۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82330058
T T
۰ نفر
امنیت پایدار با دو هزار پرواز عبوری از آسمان ایران

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینكه اكنون در شبانه روز بیش از هزار هواپیما از آسمان ایران عبور می‌كنند، گفت: اگر تعداد پروازهای عبوری با وابستگی متقابل به دو هزار پرواز افزایش یابد، این وضعیت برای كشور امنیت پایدار می‌آورد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، رحمت الله مه آبادی افزود: ایران بدلیل موقعیت ژئو اكونومیكی در آسمان، اتصال دهنده شرق و غرب است، از یك سو آسیا پاسیفیك با ترافیكی كه در آینده در افق 2030 بالاترین نرخ ترافیك و رشد را دارد و از سوی دیگر اروپا یكی از نقاط پرترافیك هوایی است.
به گفته وی، جمهوری اسلامی این دو منطقه را به راحتی می‌تواند به یكدیگر متصل كند كه درگام نخست صرفه اقتصادی دارد و در مسیر بعدی می‌تواند ایران را به نقطه تعادل منطقه‌ای مبدل سازد كه این برای كشورمان بسیار مهم است.
پیش از این روزانه 400 پرواز عبوری برفراز كشورمان صورت می گرفت.
وی افزود: منزوی ساختن ایران در دوران پسابرجام و بعد از تحولات فعلی سخت‌تر شده و چنانچه پروازهای عبوری روزانه به دو هزار پرواز افزایش یابد، تركیبی از ملیت‌ها، كشورها و شركت‌های مختلف است و در این صورت، برای محدود سازی ایران، چندین شركت باید تصمیم بگیرند.

** افزایش قدرت نرم كشور بخشی از طرح ملی
مه‌آبادی تاكید كرد: افزایش قدرت نرم كشور بخشی از طرح ملی آسمان ایران‌ شهر است كه با افزایش طول راه های هوایی و پروازهای عبوری ایران را به یك قدرت منطقه ای تبدیل می كند.
وی تصریح كرد: ایران با هدف استفاده از آسمان كشور و تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای و پوشش دادن ترافیك‌های فرامنطقه‌ای طرحی را تحت عنوان مدیریت آسمان ایران‌ شهر تعریف كرده‌ایم كه بر اساس این طرح نقشه‌هایی كه نشان می‌دهد آسمان ایران تا افق1404 چگونه باشد، در سه مرحله تعریف شده است.
مه آبادی اعلام كرد: 60 درصد ترافیك آسمان كشور از منطقه خلیج فارس به سمت اروپا است و یكی از مهمترین مسیرها محسوب می شود و در مرحله صفر سعی شده به دلیل افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران ایمنی را ارتقا بخشیم و برای همین منظور یك مسیر اضافه شده كه رفت و برگشتی باشد، اما این كافی نیست.
** ایجاد بیش از هفت هزار كیلومتر راه هوایی
مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مرحله نخست آسمان ایران ‌شهر معطوف به ایجاد هفت هزار و یكصد كیلومتر راه هوایی است كه اجرایی شده و بر همین اساس در منطقه پرترافیك 60 درصدی خلیج فارس تا اروپا و بلعكس یك راه دیگر ایجاد شده، اما فاصله بین این سه راه را هم افزایش یافته كه استاندارهای ایمنی را بتوانیم ایجاد كنیم تا بر اساس آن بتوان از ناوبری ماهواره‌ای بهره‌برداری شود.
مه‌آبادی افزود: برای نخستین بار در كشورمان مسیری برطبق استاندارها ایجاد شده و آنقدر اهمیت داشت كه سازمان ایكائو ( سازمان بین المللی هوانوردی ) از ایران تقدیر كرد و اكنون برای اینكه پروازهای فعلی را حفظ كنیم، كیفیت آن را ارتقا دادیم و به فكر جذب پروازهای جدید هستیم.
وی گفت : آسمان ایران برای اینكه بتواند نقطه تعادل منطقه‌ای باشد، باید آسمان رقابتی شود و اكنون عراق یكی از رقبای اصلی است و كشورهای آسیای جنوب شرقی در برخی مسیرها رقیب جمهوری اسلامی هستند، بنابراین در مرحله دوم رقابتی شدن آسمان كشور در دستور كار است و برای رسیدن به این مهم ، باید تا جایی كه امكان پذیر است راه‌ها را به صورت مستقیم ایجاد كرد.
به گفته مه‌آبادی، ایجاد تعدادی مسیرهای جدید موازی در مرحله دوم در دستور كار قرار دارد و برای این كار هزینه نمی‌شود، ایجاد مسیرهای جدید به صورت نرم‌افزاری است و باید در بخش نظامی مجاب شوند تا برای بهره‌بردای از آسمان ایران گام‌های بزرگتری برداشته شود .
مه‌آبادی با اعلام اینكه تاكنون پنج مسیر داخلی كه خط شكسته داشت، كوتاه شده، گفت : اصلاحیه مربوطه منجر به صرفه جویی سوخت می شود و چنانچه 10 فروند هواپیما در این مسیرها برود، سالیانه 350 میلیارد ریال صرفه جویی سوخت دارد و این رقم منجر به خرید تعداد زیادی هواپیما خواهد شد.
وی گفت: مهم‌تر از صرفه جویی سوخت، كوتاه شدن مسیر منجر به اضافه شدن به عمر موتور هواپیما می‌شود و بهره وری ناوگان را ارتقا می بخشد و می‌توان بدون هزینه ارزش اضافه كرد.
به گفته مه‌آبادی، اكنون بهره وری ناوگان هوایی بدون خرید هواپیمای جدید، حدود 27 درصد رشد داشته كه نتیجه اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم است.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ایران توانست با آزادسازی قیمت‌ها بسیاری از مشكلات را حل كند، شركت های هواپیمایی با واقعی شدن نرخ بلیت پروازها توانستند قطعات خریداری كنند و هواپیما روی زمین نماند و مفهوم اقتصاد مقاومتی هم یعنی بدون هزینه ارزش ایجاد شد و در آسمان ایران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی را محقق كرده ایم.
مه‌آبادی هشدار داد: اكنون تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران از نظر بعد مسیر، بیشتر تمایل به استفاده از آسمان عراق دارند و در صورت امن شدن عراق، پروازهای عبوری از مسیر آسمان ایران به سمت عراق گرایش خواهند یافت و در این ‌صورت بازگرداندن آنها به مسیر ایران بسیار سخت خواهد شد.
به گزارش ایرنا، پیش از این وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه حجم عبور پرواز هوایی از آسمان ایران در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به میزان 100 درصد افزایش یافته است، گفت: تلاش می‌شود با افزایش ارتباط و اتصال شبكه‌های حمل و نقل با كشورهای همسایه و گسترش محورهای ارتباطی، سهم تجارت ایران در عرصه‌های بین‌المللی از نظر كمی و كیفی توسعه یابد.
اقتصام**1108** 1559 ** تنظیم كننده: ایرج منصوری ** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر