۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82335156
T T
۰ نفر
بازسازی 6 پالایشگاه با 14 میلیارد دلار/ پالایشگاه آبادان بافاینانس چین نوسازی می شود

تهران- ایرنا- معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این كه 6 پالایشگاه قدیمی كشور با هزینه 14 میلیارد دلار نوسازی می شوند، گفت: با نوسازی این پالایشگاه ها، كیفیت بنزین تولیدی آنها به بنزین یورو 4 و یورو 5 ارتقا می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس كاظمی روز سه شنبه در همایش بین المللی «سی ان جیCNG » و سوخت های جایگزین افزود: بر این اساس، نوسازی پالایشگاه آبادان كه تامین فاینانس آن از چین قطعی شده است، از فردا آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به برخورداری كشور از ذخایر بزرگ گازی اشاره كرد و گفت: با توسعه فازهای پارس جنوبی، میزان تولید گاز كشور در اوایط سال آینده به روزانه یك میلیارد مترمكعب افزایش می یابد.
وی با بیان این كه تنها كشوری هستیم كه بیشتر شهرهای مان گازكشی شده است، اضافه كرد: اكنون 60 درصد روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت از نعمت گاز برخوردار هستند.
كاظمی به مزیت سوخت گاز نسبت به سایر انواع سوخت اشاره كرد و افزود: بهترین سوخت مایع به دلیل داشتن موادی مانند بنزن و آروماتیك، دارای آلودگی است، اما گاز چنین مشكلاتی ندارد.
معاون وزیر نفت با بیان این كه بنزین در مقابل گاز، نمره منفی می گیرد، ادامه داد: باید به توسعه صنعت سی ان جی (گازطبیعی فشرده) و جایگزینی آن با بنزین توجه شود.
كاظمی از كم توجهی به صنعت سی ان جی در برنامه ششم توسعه انتقاد كرد و گفت: در كلانشهرها به دلیل جابجانشدن هوا با مشكلاتی مانند وارونگی و آلودگی هوا مواجه هستیم.
معاون وزیر نفت در پالایش و پخش فراورده های نفتی بیان داشت: تا پیش از این كه بنزین توزیعی در تهران یورو 4 شود، میزان بنزن 20 PPM بود كه اكنون به 3 PPMكاهش یافته است.
وی با بیان این كه اكنون روزانه 20 میلیون متر مكعب گاز طبیعی فشرده در كشور توزیع می شود كه معادل مصرف 20 میلیون لیتر بنزین است، گفت: برای ساخت پالایشگاهی كه بتواند روزانه 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید كند به همراه تاسیسات جانبی باید 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری می كردیم، این در حالی است كه توسعه صنعت سی ان جی تاكنون برای ما سه میلیارد دلار هزینه داشته است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی با تاكید بر لزوم تولید خودروهای پایه گاز سوز، گفت: می شود تا زمان تولید این خودروها، آنها را وارد كرد.
كاظمی با بیان این كه گاز طبیعی یك چهارم تا یك پنجم بنزین هزینه دارد، اضافه كرد: باید تا چشم انداز سال 1404 سهم سی ان جی را در سبد سوخت به 50 درصد افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، همایش بین المللی «سی ان جیCNG » و سوخت های جایگزین امروز (سه شنبه) با حضور مسئولان صنعت نفت و فعالان داخلی و خارجی صنعت سی.ان.جی در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
اقتصام**2022**1561**خبرنگار:میثم طاهری** انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر