۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82329955
T T
۰ نفر
مامور و متصدی سی تی سی ایستگاه شاهرود مقصر اصلی حادثه برخورد دو قطار در سمنان است

تهران - ایرنا -مسوول كمیته ویژه بررسی حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان گفت: براساس بررسی های انجام شده مقصر اصلی حادثه سمنان مامور و متصدی سی تی سی (كنترل ترافیك) ایستگاه شاهرود است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اكبر تركان روز شنبه در جمع خبرنگاران در گزارشی در خصوص حادثه قطار سمنان افزود: در این بررسی چند موضوع مورد توجه قرار گرفت، نخست مقصرین حادثه و همچنین علت بروز چنین حادثه ای چه بوده است.
وی ادامه داد: بررسی همه جوانب این حادثه نشان می دهد كه علت وقوع حادثه خارج كردن قطار از حالت كنترل خودكار بوده است و به حالت كنترل دستی گذاشته بودند.
تركان مشاور رییس جمهوری كه از سوی معاون اول رییس جمهوری به عنوان مامور تشكیل كمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان انتخاب شده است، تصریح كرد: قطار تبریز -مشهد به دلیل خرابی ترمز هشت كیلومتر جلوتر متوقف می شود و زمانی كه قطار سمنان - مشهد با اجازه مامور در ایستگاه شاهرود حركت داده می شود، این حادثه دلخراش به وقوع می پیوندند.
وی یادآور شد: عمدی در این كار وجود نداشته است و خطای حرفه ای صورت گرفته است.
مسوول بررسی حادثه قطار سمنان همچنین گفت: در رسیدگی به این حادثه به منظور مشخص شدن مقصران چهار گروه مامورین قطار تبریز - مشهد ،مامورین قطار سمنان - مشهد، مامورین كنترل ترافیك شاهرود و مامورین سی تی سی مورد بررسی قرار گرفتند.
تركان افزود: مامورین قطار تبریز – مشهد به موقع نسبت به وقوع حادثه اطلاع رسانی كرده بودند و خرابی ترمز و توقف قطار را اطلاع داده و مشغول رفع اشكال ها بودند.
وی با بیان این كه قطار سمنان – مشهد به صورت اتوماتیك در هشت كیلومتری قطار تبریز – مشهد متوقف شده بود، یادآور شد: مامورین قطار سمنان - مشهد پس از استعلام مركز سی تی سی به آنها اجازه داده می شود تا سیستم خود را به حال دستی تبدیل و حركت كنند كه به دلیل شیب تند مسیر، سرعت قطار سمنان به 132 كیلومتر می رسد.
وی ادامه داد: لكوموتیوران هشت ثانیه مانده به برخورد قطار تبریز - مشهد متوجه این قطار می شود كه ترمز می كند ولی قطار با سرعت 118 كیلومتر به قطار تبریز – مشهد برخورد می كند.
وی افزود همه كشته شدگان متعلق به قطار تبریز- مشهد هستند چرا كه در آن هنگام خواب بودند و قطار سمنان - مشهد تازه حركت كرده بود و دو واگن جلویی آن نیز خالی بودند و همین باعث ضربه گیری شده بود و فوتی نداشتند.
وی افزود: قطار سمنان -مشهد 104 مصدوم داشت كه همگی پس از حادثه سوار قطار تبریز - مشهد شدند.
مسوول كمیته ویژه بررسی حادثه قطار در سمنان یادآور شد: براساس بررسی ها هیچ یك از مامورین قطار سمنان – مشهد مقصر شناخته نشدند.
تركان خاطرنشان كرد: مامورین كنترل شاهرود – مشهد هم مقصر اصلی سانحه نیستند ولی تقصیر در مرتبه دوم برای آنان قابل بررسی است.
وی افزود: مقصر اصلی مامور و متصدی سی تی سی تهران – مشهد در ایستگاه شاهرود است كه در شیفت جدید (نوبت كاری) وارد محل كار خود می شود و به مامورین ایستگاه قطار سمنان – مشهد می گوید كه سیستم را از حالت اتوماتیك به حالت دستی بگذارد و حركت كند.
مشاور رییس جمهوری همچنین گفت: بررسی حادثه طبق ماموریتی كه به این كمیته داده شده بود با حضور علی رضا آوایی بازرس ویژه رییس جمهوری و افشار از كارشناسان ارشد حوزه حمل و نقل ریلی و جوزی از كارشناسان حوزه حمل و نقل رسیدگی شد.
تركان تاكید كرد: ارزیابی این كمیته فنی است و دستگاه قضایی در این زمینه پیگیری های خود را انجام می دهد.
به گزارش ایرنا، حدود ساعت هشت صبح جمعه - پنجم آذر 95 - قطارهای مسافری تبریز- مشهد و سمنان- مشهد در مسیر سمنان- دامغان به هم برخورد كردند.
این سانحه 40 جان باخته و 103 مجروح داشت.
در پی نامه رییس جمهوری به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برای بررسی و اعلام دلایل وقوع سانحه دردناك برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان و معرفی مقصران این حاثه تلخ، جهانگیری شنبه گذشته - ششم آذرماه در حكمی به اكبر تركان ماموریت داد تا با تشكیل كمیته ای متشكل از رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهوری، رییس اسبق شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مشاور معاون اول رییس جمهوری و استانداران آذربایجان شرقی و سمنان، حداكثر تا پایان هفته گزارشی از دلایل وقوع حادثه تلخ قطار مسیر تبریز ـ مشهد و معرفی مقصران این سانحه دردناك را ارائه كند.
سیام ** 1053 ** 9314 خبرنگار: حمید شریفی كیا ** انتشاردهنده: مهرنوش خانزائی
۰ نفر