۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳
کد خبر: 82340034
T T
۰ نفر
گرفتن مالیات سنگین باعث ركود ساختمان سازی شده است

اهواز - ایرنا - دبیرانجمن انبوه سازان كشور با بیان اینكه قانون مالیاتی با نگاه سوداگری به بخش مسكن وضع می شود گفت: اخذ مالیات های سنگین بر پیكره نیمه جان صنعت ساختمان سازی باعث به بن رسیدن و ایجاد ركود در این صنعت شده است.

به گزارش ایرنا فرشید پورحاجت شامگاه جمعه در نشست خبری در حاشیه اختتامیه هفدهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت ساختمان در محل نمایشگاه های بین المللی اهواز اظهار كرد:در سال های اخیر با وجود تلاش فراوان بخش خصوصی مبنی بر رونق بازارساختمان، هنوز مشكلات این بخش به صورت كامل برطرف نشده و همواره شاهد كم لطفی هایی به این بخش هستیم.
وی ادامه داد: برای رونق بخش مسكن باید بیشتر از همیشه از فعالان حوزه مسكن و ساختمان حمایت كرده و در زمینه رفع مشكلات آنها اقدام شود.
وی با بیان اینكه هنوز سیستم بانكی نتوانسته پاسخگوی نیازهای این بخش باشد گفت: تاكنون هیچ بسته حمایتی برای جامعه انبوه ساز در سطح كشور و به ویژه در استان هایی كه مشكلات بیشتری در این بخش دارند فراهم نشده و تبعات این ركود افزایش بیكاری را به دنبال داشته است.
پورحاجت بر رفع مشكلات بانكی كارآفرینان بخش صنعت ساختمان تاكید كرد و افزود: هم اكنون بانك مسكن به یك بانك توسعه ای تبدیل شده اما تا زمانی كه ارائه خدمات خود را به بخش صنعت ساختمانی توسعه ندهد نمی توان پیشرفتی را در بازار مسكن شاهد بود.
وی گفت: اگرچه دولت اقداماتی در زمینه خانه دار شدن جوانان را در دستور كار داده اما هنوز ابزار مالی مشخصی برای این امر وجود نداشته و با این نوع سیستم بانكداری این امرسال های آینده نیز محقق نخواهد شد.
دبیرانجمن انبوه سازان كشور بیان كرد: صنعت ساختمان امسال نیز مانند سال های اخیر در ركود است و باید تمهیداتی برای تقویت صنعت مسكن و افزایش قدرت خرید مردم در دستور كار قرار گیرد.
وی یادآور شد: هم اكنون در كلانشهرهایی نظیر اهواز وام مسكن 500 میلیون ریالی با نرخ سود 17.5 درصد پرداخت می شود و متقاضیان باید بین پنج تا 6 درصد نیز اوراق مشاركت خریداری كنند كه این شرایط قدرت خرید مردم را كاهش و جامعه انبوه سازان را با چالش جدی روبه رو می سازد.
پورحاجت یكی از مشكلات جدی جوانان را تامین مسكن برشمرد و افزود: باتوجه به شرایط موجود نیاز است مجلس و دولت تمهیدات ویژه ای برای خانه دار شدن جوانان با شرایط آسان تر در دستور كار قرار دهند و در برنامه ششم توسعه توجه خاصی به تأمین مسكن جوانان داشته باشند.
وی گفت: تاكنون برای رفع مشكلات حوزه تولید و كارآفرینی بخش مسكن وعده های فراوانی را از سوی مسئولان شنیده ایم اما شاهد عملیاتی شدن این وعده ها نبوده ایم.
دبیرانجمن انبوه سازان كشور افزود:در سال هایی اخیر، پیش فروش مسكن نیز با مشكلات جدی روبه رو بوده و آنگونه كه انتظار می رفت از آن استقبال نشد.
وی ادامه داد: كشور ما روی گسل زلزله قرار دارد و بر اساس آخرین گزارش وزیر راه و شهرسازی 20میلیون نفر در كشور بدمسكن و یا افرادی با مسكن های بدون شرایط پایداری وجود دارد كه همین امر مسئولیت ما را نسبت به شهروندان سنگین تر می كند.
پورحاجت به وجود بافت های فرسوده در خوزستان اشاره كرد و گفت: ستادهای بازآفرینی كه مختص برنامه ریزی برای احیای بافت فرسوده است باید هرچه سریعتر درخوزستان فعال ترشود چرا كه این استان بالای 11 درصد از بافت فرسوده كشور را در دارد.
وی افزود: در اهواز مناطق قدیمی نظیر عامری و سیدخلف وجود دارد كه با وجود بافت فرسوده و خطری كه ساكنان این منازل را تهدید می كند اقدامات لازم درجهت بازآفرینی آنها صورت نگرفته است.
رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان گفت: اگرچه مدیریت خوزستان در خصوص جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی و ساماندهی آنها اقداماتی را در دستور كار قرار داده اما بافت های فرسوده و حاشیه نشینی دراین استان رو به گسترش است.
وی به فعال شدن جلسات شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خوزستان اشاره كرد و افزود: تاكنون چهار جلسه اختصاصی برای حوزه ساختمان برگزار شده اما متأسفانه هیچ یك از مصوبات این شورا در حوزه برق اجرایی نشده است.
پورحاجت اظهاركرد: شركت های توزیع نیروی برق هزینه بالایی در خصوص انشعاب برق از مردم دریافت می كنند و به عنوان نمونه می توان به هفت برابر شدن تعرفه انشعاب برق درسه سال اخیر اشاره كرد و این درحالی است كه خدمات دهی این شركت آنگونه كه انتظار می رود به روز نیست.
وی از عوامل تاثیرگذار بر گرانی مسكن را هزینه های زمین و دستگاه های خدمات رسان برشمرد و افزود: مسكن نیز یك كالای تولیدی است و ارزش گذاری روی آن به عوامل متعددی نظیر زمین، دستگاه های خدمت رسان، مصالح و دستمزد وابسته است و هر كدام از این موارد سهمی در نرخ گذاری مسكن دارند كه بزرگترین مشكل كنونی، هزینه زمین و هزینه دستگاه های خدمات رسان حوزه مسكن است.
هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان با حضور بیش از 150 شركت فعال از 15 تا 19 آذر در محل نمایشگاه های بین المللی اهواز برپا شد.
7152/ 6037
خبرنگار: محمدرضا خبازان ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
۰ نفر