قطعنامه پیشنهادی لیختن اشتاین و قطر حركتی مخرب است/منازعه در سوریه راه حل نظامی ندارد

نیویورك- ایرنا- «غلامحسین دهقانی» سفیر نمایندگی كشورمان در سازمان ملل متحد با تأكید براینكه قطعنامه پیشنهادی لیختن اشتاین و قطر حركتی مخرب است كه می تواند تلاشها برای صورت دادن به یك راه حل سیاسی برای بحران سوریه را تضعیف كند، گفت: همچون همیشه تاكید می كنم كه از نظر جمهوری اسلامی منازعه در سوریه راه حل نظامی ندارد و مردم سوریه باید بتوانند خود در مورد آینده سیاسی شان تصمیم بگیرند.

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با آراء ضعیف قطعنامه پیشنهادی لیختن اشتاین و قطر علیه سوریه را به تصویب رساند. هدف ادعایی این قطعنامه تشكیل سازوكاری برای كمك به تحقیقات درخصوص جرائم خطیر رخ داده در سوریه در دوره زمانی پس از مارس سال 2011 عنوان شده است.
«غلامحسین دهقانی» سفیر نمایندگی كشورمان در سازمان ملل متحد در سخنانی در مجمع عمومی، به تشریح دلایل مخالفت كشورمان با این قطعنامه پرداخت.
وی گفت: این قطعنامه یك رویه خطرناك در سیاسی كردن مقابله با بی كیفری ایجاد كرده و اصول پذیرفته شده حقوق بین الملل و منشور ملل متحد را به پای منافع كوته بینانه برخی قربانی می كند.
دهقانی، وظیفه جامعه بین المللی را كمك به سوریه در دوران دشوار فعلی و در جریان نبرد این كشور با تروریسم و افراطی گری دانست و گفت: هدف از هر ابتكاری در شرایط فعلی باید پایان دادن به منازعه در سوریه برای آغاز هرچه سریعتر فرآیند آشتی سیاسی تحت هدایت نیروهای سوری باشد اما این قطعنامه دقیقاً خلاف این هدف عمل می كند.
سفیر نمایندگی كشورمان در سازمان ملل متحد، ایرادات حقوقی متعددی را بر این قطعنامه وارد دانست و از آن جمله به نقض منشور ملل متحد و حاكمیت ملی سوریه اشاره كرد.
وی گفت: طبق موازین و قواعد حقوق بین الملل، اجرای قوانین و پیگیری و مجازات مرتكبان جرایم در حوزه صلاحیت داخلی كشورهاست؛ لذا، تأسیس ساز وكار پیش بینی شده در این قطعنامه مجمع عمومی، بدون رضایت دولت سوریه، بی اعتنایی آشكار به حاكمیت ملی این كشور است.
دهقانی، ضمن اشاره به موادی از منشور افزود: بدین ترتیب این قطعنامه به دلیل مداخله مجمع عمومی در اموری كه ذاتاً در حوزه صلاحیت داخلی یك دولت عضو قرار می گیرد، با مفاد منشور ملل متحد نیز در تعارض است.
معاون نمایندگی كشورمان در سازمان ملل متحد همچنین ایرادات سیاسی وارد بر این قطعنامه را تشریح كرد.
وی گفت: توجه به واقعیات میدانی در سوریه و زمان ارائه این قطعنامه جای تردیدی باقی نمی گذارد كه هدف از این قطعنامه، پیشبرد اغراض سیاسی خاص تحت پوشش عدالتخواهی است.
دهقانی افزود: از زمانی كه دولت سوریه توانسته است بخش شرقی حلب را از تصرف تروریستها خارج سازد، به ناگاه ابتكارات مختلفی با یك سری اهداف سیاسی خاص در سطوح مختلف از جمله در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده اند.
دهقانی با اشاره به تأكید همیشگی كشورمان بر اینكه منازعه در سوریه راه حل نظامی ندارد و مردم سوریه باید بتوانند خود در مورد آینده سیاسی شان تصمیم بگیرند، بر ضرورت آغاز یك فرآیند صلح تحت هدایت نیروهای سوری برای دستیابی به صلح و آشتی ملی تأكید كرد و گفت: همه تلاشها و ابتكارات باید در خدمت و در راستای تسریع به این فرآیند باشد.
وی با اشاره به اجلاس اخیر وزرای خارجه سه كشور جمهوری اسلامی ایران، روسیه و تركیه در مسكو، آن را نمونه ای از كمك سازنده به این فرآیند سیاسی دانست.
دهقانی در ادامه گوشزد كرد كه مع الوصف، قطعنامه پیشنهادی لیختن اشتاین و قطر حركتی مخرب است كه می تواند تلاشها برای صورت دادن به یك راه حل سیاسی برای بحران سوریه را تضعیف كند.
وی تصریح كرد: با ایجاد چنین ساز وكار تحقیق غیرقانونی و معرفی پیش شرط، هدف این قطعنامه صرفاً ایجاد موانعی در راه رسیدن به یك راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.
دهقانی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از لزوم مقابله با بی كیفر ماندن جرائم و لزوم پاسخگویی تاكید كرد اما در عین حال خواستار اجتناب جدی از سیاسی كردن این اصل شد.
او ادامه داد: جامعه بین المللی باید در همه جای جهان، از فلسطین تا یمن و دیگر مناطق تحت مداخلات خارجی و تجاوز، به دنبال مقابله با بی كیفری باشد.
وی، سیاسی كاری، برخورد گزینشی و اعمال استانداردهای دوگانه را برای مقابله با بی كیفری در حكم زهر دانست و از بانیان قطعنامه پرسید كه آیا آماده برخورد با بی كیفر ماندن جرایم در همه جای جهان هستند، یا در این خصوص گزینشی عمل خواهند كرد؟
نماینده كشورمان در پایان با طرح این موضوع كه این قطعنامه به ریشه های پدیده زشت تروریسم در سوریه نمی پردازد، آن را صرفاً در خدمت بی كیفر ماندن كسانی دانست كه گروههای تروریست و جنگجویان تروریست خارجی در سوریه را شكل داده، تأمین مالی كرده و آنها را به لحاظ تسلیحاتی و ایدئولوژیك تغذیه می كنند.
گفتنی است؛ قطعنامه پیشنهادی لیختن اشتاین و قطر در فرآیندی كاملاً غیرشفاف تدوین شده بود و بدون كسب نظر اكثریت اعضای مجمع عمومی ظرف چند روز مطرح شد و با فشار كشورهای غربی به تصویب رسید.
شبد**1953**1504**تنظیم كننده: مرتضی شحنه**انتشار دهنده: علی پاینده