۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲
کد خبر: 82324447
T T
۰ نفر
عضو كميسيون قضايي مجلس:پيوستن به FATFدر راستاي مبارزه با تروريسم است

تهران- ايرنا- عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي گفت: پيوستن ايران به FATF در راستاي مبارزه با تروريسم است.

علي بختيار در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا با تاكيد براينكه يكي از ابزارهاي شفافيت در اقتصاد كشور اجراي قانون مبارزه با پولشويي و پيوستن به FATF است، افزود: مي بينيم كه در برابر اين موضوع مقاومت هايي در داخل كشور انجام مي شود، درصورتي كه هميشه ايران محور مبارزه با تروريسم بوده و همه دنيا اين موضوع را مي داند.
وي خاطرنشان كرد: دشمن تروريسم هستيم و هيچ وحشتي هم نداريم كه وارد يك نظام مالي شفاف بين المللي شويم.
عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس اضافه كرد: در نظام برنامه ريزي و قانون نويسي هنوز پيشرفت نكرده ايم و براي اين كار بايد برنامه نويسي و اداره اركان نظام متحول شود تا بتوانيم همچون سطوح دفاعي، اولين كشور قدرتمند اقتصادي در منطقه باشيم.
بختيار تصريح كرد: براي اين كار مستلزم برنامه ريزي عاقلانه و همگرايي نهادهاي مختلف نظام در بخش ها و اركان مختلف نظام هستيم، بايد بخش خصوصي كشور، تعاوني و بنگاه هاي توليدي غيردولتي را توانمند كنيم تا بار اين حركت جمعي در كشور را به دوش بكشد تا اقتصادي پويا داشته باشيم.
وي درباره تك نرخي شدن ارز توسط دولت اظهار داشت: يكي از شروط اساسي براي رشد اقتصادي رسيدن به شاخص ها و رسيدن به رشد اقتصادي 8 درصد است.
نماينده مردم گلپايگان در مجلس افزود: براساس برنامه ششم بايد بتوانيم سرمايه گذاري مناسبي در كشور از منابع داخلي و منابع خارجي داشته باشيم و سرمايه ها را از بازار سفته به سمت توليد و اشتغال سوق دهيم.
بختيار تصريح كرد: در برنامه ششم پيش بيني شده است كه سرمايه گذاري خارجي بايد به رقم 600 ميليارد دلار برسد كه با حدود 200 ميليارد دلار سرمايه داخلي كشور بتوانيم به رشد اقتصادي 8 درصد و تورم تك رقمي دست پيدا كنيم.
وي با بيان اينكه پيش و پس از انقلاب نتوانسته ايم به اقتصادي پويا دست پيدا كنيم، اظهار داشت: بايد بطور بهينه از اين پتانسيل ها استفاده كنيم تا به تورم تك رقمي و رشد اقتصادي دو رقمي دست يافت.
بختيار با تاكيد براينكه بايد نرخ ارز را واقعي كرد، گفت: با واقعي كردن نرخ ارز مي توانيم سرمايه ها را به سمت توليد سوق دهيم و تجار را نسبت به صادرات با انگيزه كنيم.
عضو كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه كشور گفت: در كشورما متاسفانه وقتي مي خواهيم به سمت شفافيت حركت كنيم، مقاومت هايي صورت مي گيرد و تازماني كه اقتصاد كشور شفاف نشده است نمي توانيم در مسير توسعه قرار گيريم.
وي با بيان اينكه تا وقتي نتوانيم شفافيت ايجاد كنيم نمي توان اقتصاد را نجات داد، افزود: سال هاي متمادي است كه رهبر معظم انقلاب بر موضوع اقتصاد تمركز مي كنند و طرح هاي متعددي توسط مجلس و دولت براي حل مشكل اقتصاد ارايه مي شود، اما نتوانسته ايم اين مشكل را حل كنيم.
نماينده مردم گلپايگان در مجلس درباره پايين بودن كفايت سرمايه بانك ها نيز گفت: در نظام بانكداري كشورمان بانك درخور شان نظام جمهوري اسلامي ايران به لحاظ سرمايه و پويايي و حضور در بازارهاي جهاني نداريم.
بختيار گفت: يكي از اشكالات بانكي اين است كه آنها بي حد وحصر وارد بنگاه بانكداري، اقتصادي و صنعتي شدند كه دليل آن نيز نبود رگلاتور بانكي است. فقر رگلاتور در بخش هاي بانك، بيمه و اقتصادي به چشم مي خورد و بايد اين دستگاه وجود داشته باشد و در لايحه برنامه ششم توسعه نيز پيشنهاد شده است كه براي برخي از بخش هاي اقتصادي يك رگلاتور ايجاد شود.
وي تصريح كرد: بايد يك نهاد تنظيم مقررات در حوزه اقتصادي كشور تشكيل شود تا بتوان تحولي اقتصادي در كشور ايجاد كند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه بانك هايي كه نمي توانند به ميزاني مشخص سرمايه وارد كشور كنند، بايد لغو مجوز شوند، افزود: كميسيون تنظيم مقررات كه بخش خصوصي و دولتي اقتصاد در آن تصميم نهايي را اتخاذ مي كند بايد درباره حوزه و چگونگي فعاليت بانك ها حرف آخر را بزند.
سيام**9103**1429
خبرنگار: حميد شهرياري**انتشار:محسن طاهرزاده