذشته تا امروز، فرونشست زمین در شهر تهران و راهكارهای اجرایی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و پایش فضایی و تبیین فاجعه ‌آفرینی ناشی از پدیده فرونشست در كشور برای ارایه به شكل سخنرانی انتخاب شده است.
معاونت وزارت راه و شهرسازی بتازگی اعلام كرد برای اجرای پروژه های شهری توجه به رفتار متقابل خاك و سازه ضروری است تا از ایمنی هرگونه ساختمان سازی اطمینان حاصل شود.
حامد مظاهریان گفت: پدیده فرونشست و فروریزش زمین حاصل افزایش سكونت مردم در شهرهاست. همچنین نسبت به پدیده فرونشست زمین در شهرها دانش اندكی وجود دارد.
وی تاكید كرد در زمان بروز هرگونه حادثه در كشور نباید به یكدیگر اتهام زد، زیرا قدرت پیش بینی وجود ندارد.
به اعتقاد وی، متخصصان ایرانی در زمینه گودبرداری از دانش روز برخوردارند اما چنانچه مشكلی به وجود آید به علت نبود مدیریت صحیح این پروژه هاست.
اقتصام** 1559 **1961** خبرنگار: حسین عضدی فسا** انتشار دهنده: مریم مسعود
۰ نفر