مجید اخشابی از چهره هایی است كه گرچه شاید عامه مخاطبان موسیقی او را یكی از خواننده های موسیقی پاپ ایران بدانند و با این عنوان بشناسندش، اما بسیاری از مخاطبان جدی موسیقی او را با مضراب هایش بر ساز سنتور به جا می آورند.
«مست عشق» (استادان فضل الله توكل و اكبر گلپایگانی)، «به یاد فردین» (استادان اسدالله ملك و حسین خواجه امیری)، «نیلوفرانه» و «یاد استاد» و «نسیما» و «خوش آمدی» (استادان عباس خوشدل، علی تجویدی، فضل الله توكل، جواد لشكری و علیرضا افتخاری)، «بوی باران» (استادان حسین یوسف زمانی و محمدرضا شجریان)، «وداع 1 و 2» (سید محمد میرزمانی و حسام و الدین سراج)، «تصویر خیال» (استاد همایون خرّم و بهرام حصیری)، «مهتاب» (استادان حسین یوسف زمانی و صدیق تعریف)، «با ستاره ها» (استاد محمدجواد ضرابیان و همایون شجریان)، «آینه و خشت» (استاد احمد ابراهیمی) و «سیوی سور» و «مستان سلامت می كنند» (كیخسرو و طهمورث پورناظری و بیژن كامكار)، شماری از آلبوم هایی است كه با سنتور مجید اخشابی اجرا و ضبط شده است.
خبرنگار موسیقی ایرنا روز سه شنبه در گفت وگو با این نوازنده امروزه كم تر فعال و خواننده این سال ها فعال موسیقی ایران، از او درباره سه دنیای نوازندگی و آهنگسازی و خوانندگی و نیز كارهای آماده انتشارش پرسیده است.
** از وقت نوازندگی ام زدم تا به خوانندگی بپردازم
- سووال: جناب اخشابی، شماری از مخاطبان حرفه ای موسیقی، شما را اول به دلیل نوازندگی هایتان می شناسند و در درجه بعدی به واسطه خوانندگیتان؛ از این روی، می خواهم بدانم چرا شما این قدر زیاد از دنیای نوازندگیتان فاصله گرفته اید؟
- جواب: عبارت خوبی را به كار بردید: «دنیای نوازندگی»؛ باید بگویم نوازندگی، خوانندگی یا آهنگسازی، هر یك فضا و دنیایی متفاوت دارد. زمانی كه جذب خوانندگی شدم، به ناچار وقتی را كه برای خوانندگی و تعقیب كارهای گوناگون در زمینه خوانندگی اختصاص می دادم، می بایست از سهم وقت نوازندگی ام هزینه می كردم، بنابراین به ناچار كم تر توانستم مانند گذشته به نوازندگی بپردازم و امكان اینكه اكنون بتوانم مانند سال های گذشته در استودیوهای مختلف حاضر شوم و به نوازندگی بپردازم، برایم فراهم نیست، زیرا وقت چندانی برای این كار ندارم. چند سال پیش یكی از آهنگسازان بزرگ كه به من بسیار لطف داشتند و همیشه من كارهایشان را می نواختم، برای كار آخرشان از من خواستند كه نوازنده كارشان باشم، اما به علت همین كمبود وقت از او عذرخواهی كردم.
- سووال: واكنش آن آهنگساز چه بود؟
- او بسیار از من ناراحت شد، اما واقعاً نمی توانستم زمانی كه قرار بود كنسرتی را به خوانندگی و اجرای خودم روی صحنه ببرم، این كنسرت را لغو كنم و بیایم در استودیو نوازندگی كنم. بنابراین، به طور ناخودآگاه رفته رفته بیشتر به كارهای خوانندگی پرداختم و كم تر توانستم نوازندگی كنم. البته این را هم بگویم كه نوازندگی سازهای گوناگونِ كارهای خودم را انجام می دهم و گاهی نیز نوازندگی برخی كارهای دوستانم را تا جایی كه زمان اجازه بدهد بر عهده می گیرم.
** آلبومی از دوران نوجوانی
- سووال: پس برای برنامه های آینده نیز همچنان اولویتتان خوانندگی است.
- جواب: بله؛ اما یك آلبومی را از سال ها پیش، در دوره نوجوانی طراحی كرده بودم، كه در قالب قطعه های مختلف تكنوازی سنتور و اركستر اجرا می شد؛ اگر عمری باشد و توفیق حاصل شود و جنجال ها و شلوغی ها و هیاهوی عالم خوانندگی بگذارد، به دنبال این هستم كه این آلبوم را اجرا و منتشر كنم، زیرا انتشار این آلبوم از آرزوهایم است.
- سووال: جدای از نوازندگی، شما در حوزه آهنگسازی نیز تعدادی آهنگ برای بزرگان موسیقی سنتی ساخته اید كه از جمله آنها می توانم به تصنیف های ماندگاری كه برای استاد اكبر گلپایگانی در آلبوم «مست عشق» ساخته اید اشاره كنم و یا از تصنیف «یار دلنواز» علیرضا افتخاری نام ببرم. اما با وجود این آثار زیبا، در حوزه آهنگسازی موسیقی سنتی نیز شما به شدت كم كار شده اید، آیا این هم به ماجرای زمان بر خوانندگی مربوط است؟
- جواب: بله، این هم به سبب همین كمبود وقت است كه پرداختن به خوانندگی زمان چندانی برای آهنگسازی كارهای اینچنینی باقی نمی گذارد.
** برای نوازندگی زحمت بسیاری كشیده ام
- سووال: آقای اخشابی حیف نیست؟ در حالیكه شما در میان نسل جوان تر ما، از بهترین نوازندگان سنتور به شمار می روید و در بسیاری از آلبوم های شاهكار بزرگان موسیقی ایرانی هم سنتور زده اید. البته این را هم باید بگویم كه شما صدای بسیار زیبایی دارید و در زمینه خوانندگی نیز كارهای بسیار خوبی پدید آورده اید؛ اما آیا فكر نمی كنید بیش از حد از نوازندگی و آهنگسازی موسیقی سنتی دور شده اید؟
- جواب: اینكه شما می گویید، نكته درستی است؛ برای نوازندگی ام زحمت بسیاری كشیده ام و تلاش فراوان كرده ام و پشتكار بسیاری داشته ام، پس اگر قرار باشد همچنان كم تر به نوازندگی ام توجه كنم برای خودم هم دلخور كننده است و از خودم راضی نخواهم بود. اما این پرسش ارزنده شما من را مصمم تر می كند تا بتوانم در زمینه نوازندگی و آهنگسازی به سیاق سنتی بیش تر تلاش كنم.
** «آیینه رو» سرانجام منتشر می شود؟
- سووال: در زمینه خوانندگی آلبومی را آماده انتشار دارید؟
- جواب: بله، آلبوم «آیینه رو» را آماده كرده ام و در تلاش هستم تا در چند ماه آینده منتشر شود. به جز این آلبوم چند تك قطعه نیز آماده است كه به تدریج آنها را منتشر خواهم كرد. آخرین تك قطعه ای كه در فضای مجازی منتشر كردم، «سردار بی سر» بود كه در فضای ماه محرم كار شده بود، كار جدیدم نیز با نام «محدوده» بزودی منتشر خواهد شد. پس از انتشار آلبوم نیز برنامه ریزی خواهیم كرد تا كنسرت های آن را هم به روی صحنه ببریم.
- سووال: این روزها با این پدیده روبرو هستیم كه بسیاری از خوانندگان و آهنگسازان تك قطعه های خود را به صورت رایگان در فضای مجازی عرضه می كنند. به نظر شما با توجه به اینكه تولید یك قطعه موسیقایی هزینه بر است، چه توجیهی برای عرضه رایگان این قطعه ها در فضای مجازی وجود دارد؟
- جواب: بخشی از این اتفاق باز می گردد به اینكه هنوز این فرهنگ در جامعه ما جا نیافتاده كه ما برای شنیدن یك قطعه موسیقی، باید هزینه آن را بپردازیم. هر قدر هم كه بخواهیم سنتی تر و دینی تر نگاه كنیم، می بینیم كه در این دنیا برای استفاده از هر چیزی، حتی یك لیوان آب، باید هزینه آن را بپردازیم و یا باید رضایت صاحب آن را به گونه ای جلب كنیم. اما برای غذای شنیداریمان، این دیدگاه را نداریم و می رویم به راحتی سی دی های عرضه شده در بازار را دانلود می كنیم. اما از سویی فضای مجازی هم با رشد روزافزون خود این رغبت را در هنرمندان پدید آورده تا آثار خود را با دغدغه كمتر و با كیفیت دلخواه به دست مخاطبان خود برسانند. این دو نكته به نظر من سبب شده تا هنرمندان تك قطعه های خود را در فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار دهند.
فراهنگ ** 3067 ** 1071 ** خبرنگار: امیرحسین دولتشاهی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند
مجید اخشابی در گفت وگو با ایرنا عنوان كرد:
خوانندگی وقتی برای نوازندگیم نگذاشته/شنیدن یك قطعه موسیقی هزینه دارد
۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱
کد خبر:
82317506
تهران - ایرنا - مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ، با بیان اینكه خوانندگی وقت پرداختن به نوازندگی را از من گرفته، خواستار فرهنگسازی برای تولید آثار موسیقایی شد زیرا به گفته او شنیدن یك قطعه موسیقی هزینه دارد و موضوعی رایگان و یا ارزان نیست.