۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۸
کد خبر: 82321148
T T
۰ نفر
وزیران امور خارجه شورای همكاری خلیج فارس گرد هم آمدند

تهران - ایرنا - وزیران امورخارجه كشورهای عربی عضو شورای همكاری خلیج فارس برای بررسی تحولات منطقه عصر امروز در منامه گرد هم آمدند.

به گزارش ایرنا، در این نشست پیرامون مهمترین تحولات منطقه از جمله دو پرونده سوریه و عراق و تنش اخیر در روابط قاهره و ریاض و همچنین تحریم اجلاس سران كشورهای عربی و آفریقایی از سوی عربستان و امارات و بحرین به رغم حضور پر رنگ كویت در این نشست گفت و گو و تبادل نظر شد .
در این نشست همچنین اعضای شورای همكاری خلیج فارس راه های انجام هماهنگی های مشترك در زمینه تقویت روند مبارزه با تروریسم را بررسی و در زمینه آخرین تحولات لبنان پس از انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور این كشور به گفتگو پرداختند.
به دنبال چالش های امنیتی اخیر در سطح منطقه كشورهای شورای همكاری خلیج فارس تقویت سامانه مشترك امنیتی برای رصد دقیق تر اتباع خود كه در سوریه و عراق در حال جنگ بوده و به كشورهایشان بازمی گردند، را در دستور كار قرار داده اند.
این سامانه امنیتی تعامل اطلاعاتی كشورهای عربی حوزه خلیج فارس با یكدیگر را افزایش می دهد و موجب كنترل بهتر رفت و آمد عناصر منتسب به گروههای داعش و النصره كه بسیاری از آنها اتباع كویت و سعودی هستند، می شود.
بر اساس آمار رسمی كه از سوی مقامات كویتی اعلام شده است تعداد فراوانی از شهروندان افراطی در كویت با سفر به تركیه، از آنجا به سوریه و عراق سفر می كنند و تعدادی از آنها نیز در عملیات انتحاری و یا در جنگ تن به تن به هلاكت رسیده اند .
كویت در حال حاضر میزبان دهها تن از شهروندان خود كه از جنگ عراق و سوریه بازگشته اند می باشد و نیروهای امنیتی این افراد را به شدت كنترل می كنند و تعدادی از آنها كه بر افكار تروریستی خود اصرار می ورزند، در زندان هستند.
شیخ محمد الخالد الصباح وزیر كشور كویت نیز گفته است كه كشورش سامانه های امنیتی خود را ارتقا داده و قصد دارد ورود و خروج افراد به این كشور را به راحتی كنترل كند تا با هر گونه موارد مشكوك بشدت مقابله شود، تأمین امنیت فرودگاه كویت نیز از همین رو به یك شركت امنیتی بریتانیایی واگذار شده است .
وزارت كشور كویت همزمان رایزنی های مشتركی را با دیگر همسایگان خود در جنوب خلیج فارس انجام داده تا این سیستم امنیتی جدید به طور گسترده فعال باشد .
خاورم*320*1579
انتشار دهنده:مرضیه فاتحی علیشاه
۰ نفر