۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۸
کد خبر: 82343546
T T
۰ نفر
98.7 درصد تعهد دولت برای خوداتكایی غذایی محقق شد

تهران- ایرنا- معاون امور زراعی وزارت جهاد كشاورزی در جشن شكرگزاری برداشت محصول گندم گفت: در آغاز دولت تدبیر و امید تعهد دادیم میزان خوداتكایی غذایی به 80 درصد برسد كه امروز با احتساب افزایش تولید گندم و شكر، این رقم به 79 درصد رسیده است.

«عباس كشاورز» امروز (دوشنبه) در این آیین كه با حضور رییس جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: میزان خوداتكایی در سال های 1390 تا 1392 نزدیك به 55 درصد، سال 1393 حدود 65 درصد و پارسال 72 درصد بود.
وی اضافه كرد: میزان تولید محصولات كشاورزی از 93 میلیون تن در سال 1392 به 110 میلیون تن در سال 1394 رسید كه نشانگر 20 درصد رشد است و این روند همچنان ادامه دارد.
كشاورز ادامه داد: رشد بخش كشاورزی در سال های 1392 تا 1394 به ترتیب 4.7 درصد، 3.8 درصد و 5.4 درصد بود. از سوی دیگر وابستگی به واردات كاهش یافت، به طوری كه تراز تجاری منفی پنج میلیارد دلار بخش كشاورزی به میزان 64 درصد بهبود یافت.
این مسئول تامین امنیت غذایی، حفظ منابع پایه و توجه به درآمد كشاورزان را از مهمترین وظایف وزارت جهاد كشاورزی برشمرد و گفت: پشتیبانی از تولید 9 محصول در طرح‌های اقتصاد مقاومتی هدفگذاری شده است.
به گفته وی، گندم به عنوان یك محصول راهبردی 48 تا 50 درصد سهم كشاورزی آبی و زراعی كشور را دارد؛ بنابراین گندم اسكلت كشاورزی است. همچنین با برنامه ریزی برای تولید كلزا (دانه روغنی) پایداری در بخش كشاورزی محقق می شود.
وی یادآور كرد: پیش بینی پارسال گذشته این بود كه طبق برنامه ریزی امسال بتوانیم در تولید و خرید گندم به 91.5 درصد خودكفایی برسیم اما با عنایت حق تعالی، امسال ركورد تولید و خریدتضمینی گندم شكسته شد؛ در حالی كه سطح زیركشت گندم آبی و دیم 950 هزار هكتار كاهش یافته است.
كشاورز محدودیت آب را مانع توسعه بخش كشاورزی دانست و افزود: باید برای جبران این موضوع بر بهره‌وری متمركز شد تا با مصرف آب كمتر، محصول بیشتری را تولید و برداشت كنیم.
به گفته وی با توجه به بحث افزایش بهره وری، تولید چغندرقند از 43 تن به 54 تن، تولید برنج از 4400 كیلوگرم به 5400 كیلوگرم در هكتار) و گندم آبی از 2800 كیلوگرم به بیش از چهار تن در هر هكتار) رسیده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرد تولید گندم باید به یك كیلو و 700 گرم به ازای مصرف هر مترمكعب آب برسد و دولت باید همزمان با تسهیل دسترسی كشاورزان به فناوری های نوین، مساله آب و كاهش ضایعات این بخش را در دستور قرار دهد.
به گزارش ایرنا، دومین جشن شكرگزاری برداشت محصول گندم امروز پس از 12 سال وقفه با حضور مسئولان بلندپایه كشوری برپا شد.
نخستین جشن گندم در سال 1383 برگزار شده بود.
رییس جمهوری در این مراسم اعلام كرد امسال 147 هزار میلیارد ریال منابع مالی به بخش كشاورزی اختصاص یافت كه نصف كل بودجه عمرانی كشور می شود.
در این مراسم وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان برنامه و بودجه، تندیس بخش كشاورزی را به سبب حمایت از این بخش در زمینه تامین اعتبارات دریافت كردند.
همچنین سه تولیدكننده برتر بخش زراعت و دو نفر از مسوولان بخش كشاورزی به سبب اجرای طرح های كاربردی اقلیم تجلیل شدند.
طبق آمارها، امسال دولت با خرید تضمینی 11 میلیون و 500 هزار تن گندم توانست ركورد تولید و خرید این محصول را بشكند.
اقتصام**9186**1961** خبرنگار: هما همت خواه** انتشاردهنده: مریم مسعود
۰ نفر