۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۹
کد خبر: 82345322
T T
۰ نفر
وزیرعلوم :ایران رتبه سوم شتاب تولید مقالات علمی دنیا را در اختیار دارد

تهران - ایرنا- وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت:ایران از نظر شتاب تولید مقالات علمی با حدود 12 درصد رشد در سال 2016 نسبت به سال 2015 در رتبه سوم دنیا قرار دارد كه این نشانگر عزم جدی دانشگاهیان كشورمان برای رسیدن به قله های رفیع علم و دانش است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر 'محمد فرهادی' روز سه شنبه در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده كشور ضمن تبریك فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: در حالی آخرین هفته پژوهش را در دولت یازدهم پیش رو داریم كه در ابتدای این دولت ابلاغ سیاست های كلی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و همچنین سیاست های كلی ابلاغی معظم له در اقتصاد مقاومتی همواره چراغ راهی برای سیاستگذاران، برنامه ریزان و فعالان عرصه علم و فناوری كشور بوده و حمایت ها و پیگیری ها و دستورات شخص رهبر انقلاب پشتیبان اصلی حوزه علم و فناوری در سال های اخیر بوده است.
وی افزود: پیرو این سیاست ها و اسناد بالادستی كشور سه هدف كلیدی شامل مرجعیت علمی ایران، توسعه نوآوری، فناوری به همراه تحقق دانشگاه كارآفرین و همچنین پیگیری برنامه های اقتصاد مقاومتی از طریق تحقق اقتصاد دانش بنیان در سرلوحه سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و اقدام و عمل وزارت علوم و زیرمجموعه های آن بوده است.
فرهادی در تشریح اقدامات وزارت علوم در زمینه تحقق مرجعیت علمی ایران اسلامی، افزایش شتاب رشد علمی و ارتقای جایگاه علمی كشور گفت: در این راستا بستر سازی برای انجام پژوهش در علوم مختلف، فعال سازی كرسی های نظریه پردازی، هدفمند كردن تحصیلات تكمیلی به منظور رفع نیازهای جامعه، آمایش آموزش عالی و بازنگری در آیین نامه ارتقا، كیفی سازی نشریات علمی و پژوهشی، ارتقای دیپلماسی علمی و فناوری، كمك به تحول و ارتقای علوم انسانی با تشكیل شورای توسعه پژوهش های علوم انسانی و هنر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با عمل به راهبردهای نقشه جامع علمی كشور، توسعه كیفی قابل ملاحظه ای را در مراكز دانشگاهی و علمی و نیز در شتاب رشد علمی كشور در سطح جهان شاهد بوده ایم به طوریكه امروزه مرجعیت علمی ایران به عنوان یك كشور توسعه یافته علمی بر همگان آشكار است.
وزیرعلوم یادآور شد: برای مثال در حال حاضر در رشته های مهمی همچون نانو فناوری، مهندسی شیمی و مكانیك ایران رتبه 5 دنیا را از نظر تولید مقالات علمی داراست و در رشته های دیگر مانند سلول های بنیادی، فیزیك و علوم هسته ای از نظر تولید مقالات علمی، در جمع 15 كشور برتر دنیا قرار دارد.
وی با بیان اینكه توسعه كیفی آموزش عالی در دولت یازدهم ارجح بر توسعه كمی بوده است، تصریح كرد: در ابتدای شروع به كار دولت، هیچ دانشگاهی از ایران در نظام رتبه بندی 'لایدن' و تنها یك دانشگاه كشورمان در رتبه بندی تایمز، شانگهای، یواس نیوز جزء دانشگاه های برتر دنیا محسوب می شد، ولی امروزه به ترتیب تعداد 13 و 14 دانشگاه ایرانی به ترتیب در طبقه بندی تایمز و لایدن در جمع دانشگاه های برتر دنیا جای گرفته اند.
فرهادی ادامه داد: شاخص كیفی دانشمندان ایرانی آنقدر بالا رفته است كه با رشد حدود 2.5 برابری در دو سال اخیر تعداد 200 دانشمند ایرانی در فهرست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند.
وی خاطرنشان كرد: به لطف تلاش پژوهشگران ایرانی و با رشد بیش از 100 درصدی در حال حاضر كشورمان 2.2 درصد مقالات برتر دنیا را تولید كرده است و معتقدیم ایران برای رسیدن به مرجعیت علمی باید دارای اعتبار جهانی باشد و برای تحقق این امر لازم است در تولید علم برتر و علم پر استناد پیشگام شود.
فرهادی افزود: در دوره فعالیت دولت یازدهم با وجود اینكه شتاب رشد علمی اكثر كشورهای توسعه یافته علمی منفی بوده است رتبه علمی ایران طی سه سال اخیر بین 1 تا 2 پله ارتقا یافته است به طوریكه با تولید 1.82 درصد علم دنیا هم اكنون در رتبه 16 دنیا در پایگاه 'آی اس آی' ISI و اسكوپوس Scopus قرار داریم.
وزیرعلوم با بیان اینكه در كنار این سرعت رشد علمی ایران، حفظ اخلاق علمی و اخلاق پژوهش، ریشه در تاریخ پر افتخار و كهن این مرز و بوم دارد، گفت: كشور ایران از سده های بسیار دور با وجود آن همه دانشمند، هرگز شاهد سوء استفاده آنها از علم و توانمندی های عملی خود برای آسیب رساندن به بشریت نبوده و كمتر دانشمندی در رقابت های ناصحیح و غیر اخلاقی توان علمی خود را افزایش داده است.
وی تاكید كرد: اكنون نیز با اینكه هنوز قوانین حاكمیت فكری بین المللی و مقررات حاكم بر فضای علمی دنیا در ایران كاملاً برای عموم شناخته شده نیست ایران كمترین میزان تخلفات علمی را داراست و گزارش های منتشر شده در هفته های اخیر در رابطه با تخلفات علمی، به هیچ وجه در جامعه علمی پر تلاش ما عمومیت ندارد و در برابر بیش از 40 هزار مقاله منتشر شده، عددی بسیار ناچیز است.
فرهادی اضافه كرد: با این وجود وزارت علوم با وضع مقررات لازم شامل ابلاغ آیین نامه تخلفات علمی و تشكیل كمیته های اخلاق در مراكز علمی و نیز ارسال لایحه مقابله با تقلب در آثار علمی و لایحه مالكیت فكری در فرهنگ سازی صداقت و درستكاری علمی و مقابله با تخلفات بسیار ثابت قدم است و به دانشگاه ها تاكید جدی شده تا ضمن اعمال مقررات مرتبط ، گزارش های برخورد و مقابله با تخلفات را به صورت مداوم در اختیار وزارت علوم قرار دهند.
وی توسعه فناوری و نوآوری و تحقق دانشگاه های كارآفرین را یكی دیگر از برنامه ها و اقدامات اصلی وزارت علوم برشمرد و گفت: وزارت علوم ضمن توجه جدی به توسعه زیرساخت فناوری و نوآوری تلاش داشته تا مسیر تبدیل علم به محصول و سپس تجاری شدن آن و تبدیل به ثروت ملی را فراهم سازد و ایجاد و راه اندازی 6 پارك علم و فناوری، حدود 30 مركز رشد و هزار واحد فناور، حدود هزار شركت دانش بنیان مستقر در پاركها و مراكز رشد در دولت یازدهم خود گواه این موضوع است.
فرهادی گردش مالی بیش از سه هزار میلیارد تومانی، صادرات بیش از 120 میلیون دلاری، ایجاد 30 هزار شغل پایدار و زایشی و تولید حدود سه هزار محصول تجاری شده را از دستاوردهای پارك ها و مراكز رشد علمی و فناوری كشور طی دو سه سال اخیر ذكر كرد.
وی بیان داشت: معتقدیم هر قدر در این حوزه سرمایه گذاری انجام گیرد قطعا بیش از دهها برابر ارزش افزوده ایجاد می كند و سرمایه گذاری متوسط 100میلیارد تومانی و گردش مالی حدود دو هزار میلیارد تومانی در سال در مراكز فناوری اثبات این ادعاست.
فرهادی ادامه داد: توسعه زیرساختهای فناوری در مراكز آموزش عالی موجب تحقق دانشگاه كارآفرین خواهد شد و حاصل توجه به ارتقای تعامل صنعت و دانشگاه، انعقاد قراردادهای پژوهشی با اعتبار چند هزار میلیارد تومانی بین وزارت علوم و وزارتخانه های صنعتی و تولیدی همچون نفت، دفاع و نیرو بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه تحقق اقتصاد مقاومتی جز از مسیر اقتصاد دانش بنیان نمی گذرد، گفت: باور داریم كه با دانش بنیان كردن اقتصاد و جامعه به راحتی می توانیم به اقتصادی مقاوم، پایدار، پویا و رو به جلو دست یابیم، از همین رو علاوه بر توجه ویژه به توسعه زیر ساخت های فناوری و نوآوری 4 پروژه كلان اقتصاد مقاومتی ذیل وزارت علوم تهیه و به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است.
وی توضیح داد: این پروژه ها شامل 'بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی كشور در جهت ارزش آفرینی و كارآفرینی' ، 'تبدیل 5 مركز آموزش عالی به تراز بین المللی' ، 'طراحی و پیاده سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت گرا كردن فعالیت های آموزشی و پژوهشی كشور' و 'طراحی الگوی تغییر و ارتقای نقش دانشگاه ها در حل مشكلات دستگاهی و بنگاه های اقتصادی كشور' است.
وزیر علوم از نهادهای قانونگذاری مدیریت اقتصادی كشور درخواست كرد از این پروژه ها حمایت كنند چراكه بازخورد این حمایت ها بیش از پیش بیمه كننده نظام اقتصادی و اجتماعی كشور خواهد بود و اعتلای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی كشور را به دنبال خواهد داشت.
هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده و دوازدهمین جشنواره ایده های برتر و استارتاپ های دانشگاهی با حضور 'سورنا ستاری' معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و 'محمد فرهادی' وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مركز همایش های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در این جشنواره، 13 پژوهشگر برتر دانشگاهی، سه پژوهشگر برتر دستگاه های اجرایی، 5 فناور برتر، دو دستگاه حامی پژوهش و فناوری و 9 برگزیده در بخش استانی معرفی و تجلیل شدند.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب كارگر ** انتشار: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر