به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، امیرعباس بزرگمهر عصر چهارشنبه در میزگرد « حبس زدایی و زندان زدایی» در پرتو نظرات آیت الله هاشمی شاهرودی در دانشگاه عدالت برگزار شد اظهار
داشت: اصل در اسلام عدم حبس در زندان است و به جای آن می توان از وسایلی مدرن همچون دست بند و یا پابند بهره مند شد.
وی گفت: این اقدامات هم آفات عدم حضور شخص در خانواده را كم می كند و هم آسیب های حضور افراد در زندان ها را می كاهد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: براساس نظرات و دیدگاه های آیت الله هاشمی شاهرودی اصل منع زندان بوده و زندانی شدن امری مذموم است.
بزرگمهر گفت: در فقه شیعه حداكثر مدت زمان زندانی كردن یك فرد یك هفته است و آیت الله شاهرودی نیز معتقد است كه اگر از نظر فلسفه نگاه كنیم و هدف تربیتی باشد زندانی كردن نه تنها نتایج را محقق نمی كند بلكه در زندان ها تربیت معكوس به وجود می آید.
بزرگمهر خاطرنشان كرد: از لحاظ تاریخ حكومت نیز در دوران پیامبر (ص) و امیرالمومنین زندانی سیستماتیك نداشتیم و خلق محصول نظام های اموی و عباسی بود.
معاون گروه حقوقی دانشگاه عدالت اظهار داشت: نقد دیگر آیت الله هاشمی شاهرودی بر مبنای حقوق بشری است كه از اصول جزای مدرن نیز به شمار می رود بدین ترتیب كه هر فردی كه مرتكب خلافی شود خودش باید مجازات شود و نباید همچون قرون وسطی خانواده اش نیز مسئول باشند.
وی خاطرنشان كرد: زندانی كردن مجرم ظلم مضاعفی به خانواده وی بوده و سبب معاند شدن بیشتر مجرم می شود.
بزرگمهر اظهار داشت: آیت الله هاشمی شاهرودی در زمان ریاست در قوه قضائیه پیشنهاد كردند كه باید حبس كم و حداقلی باشد و یكی از مدل هایی كه ایشان معرفی كردند مجازات جایگزین بود.
وی با بیان اینكه آیت الله هاشمی شاهرودی راه حل های زیادی در سطوح قضائی، تقنینی و اجرایی مطرح كرده اند، گفت: در دوران ریاست ایشان 25 بخشنامه درخصوص حبس زدایی و زندان زدایی صادر شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: همچنین آیت الله شاهرودی نگرش اصلاح و تربیتی در سازمان زندان ها داشتند.
براساس این گزارش در ادامه این نشست عباسعلی صادقی مدیركل عفو و بخشودگی سجل قضائی قوه قضائیه نیز اظهار داشت: اندیشه های آیت الله شاهرودی در حوزه حبس زدایی و زندان زدایی ناب و بسیار ارزشمند بوده است.در حوزه تقنین قانون های مجازات كیفری جدید سرشار از الهام گیری از نظریات آیت الله شاهرودی بوده است.
صادقی گفت: باید بپذیریم كه زندان اگرچه دارای مشكلات اساسی است اما به عنوان یكی از مجازات های مهم تعزیری از اهمیت بالایی برخوردار است و نظر فقهی آیت الله شاهرودی این بود كه از زندان استفاده بجا و حداقلی كنیم و اگر امكان مجازات جایگزین بود از آنان بهره مند شویم.
مدیركل عفو و بخشودگی سجل قضائی قوه قضائیه افزود: این نظریات آیت الله شاهرودی مبتنی بر دین اسلام و مصلحت جامعه بود چرا كه زندان اثراتش به فرد، خانواده و جامعه برمی گردد.
وی افزود: بسیاری از افرادی كه مرتكب جرم می شوند مجرمین بالفطره و حرفه ای نیستند بلكه به صورت اتفاقی جرمی را مرتكب شده اند.
صادقی با طرح این سوال كه آیا باید برای تمامی این افراد قرارهای سنگین بازداشت صادر شود، گفت: 80 درصد افرادی كه مرتكب جرم می شوند می توان با قرار التزام به حضور و با قول شرف و یا گرفتن تعهد به زندان نفرستاد.
مدیركل عفو و بخشودگی سجل قضائی قوه قضائیه ادامه داد: اگر قرار یا حكم منجر به زندانی شدن در استدال امنیت جامعه هم باشد این امر باید فقط مختص به مجرمان خطرناك شود.
وی اظهار داشت: یكی دیگر از توجیهات زندانی كردن افراد تربیت و اصلاح زندانی است و معتقدم می توان همین اقدامات را در خارج از زندان نیز انجام داد.
فراهنگ**9187*3061***1823خبرنگار: حمیدرضا بازگشا*انتشاردهنده: طاهره نبی اللهی
استاد دانشگاه عدالت: اعتقاد آیت الله شاهرودی به زندان زدایی است
۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۳۲
کد خبر:
82311601
تهران- ایرنا- معاون گروه حقوقی دانشگاه عدالت گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی در زمان تصدی گری در راس قوه قضائیه اعتقادی راسخ به زندان زدایی داشت.