قهرمانی جهانی تكواندوی دختران ایران، برگ زرین دیگری برای ورزش كشور

تهران- ایرنا- روزنامه های سه شنبه دوم آذر 1395 مسایل مهمی چون «طنین گام های پیروزی در نخستین قهرمانی»،‌ «گردشگری؛ فرصتی طلایی برای تحول اقتصادی» و «فضای مجازی و ضرورت فرهنگسازی » را برجسته و آنها را از زاویه های مختلف بررسی كردند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی طنین نخستین قهرمانی جهانی تیم تكواندوی دختران نوجوان را بررسی كرد؛ توسعه گردشگری برای شكوفایی اقتصادی در ایران، مساله دیگری است كه روزنامه ها آن را بازتاب دادند و توجه به فضای مجازی و نیاز به فرهنگسازی در این زمینه از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.

گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را كه انعكاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی كرده است.

** طنین گام های پیروزی در نخستین قهرمانی
نخستین قهرمانی تیم ملی تكواندو دختران نوجوان كشورمان در یازدهمین دوره مسابقات تكواندو نوجوانان جهان سبب شد تا روزنامه های امروز گزارش های خود را به آن اختصاص دهند.

روزنامه «خراسان» با انتشار عنوان «یاسایی: تیم نوجوانان دختر می تواند پشتوانه خوبی برای المپیك 2020 باشد» نوشت: شیر دختران نوجوان ایران در كنادا حماسه ساز شدند؛ آن هم با ایستادن روی بام دنیا. آزاده یاسایی كارشناس تكواندو كه سابقه مربی گری در تیم ملی بزرگاسالان را هم در كارنامه دارد، در واكنش به قهرمانی دختران نوجوان ایران در رقابت های كانادا می گوید: «دختران ملی پوش ایران پیش تر و در دهمین دوره رقابت هاب جهانی نوجوانان موفق به كسب نایب قهرمانی شده بودند.»

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: این در حالی است كه قبل از این نایب قهرمانی هم مقام جهانی دیگری در كارنامه دختران ایران به ثبت نرسیده بود. جدول مسابقات را بررسی كردم و متوجه شدم سطح مسابقات بسیار بالا بوده و اگر دقت كنید رقابت به حدی فشرده بوده كه مدال های مسابقات بین تیم های مطرحی چون كره، چین تایپه و روسیه- یعنی تیم هایی كه در تكواندو حرفی برای گفتن دارند- تقسیم شده است. این مسئله نشان دهنده آن است كه قطعا سطح مسابقات بالا بوده است.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «دختران نوجوان قهرمان تكواندوی جهان شدند»، نوشت: تیم ملی تكواندوی دختران با كسب ٤ مدال قهرمان نوجوانان جهان شد و تیم ایران در مجموع پسران و دختران نایب قهرمانی جهان را به خود اختصاص داد.

در ادامه به سخنان محمدرضا زوار مدیر فنی تیم ‌های ملی نوجوانان تكواندوی ایران پرداخت و نوشت: به نظر من مبینانژاد ركورد جدیدی را ثبت كرد و كار او شاهكار بود. این دختر نوجوان با كسب 73 امتیاز و بدون دادن حتی یك امتیاز، به مدال طلا رسید و فكر می‌ كنم این اتفاق بی ‌سابقه بوده است.

بعد از بازگشت، آسیب ‌شناسی كنیم كه ببینیم چرا این اتفاق افتاد. ما انتظار سكو داشتیم. درست است كه عدم صدور ویزا و كم‌تجربه بودن روی عدم كسب سكو تاثیرگذار بود، اما باز هم باید آسیب‌شناسی شود.

همچنین روزنامه «ایران ورزشی» با اشاره به عنوان «سرمایه هایی برای فردا»، نوشت: تیم دختران تكواندو ایران در شرایطی قهرمانی جهان را به نام خود زد كه سهم دختران هوگوپوش از یازده دوره برگزاری رقابت های جهانی 5 دوره است.

حالا تكرار مدال طلای كیمیا پس از دو سال توسط دو دختر جوان كشورمان در رقابت های جهانی این دلگرمی را برای مان به وجود می آورد كه 4 سال دیگر این دختران افتخارآفرینی كیمیا در المپیك ریو را تكرار كنند و شاید آنها رنگ مدال كیمیا را هم بتوانند به طلا تبدیل كنند.

دخترانی كه اگر به خوبی حمایت شوند تا المپیك توكیو به تكواندوكارانی با تجربه اما جوان تبدیل می شوند. دحترانی كه شاید بتوانند در جاهایی كه پسران كم می آورند به خوبی از پس مسوولیت مدال آوری بربیایند.

** گردشگری؛ فرصتی طلایی برای تحول اقتصادی
گردشگری، مسافرتی تفریحی است كه برای بسیاری از كشورها از جمله ایران منبع درآمد بسیار خوبی محسوب می شود و علاوه بر آن توریست ها می توانند با فرهنگ آن كشور تا میزانی نیز آشنا شوند؛ اهمیت این امر باعث شد تا موضوع گزارش ها و مطلب های روزنامه های امروز باشد.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با انتشار عنوان «گردشگران 25 هزار دلاری در ایران»، نوشت: در چند سال اخیر با وجود گران شدن بلیط قطار، اما هنوز به دلیل ایمنی و هزینه ‌ها و آرامشی كه مسافر در این وسیله نقلیه به نسبت خودرو و اتوبوس دارد،‌ این هزینه همچنان به صرفه است.

در ادامه می خوانیم: در سال‌ های اخیر توسعه گردشگری از طریق قطار از سوی مسئولان عنوان می‌ شود و حتی شاهد سفر مسافران خارجی نیز بودیم. چندی پیش قطار گردشگری عقاب طلایی با مسافرانی از سه قاره دنیا وارد كشور شد. این قطار گردشگری از مبدا شهر مسكو در كشور روسیه سفر خود را به سمت مشهد در 21 آبان آغاز كرد.

با 2 برابر شدن تعداد تورهای گردشگران خارجی به ایران بعد از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، به ترتیب آلمانی ‌ها، ایتالیایی ‌ها و فرانسوی ‌ها در صدر فهرست گردشگران ورودی به ایران قرار دارند.

همچنین این روزنامه در یادداشتی با عنوان «بخش خصوصی و توسعه گردشگری زمستانی»، نوشت: بر اساس تعاریف ارائه شده، گردشگری شامل هر گونه مسافرتی می ‌شود كه شخص به واسطه آن از محیط كار یا زندگی خود خارج شود، اما برخی از موارد گردشگری همچون گردشگری فرهنگی و تاریخی بیشتر در ایران دیده می ‌شود. به كسی كه گردشگری می ‌كند گردشگر، سیاح یا توریست گفته می ‌شود.

در ادامه آمده است: امروزه توسعه گردشگری داخلی و شناخت هر چه بیشتر نسل جدید از داشته ‌های فرهنگی این مرز و بوم در بخش ‌های متعدد به ویژه تنوع فرهنگ ‌ها، آداب و رسوم و صنایع دستی در استان ‌های مختلف یك ضرورت محسوب می ‌شود. همچنین با ایجاد سرمایه ‌گذاری از سوی سرمایه ‌گذاران در بخش خصوصی می ‌توان مراحل توسعه صنعت گردشگری را در كشور تسریع كرد.

روزنامه «فرهیختگان» با انتخاب عنوان «استفاده از فضاهای بلااستفاده برای طرح گردشگری» در گزارشی، نوشت: دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه زیرساخت ‌های خود توجه ویژه ‌ای به بخش عمرانی دارد تا بتواند برای فعالیت ‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی خود از این زیرساخت ‌ها استفاده كند.

در این مطلب می خوانیم: آخرین اقدامات و پیشرفت ‌های عمرانی این دانشگاه، پیشرفت 80 درصدی پروژه حمل ‌و نقل كابلی در واحد علوم و تحقیقات تهران و بهره‌ برداری از آن تا پایان سال و همچنین استفاده از فضاهای بلا‌استفاده برای طرح گردشگری است.

اوایل سال 93 این طرح به تصویب هیات‌رئیسه این دانشگاه رسید و درنهایت پس از برگزاری مناقصه، اواخر سال 93 در قالب پروژه طرح و ساخت به شركت تام ایران خودرو ابلاغ شد. از مشخصات این پروژه می ‌توان به طول مسیر هزار و 742 متری و حجم جابه‌ جایی مسافر به میزان دو هزار نفر در ساعت اشاره كرد. همچنین این پروژه شامل چهار ایستگاه، 18 پایه و 77 كابین است.

روزنامه «عصر اقتصاد» در مطلبی با عنوان «فعالیت شهرداری در گردشگری تهران فرصت است نه تهدید» در گفت و گو با رجبعلی خسروآبادی مدیر كل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، نوشت: با بهبود اوضاع گردشگری در سطح جهانی توجه مسئولان نسبت به این صنعت در ایران نیز افزایش یافت. مزیت نسبی ما صنعت ایران نیست. مزیت نسبی ایران تاریخ این كشور و فرهنگ تاریخی آن است. این چیزی است كه جاذبه كشور ما است و با صنعت گردشگری است كه می توان به آن رونق بخشید.

در ادامه می خوانیم: در دو سال و نیم گذشته وارد تعاملی با شهرداری شده ایم و به دنبال تفاهم نامه هایی در حوزه گردشگری و میراث امضا شد، تا حدودی وارد صنایع دستی شده ایم. حضور و نقش داشتن شهرداری در حوزه گردشگری تهران فرصت است و نه تهدید.

**فضای مجازی و ضرورت فرهنگسازی
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «فضای مجازی «چاله میدان» نیست»، نوشت: مصطفی آب روشن، جامعه شناس معتقد است كه خشونت‌های كلامی و ترویج رفتارهای غیراخلاقی در شبكه‌های اجتماعی را نمی‌توان از كانتكس و متن اجتماعی آن جدا فرض كرد.چراكه فضای مجازی نمایانگر و انعكاس زندگی اجتماعی روزمره ماست و اگر این الگوهای رفتاری و احساسات كنترل نشده كه بیشتر ناشی از نا كامی‌های فردی و اجتماعی است در بستری بدون نظارت‌های اجتماعی و قانونی قرار گیرد به شكل رفتارهای خشونت‌آمیز نمودار می‌شود.

در ادامه این گزارش به نقل از مصطفی آب روشن می خوانیم: همانطور كه در جامعه شاهد تعاملات خشونت‌آمیز هستیم و این خشونت‌های كلامی و رفتاری در لایه‌های پنهان ارتباطات اجتماعی ما و به اشكال مختلف خود نمایی می‌كند،فضای مجازی نیز تابعی از زندگی واقعی ماست به عبارتی از كوزه همان برون تراود كه در اوست.

روزنامه «ایران» همچنین با انتشار یادداشتی با عنوان «لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از فضای مجازی»، آورد: فرار از تكنولوژی اجتناب ناپذیر است و با این پدیده نمی‌توان مقابله كرد اما باید در خصوص نحوه استفاده از اینترنت و فضای مجازی آموزش‌های لازم را به مردم ارائه كرد تا مردم با سازوكارهای دقیق این فضا آشنا شوند. برخی از افراد در فضای مجازی به روابط غیر اخلاقی می‌پردازند یا در صفحات مختلف شروع به فحاشی می‌كنند كه در این زمان نباید شبكه‌های مجازی را مقصر بدانیم.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: هرچند كه هیچ راه حلی برای حل این مشكل به جز فرهنگ‌سازی در خصوص نحوه استفاده صحیح از تكنولوژی وجود ندارد.آمارها هم نشان می‌دهد كه 28 میلیون نفر از اعضای تلگرام ایرانی هستند. بنابراین برای این تعداد كثیر باید برنامه‌های آموزشی منظم برگزار كرد تا آن‌ها با نحوه استفاده از این شبكه‌ها به صورت كامل آشنا شوند.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با درج عنوان «برخورد با بورس‌بازی مجازی»، نوشت: امروزه كشور ایران به عنوان یكی از مصرف‌كنندگان اصلی گوشی تلفن همراه شناخته می‌شود و مركز آمار ایران ضریب نفوذ این كالا در كشور را حدود ۸۰ درصد اعلام می‌كند؛ البته برخی منابع غیررسمی از ضریب نفوذ ۱۱۵ درصدی گوشی تلفن همراه در میان ایرانیان خبر می‌دهند. حال از زمانی كه گوشی‌های هوشمند وارد بازار موبایل ایران شدند، تخلفات مجازی هم تا حد چشمگیری افزایش یافتند.

در ادامه این گزارش آمده است: اما به نظر می‌رسد ضعف‌های اصلی بورس را باید در جایی دیگر جست و جو كرد، زیرا بورسی كه با ایجاد یك شایعه در فضای مجازی دچار بحران می‌شود، به قطع از آسیب‌های ساختاری و زیربنایی رنج می‌برد و ارتباط دادن مشكل بورس به متخلفان مجازی و برخورد با آنها در واقع پاك كردن صورت مساله است. تجربه نشان داده است كه بروز شایعات در شبكه‌های مجازی صرفا به زندگی هنرمندان، فوتبالیست‌ها، خواننده‌ها و در مجموع سلبریتی‌ها ختم نمی‌شود، بلكه بخش‌های مختلف اقتصادی نیز گهگاهی از زیر تیغ این پدیده عبور می‌كنند. همین زمستان سال گذشته بود كه مخابره اخباری به بورس به یكباره فعالان بازار را شوكه كرد.

خبرنگار:فاطمه مهدوی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131
*ایرنا مقاله كانالی برای انعكاس مقاله های اندیشكده ها – پژوهشكده ها - دانشكده ها - مراكز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@
۰ نفر