۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82325502
T T
۰ نفر

بازگشت رهبران طالبان از پاكستان به افغانستان

۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82325502
بازگشت رهبران طالبان از پاكستان به افغانستان

اسلام آباد - ایرنا - یك رسانه پاكستانی روز دوشنبه گزارش داد: برخی رهبران طالبان افغانستان كه بیش از یك دهه در پاكستان حضور داشتند و برنامه ها و عملیات های خود را برای اجرا در افغانستان، در داخل خاك پاكستان طراحی می كردند، اكنون احتمالا به افغانستان بازگشته اند و قصد حضور دائمی در سرزمین خود را دارند.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'اكسپرس تریبیون' پاكستان نوشت: در صورتی كه این خبر صحت داشته باشد، این اقدام طالبان به معنای تقویت اراده و انگیزه این گروه برای ادامه جنگ علیه دولت كابل خواهد بود، دولتی كه طالبان مدعی است تحت حمایت و كنترل آمریكا قرار دارد.
این اقدام رهبران طالبان افغانستان همچنین نشانه فاصله گرفتن آنان از پاكستان است.
پیش از این، مقام های عالی پاكستان به صراحت تایید كرده بودند كه برخی رهبران طالبان افغانستان در پاكستان حضور دارند و پاكستان ممكن است از این افراد، به عنوان اهرم فشار برای وادار كردن طالبان به حضور در پای میز مذاكرات صلح با دولت كابل استفاده كند.
گزارش این رسانه پاكستانی حاكی است برخی رهبران و اعضای ارشد طالبان پاكستان بعد از حمله آمریكا به افغانستان در سال 2001 و ساقط شدن رژیم طالبان در این كشور، به پاكستان آمدند و فعالیت ها و عملیات های خود را از پاكستان برنامه ریزی و هدایت می كردند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان گفته است كه اعضای شورای رهبری طالبان چند ماه پیش (از پاكستان) به افغانستان نقل مكان كرده است. اما وی به محلی كه این افراد نقل مكان كرده اند، اشاره نكرده است.
این سخنگو گفته است كه دولت افغانستان از این نقل مكان با خبر است اما 'هارون چخانسوری' سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان این مطلب را تكذیب كرده و گفته است كه اعضای شورای رهبری طالبان افغانستان همچنان در مخفی گاه ها و مكان امن خود در خارج از افغانستان فعالیت می كنند.
براساس گزارش اكسپرس تریبیون، یكی از اعضای طالبان گفته است كه شورای رهبری طالبان به منطقه ای در جنوب ولایت هلمند نقل مكان كرده است. این منطقه یكی از مراكز اصلی شبه نظامیان طالبان در افغانستان و مركز اصلی كشت خشخاش به عنوان یكی از منابع اصلی مالی طالبان است.
همچنین یكی از اعضای طالبان افغانستان به نام اسد افغان گفته است كه این گروه پیروزی های زیادی در مبارزات خود علیه دولت كابل كسب كرده و در حال انجام مرحله نهایی این مبارزه است. وی مدعی شده است كه طالبان دولت اصلی افغانستان است.
در سال های اخیر، افغانستان بارها پاكستان را متهم به پناه دادن طالبان كرده و مدعی است كه خاك پاكستان به پناهگاه امنی برای طالبان افغانستان تبدیل شده است.
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی