مقام اقتصادی چین: پكن به هیچ فردی حتی ترامپ اجازه نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی را نمی‌دهد

پكن - ایرنا - یك مقام اقتصادی چین با بیان اینكه از منافع اقتصادی این كشور در مجامع مختلف محافظت خواهد شد، گفت كه پكن به هیچ فردی حتی ترامپ اجازه نمی دهد در سازمان تجارت جهانی تعهدات بین المللی را نادیده بگیرد.

به گزارش ایرنا، «جانگ شیانگ چن» معاون وزیر تجارت بین الملل چین این سخنان را پس از آن اعلام كرد كه ترامپ در شعارهای تبلیغاتی خود گفته بود تعرفه بر روی واردات كالا از چین را تا ۴۵ درصد افزایش می دهد.
مقام اقتصادی كشور چین در واكنش به این اظهارات گفت: آمریكا و ترامپ قادر به انجام چنین كاری نیستند و این كشور از حقوق خود در سازمان تجارت جهانی محافظت می كند.
او یادآور شد كه آمریكا هم به عنوان عضوی از سازمان تجارت جهانی مسئولیت هایی دارد و نمی تواند تعهداتش را زیر پا بگذارد.
وی اظهارنظرها در آمریكا و از سوی ترامپ مبنی بر اینكه چین باعث شده است تا شماری از مردم آمریكا فرصت های شغلی خود را از دست بدهند، تكذیب كرد و بیان آن را نادرست دانست.
معاون وزیر تجارت بین الملل چین یادآور شد: ترامپ اظهار نظرهایی كرده است اما مهم این است كه ببینیم وقتی قدرت را در اختیار گرفت چه روندی را در پیش می گیرد. به همین خاطر چین هر نوع سیاستگذاری از سوی دولت وی را زیر نظر خواهد داشت.
روزنامه «ژاپن تودی» از قول مقام چینی آورده است كه این كشور اجازه نمی دهد در سازمان تجارت جهانی كسی تعهدات را نادیده بگیرد و چین از منافع تجاری خود دفاع می كند.
«جانگ» كه برای شركت در كمیسیون مشترك تجاری دو كشور به آمریكا سفر كرده است، در واشنگتن گفت: باید به آقای ترامپ یادآوری شود كه كشورش تعهداتی هم در قبال سازمان تجارت جهانی دارد.
وی درباره اینكه آیا چین دست به تلافی خواهد زد، گفت: اگر حركتی بر ضد كشورش صورت گیرد، پكن حق مقابله با آن را خواهد داشت.
معاون وزیر تجارت بین الملل چین افزود: با تغییر رهبران، سیاست های كشورها در سازمان های بین المللی تغییر نمی كند.
آمار نشان می دهد كه شغل نزدیك به 11 میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آمریكا به بخش صادرات و واردات گره خورده است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی