۱ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82355818
T T
۰ نفر
ايجاد مركز آموزش تخصصي ضمن خدمت براي معلمان آموزش و پرورش استثنايي

تهران-ايرنا- رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: مركز آموزش تخصصي ضمن خدمت براي ارائه آموزش هاي لازم به معلمان و مربيان آموزش و پرورش استثنايي زير نظر اين سازمان ايجاد شده است.

مجيد قدمي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در حال حاضر فارغ التحصيلان دانشگاه فرهنگيان، يك پنجم نياز نيروي انساني آموزش و پرورش استثنايي را تامين كرده و چهار پنجم نيروي آموزش و پرورش استثنايي از طريق نيروي ليسانس آزاد تامين مي شود، اين افراد داراي اطلاعات عام هستند و بايد در حوزه هاي كارورزي، كاربيني و تدريس، مهارت هاي لازم را كسب كنند.
قدمي گفت: براي ارائه آموزش هاي لازم به معلمان و مربيان آموزش و پرورش استثنايي مركز آموزش ضمن خدمتي زير نظر سازمان آموزش و پرورش استثنايي ايجاد شده كه امسال بيش از 60 دوره آموزش ضمن خدمت تخصصي در حوزه آموزش دانش آموزان استثنايي، كم توان، اوتيستيك، آخرين اطلاعات را در اختيار معلمان قرار داديم.
معاون وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: براي حضور و آموزش مهارت هاي لازم به معلمان و مربيان آموزش و پرورش استثنايي تمامي استان هاي كشور، سهميه اي در اين مركز تخصصي ضمن خدمت در نظر گرفته شده است.
قدمي گفت: با توجه به ظرفيت محدود مركز تخصصي ضمن خدمت، براي هر استان افرادي تربيت و آموزش داده مي شود تا آنان اين آموزش ها را به ساير معلمان انتقال دهند.
وي با اشاره به اختصاص 10ميليارد ريال براي برگزاري دوره هاي آموزشي ضمن خدمت به معلمان آموزش و پرورش استثنايي افزود: اين فعاليت به صورت متمركز در حال انجام بوده و با توجه به سختي كار به اين نتيجه رسيديم كه سازمان آموزش و پرورش استثنايي، آموزش هاي تخصصي و لازم را براي توانمندشدن نيروهاي اين سازمان ارائه كند كه نسبتا هم با
استقبال معلمان روبه رو شده است.

*تحصيل 73هزار دانش آموز استثنايي در سطح كشور
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: 73هزار دانش آموز با نيازهاي ويژه در يكهزار و 570 مدرسه خاص در سطح كشور تحصيل مي كنند.
وي با اشاره به تحصيل حدود 50هزار دانش آموز استثنايي در سيستم آموزش تلفيقي افزود: اين دانش آموزان، در گروه هاي نابينا، ناشنوا و مشكلات جسمي - حركتي در نظام آموزشي عادي، در كنار ساير دانش آموزان عادي تحصيل مي كنند.
قدمي افزود: با توجه به ويژگي هاي دانش آموزان كم توان ذهني و نظام آموزشي خاص آنان، تاكنون اقدامي براي تحصيل آنان در سيستم آموزش تلفيقي انجام نشده است.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي اظهار كرد: برنامه هاي آموزش و پرورش استثنايي براي دانش آموزان با استقبال والدين روبه رو شده و آموزش فراگير(تلفيقي) به سرعت توسعه پيدا مي كند.
وي با اشاره به توسعه آموزش فراگير (آموزش دانش آموزان استثنايي در مدارس عادي) گفت: رويكرد آموزش و پرورش استثنايي اين است كه تا حد امكان از جداسازي دانش آموزان استثنايي پرهيز كرده و به سمت آموزش و پرورش تلفيق سوق پيدا كنيم.
قدمي توسعه آموزش و پرورش تلفيق را زمان بر و نيازمند فرهنگسازي دانست و افزود:براي دستيابي به اين هدف، آموزش و پرورش عادي براي تحصيل دانش آموزان استثنايي بايد آماده سازي شود.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي با اشاره به پيگيري روند توسعه آموزش تلفيقي و فراگير در شهر تهران اظهار كرد: در اين شهر، زماني كه توانستيم فضاي آموزش عادي را تغيير داده، اوليا، معلمان رابط و معلمان دانش آموزان عادي مهارت هاي لازم را براي آموزش دانش آموزان استثنايي كسب كنند، اجازه خواهيم داد تا دانش آموزان استثنايي در فضاي آموزش تلفيق حضور داشته و تحصيل كنند.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي - انتشاردهنده: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
۰ نفر