۲ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82356641
T T
۰ نفر
بیشترین كسری مخازن آب ایران مربوط به خراسان رضوی/ توسعه منابع آبی امكان ندارد

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: این استان با متوسط كسری هزار و 126 میلیون مترمكعبی مخازن آب در سال بیشترین كسری مخازن را بین استانهای كشور دارد.

حسن جعفری روز پنجشنبه در نشست شورای اسلامی استان خراسان رضوی در مشهد مجموع میزان مصرف سالانه آب در شهرها و روستاهای این استان را 6 هزار و 404 میلیون مترمكعب اعلام و بیان كرد: میزان آب مصرف شده در بخش كشاورزی پنج هزار و 695 میلیون مترمكعب، بخش شرب 537 میلیون مترمكعب و مصرف آب در بخش صنعت و خدمات 172 میلیون مترمكعب است.
وی افزود: ظرف 40 سال اخیر متوسط بارندگی در خراسان رضوی 233 میلیمتر بود اما در طول در 10 سال اخیر این میزان بطور متوسط به سالانه 196 میلیمتر كاهش یافته است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: در 34 دشت از مجموع 37 دشت این استان سطح آب در حال افت است بطوری كه 15 دشت در شرایط بحرانی قرار دارند.
وی تجهیز 97 درصد چاههای آب خراسان رضوی به كنتور هوشمند اشاره و بیان كرد: منابع آبهای زیرزمینی استان شامل 24 هزار و 624 حلقه چاه، شش هزار و 794 رشته قنات و شش هزار و 370 دهنه چشمه است.
جعفری گفت: هم اكنون نیاز آبی خراستان رضوی 536 میلیون مترمكعب است كه 258 میلیون مترمكعب آن مربوط به كلانشهر مشهد می باشد.
وی به برنامه ریزی منظور تامین نیاز آبی خراسان رضوی در افق 1420 برای 72 شهر اشاره و بیان كرد: بسیاری از شهرهای استان در افق 1420 با مشكل تامین آب مواجه خواهند بود و نیاز آب شرب برای این افق در خراسان رضوی 814 میلیون مترمكعب خواهد بود.

* مهمترین معضل استان نبود امكان توسعه منابع آبی
مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی همچنین گفت: نبود امكان توسعه منابع آبی مهمترین معضل این استان است لذا باید به دنبال تامین منابع پایدار آب باشیم.
وی بر برخورد با هرگونه دخل و تصرف غیرمجاز در رودخانه ها تاكید و بیان كرد: عمده قطبهای كشاورزی خراسان در وضعیت بحرانی به لحاظ منابع آب زیرزمینی هستند.
جعفری نبود امكان توسعه منابع آب داخل استان، فقدان منابع آبی در حوضه های آبی مجاور، توسعه بی رویه و بدون برنامه در برنامه ریزیهای كلانشهری، تامین نشدن منابع آب به عنوان عامل اصلی محدودكننده، تمركز 51 درصد جمعیت خراسان رضوی و 74 درصد صنعت استان در دشت مشهد را از مهمترین چالشها و تهدیدات منابعی آبی در این استان برشمرد.
وی افزود: اتكا شدید مصارف به منابع آب زیرزمینی و روند افت شدید در آبخوانها، افت كمی و كیفی منابع آب زیرزمینی به عنوان مهمترین منبع پایدار تامین كننده آب و تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز برای طرحهای تامین از دیگر چالش ها و تهدیدات تامین آب در خراسان رضوی هستند.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: برای مقابله با بحران آب زیرزمینی برنامه ریزیهایی صورت گرفته كه نصب فراگیر كنتورهای هوشمند بر روی همه چاههای كشاورزی، صنعتی و دامداری، نظارت بر بهره برداری منابع آب در دشتها، انسداد چاههای غیرمجاز، جلوگیری از حفر چاه جدید و جلوگیری از استفاده چاههای غیركشاورزی برای مصارف كشاورزی از برنامه های كوتاه مدت در دستور كار است.
وی گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جهت مصرف بهینه آب و جلوگیری از تخلفات آبی، ساماندهی بهره برداران در قالب تشكلهای آب بران و اصلاح قوانین و دستورالعملهای به منظور تسهیل در مقابله با بحران نیز از برنامه های میان مدت هستند.
جعفری افزود: استقرار سامانه های مدیریت تصمیم گیری بر پایه مدلهای آب سطحی و زیرزمینی، استقرار بازار آب و لحاظ نمودن ارزش اقتصادی آب در همه تصمیم گیریها نیز از برنامه های بلندمدت برای كاهش مشكل بحران آب در استان شش میلیون نفری خراسان رضوی است.
74 درصد مساحت 118 هزار و 851 كیلومترمربعی خراسان رضوی 'اقلیم خشك' و 26 درصد گستره آن 'اقلیم نیمه خشك' است. خراسان رضوی با هفت درصد مساحت كل كشور متشكل از 28 شهرستان،70 بخش، 72 شهر، 164 دهستان و سه هزار و 340 روستا است.
خبرنگار: ندا جواهرفر** منتشركننده: حسین كریم زاده
7505/1858