۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۶
کد خبر: 82316721
T T
۰ نفر
نماينده بلاروس در اتحاديه اروپا: براي عضويت در سازمان تجارت جهاني مذاكره مي كنيم

تهران-ايرنا- نماينده دائم بلاروس در اتحاديه اروپا گفت كشورش در ماه هاي آتي درباره عضويت در سازمان تجارت جهاني (WTO) با اتحاديه اروپا مذاكره خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، «الكساندر ميكنوويچ» امروز دوشنبه گفت: اتحاديه اروپا آماده است مذاكرات درباره پيوستن به سازمان تجارت جهاني را در ماه هاي دسامبر و ژانويه (آذر- دي) آغاز كند و نشانه هاي بسيار مثبتي بروز كرده است.
وي افزود: سازمان تجارت جهاني يك سازمان بين المللي است كه به منظور آزادسازي روابط تجاري بين المللي و تنظيم روابط تجاري و سياسي كشورهاي عضو آن ايجاد شده است.
بلاروس، در سال 1993 درخواست عضويت در سازمان جهاني تجارت را داد. به دنبال طرح اين درخواست، اين سازمان كارگروهي را براي بررسي اين درخواست در همان سال تشكيل شد و بين سالهاي 1997 تا 2005 اين كارگروه در مجموع هفت نشست رسمي براي بررسي چنين درخواستي تشكيل داد.
پائيز گذشته پس از آن كه قزاقستان موفق شد در 27 ژوئيه 2005 (تير 94) به عضويت سازمان تجارت جهاني در آيد، تعاملات بين اين سازمان با بلاروس افزايش يافت. قزاقستان 19 سال قبل در 29 ژانويه سال 1996 با ارسال درخواست رسمي به اين سازمان، خواستار پيوستن به اين نهاد شده بود.
سازمان تجارت جهاني، قوانين جهاني تجارت را تنظيم و اختلافات بين اعضا را حل و فصل مي كند. اعضاي اين سازمان كشورهايي هستند كه موافقتنامه هاي اين سازمان را امضا كرده اند. مقر اين سازمان در ژنو سوئيس است و تا سال 2016 ميلادي 164كشور به عضويت اين سازمان در آمده اند.
كشور بلاروس در اروپاي شرقي واقع شده و با كشورهاي روسيه، اوكراين، لهستان، ليتواني و لتوني هم‌مرز است. پايتخت آن شهر مينسك و «گومل»، «برست»، «گرودنو» از شهرهاي مهم آن هستند.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسي ** انتشار دهنده: زهرا هژبري