۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82350490
T T
۰ نفر
پیش نویس قطعنامه فرانسه درباره حلب امروز در سازمان ملل به رای گذاشته می شود

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه اعلام كرد: پیش نویس قطعنامه فرانسه مبنی بر اعزام ناظران بین المللی به حلب امروز یكشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته می شود.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری نوشت دولت فرانسه در پیش نویس این قطعنامه خواستار نظارت بر تخلیه و اطمینان از روند حفاظت از غیرنظامیان شرق حلب شده است.
پیش نویس یاد شده در حالی امروز به رای گذاشته می شود كه روسیه به عنوان همپیمان دمشق، اعلام كرده است پیش نویس قطعنامه فرانسه را وتو می كند.
پیشتر سفیر فرانسه در سازمان ملل گفته بود كه كشورش خواهان اعزام ناظران سازمان ملل به شهر حلب سوریه است.
«فرانسوآ دولاتر» (François Delattre) تاكید كرده بود كه پاریس و برلین درحال آماده كردن پیش نویس طرحی هستند كه شروطی را برای خروج غیر نظامیان از حلب و كمك رسانی به آنها فراهم می كند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آخرین بازماندگان شورشیان سوریه در شرق حلب هنوز در انتظار از سرگیری عملیات تخلیه در این منطقه هستند. در صورت تصویب پیش نویس قطعنامه فرانسه، «بان كی مون» دبیركل سازمان ملل می تواند به سرعت ناظران بین المللی را برای نظارت بر روند تخلیه غیرنظامیان و شورشیان شرق حلب به این منطقه اعزام كند.
خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام كرده «سامانتا پاور» سفیر آمریكا در سازمان ملل اظهار امیدواری كرده است كه پیش نویس طرح فرانسه به دلیل ضرورت اجرا، رای بیاورد.
این در حالی است كه «ویتالی چوركین» سفیر روسیه در سازمان ملل نسبت به پیش نویس قطعنامه فرانسه تردید كرده است.
به گزارش ایرنا، پیشتر نیز با پیشروی نیروهای دولتی بشار اسد و هم پیمانانشان در حلب، برخی كشورهای اروپایی و عربی همچون نیوزیلند، اسپانیا و مصر پیش نویس قطعنامه ای برای آتش بس در این منطقه ارایئه كردند كه با وتوی چین و روسیه مواجه شد.
روسیه در موضع گیری پیشین خود در خصوص پیش نویس قطعنامه این سه كشور، اعلام كرد كه تروریست های سوریه از آتش بس ها به عنوان فرصت برای تحكیم مواضع و تجدید قوا استفاده كرده اند و مفاد پیش نویس قطعنامه ارائه شده با توافق صورت گرفته در دیدار وزیران خارجه آمریكا و روسیه در مورد اوضاع شرق حلب، مغایرت دارد.
اروپام***2090مترجم: سعید زارع كندجانی ** انتشار دهنده: زهرا هژبری
۰ نفر