۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82353921
T T
۰ نفر
ثبت 19هزارو 543 بیمار ضایعه نخاعی در سامانه سازمان بهزیستی

خرم آباد - ایرنا - مدیركل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی گفت: هم اكنون 19 هزار و 543 بیمار ضایعه نخاعی در سامانه سازمان بهزیستی ثبت شده اند كه حدود هفت هزار نفر از این تعداد از ناحیه گردن دچار عارضه هستند.

به گزارش ایرنا، كیوان دواتگران روز سه شنبه در چهارمین نشست شورای مدیران ستادی منطقه 6 بهزیستی كشور در خرم آباد افزود: این افراد ماهانه 2 میلیون ریال به عنوان حق پرستاری دریافت می كنند كه تجمیع این هزینه ها در سال رقم قابل توجهی را نشان می دهد.
وی با انتقاد از سیاست های مبتنی بر حمایت های مالی و پرداخت مستمری به افراد زیرپوشش بهزیستی گفت: در دهه 70 حدود 50 درصد از خدمات ارایه شده به معلولان مبتنی بر خدمات كلینیك های توانبخشی بود اما در دهه 80 در پیش گرفتن سیاست هایی همچون پرداخت مستمری ، سازمان بهزیستی را با چالش جدی مواجه كرده است.
دواتگران افزود: در نتیجه چنین روندی به كمیسیون های پزشكی از جانب افراد دارای معلولیت فشار وارد می شود كه معلولیتشان با درجه شدید در پرونده پزشكی ثبت شود تا مستمری دریافت كنند و نتیجه چنین اقدامی باعث شده كه اكنون در كشور یك میلیون و 300 هزار معلول ثبت شده داشته باشیم.
مدیركل توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی همچنین گفت: باید متناسب با فعالیت هایی كه در مجامع بین المللی در راستای توانمندسازی معلولان اتخاذ می شود برنامه های جامعی را طراحی و تدوین كرد تا بتوان هر سال با در پیش گرفتن همان برنامه های خاص به اهداف مورد نظر در راستای بهبود كیفیت زندگی افراد معلول گام برداشت.
به گفته وی برای پیشگیری از تمركز بیش از حد بر كمك ها و حمایت های مالی باید دستورالعمل هایی همچون توانمندسازی مبتنی بر جامعه و بهبود دسترسی و مناسب سازی محیط زندگی افراد دارای معلولیت را در پیش گرفت.
دواتگران افزود: 50 درصد كاری كه در بخش توانبخشی و در حوزه بهبود دسترسی صورت می گیرد به مناسب سازی محیط زندگی افراد دارای معلولیت بر می گردد در حالی كه باید دانست كه منظور از مناسب سازی فقط مبلمان شهری و اماكن عمومی نیست علاوه بر آن باید به موارد دیگر نیز توجه كرد تا شخص دچار معلولیت بتواند با داشتن یك زندگی مستقل مشاركت اجتماعی بیشتری هم داشته باشد.
مدیركل دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی كشور افزود: در حالی كه بودجه توانمند سازی مبتنی بر جامعه در سال 1390 بالغ بر 40میلیارد ریال بود برای سال 1396 میزان 800میلیارد ریال در نظر گرفته شده كه می توان با دستورالعمل های خاصی در این خصوص شرایط بهتری برای تسهیل گران توانبخشی بهزیستی ایجاد كرد.
چهارمین نشست شورای مدیران ستادی و منطقه 6 سازمان بهزیستی كشور با حضور مدیران و معاونان بهزیستی استان های یزد، اصفهان، كهگیلویه وبویراحمد ، مركزی و لرستان در محل اداره كل بهزیستی استان لرستان برگزار شد.
1920/6060
خبرنگار:مهری میردریكوند** انتشار دهنده:محمد علیدوستی
۰ نفر