۲ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82356597
T T
۰ نفر
طرح مشترك جنگل كاری در اراضی زرباطیه عراق برای مهار ریزگردها آغاز شد

ایلام - ایرنا - طرح مشترك جنگل كاری در یك هزار و 600 هكتار از اراضی مرزی زرباطیه در عراق حدفاصل مرز مشترك استان های ایلام و واسط عراق روز پنجشنبه با حضور مسئولان این 2 استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، این طرح با هدف مقابله و كنترل گرد و غبار و بیابان زدایی و مهار ریزگردها امروز با حضور محمدرضا مروارید و مالك خلف وادی استانداران ایلام و واسط عراق و جمعی از مسئولان این 2 استان همسایه اجرایی شد.
در این طرح زیستی یك هزار و 100 هكتار به عنوان توده جنگلی و 82 كیلومتر (معادل 500 هكتار) در طول مسیر جاده های منتهی به كانون های برداشت ریزگرد در داخل خاك عراق نهال كاری می شود.
برای اجرای موثر این طرح نهال های مقاوم در برابر گرما و ریزگردها همچون اوكالیپتوس، گز، تای، كنار، رملیك و كهور انتخاب شده است.
به گزارش ایرنا، ایلام از سال 82 شاهد ورود اولین ریزگردها به داخل استان بود و از سال 87 ورود گرد و غبار به استان ایلام به طور چشمگیر و فزاینده ای افزایش یافت و این امر موجب بروز مشكلات زیستی و تنفسی زیادی برای مردم شد و تا به امروز نیز این معضل همچنان ادامه دارد.
از جمله مهمترین آسیب های وارده به استان ایلام بیماری، آفت زدگی یا خشكیدگی بخش عمده ای از درختان بلوط استان را در پی داشت و خسارت های زیادی هم به كشاورزان و زنبورداران وارد كرد.
هر چند مسئولان ایرانی در طی سال های اخیر تلاش های منطقه ای و بین المللی زیادی برای مقابله با ریزگردها داشته اند اما به علت اینكه عمده كانون های ریزگردها در كشورهای عراق و سوریه است و این 2 كشور به علت شرایط ناامنی و مشكلات ناشی از جنگ و درگیری برنامه خاصی برای مهار كانون های ریزگرد ندارند.
استان ایلام از ابتدای سال جاری تاكنون 62 روز ناسالم را پشت سر گذاشته است.
خبرنگار: حسن كهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9002
۰ نفر