۲ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰
کد خبر: 82356647
T T
۰ نفر
رحیم پور ازغدی: در حكومت اسلامی باید فضا برای انتقاد باز باشد

مشهد- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حكومت اسلامی فضا باید برای انتقاد باز باشد و تسامح در این حد باشد كه مردم جرات كنند مقابل مسئولان بایستند و علت انجام شدن یك كاری را مورد سئوال قرار دهند و تصمیمات نیز در اتاق شیشه ای و شفاف گرفته شود.

حسن رحیم پور ازغدی روز پنجشنبه در همایشی با عنوان 'نظارت و بازرسی از دیگاه اسلام و شاخصهای یك بازرس در جامعه اسلامی' در مشهد افزود: در حكومت امام علی(ع) خوارج نیز تا زمانی كه به درگیری مسلحانه روی نیاوردند حق و حقوقشان از بیت المال قطع نشد.
وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) معتقد بود دین با خشونت و سركوب پیش نمی رود و فضای انتقاد طوری بود كه مخالفان آن حضرت هر حرفی می خواستند بیان می كردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مشكل اغلب فسادها و اختلاسها ندانستن احكام اسلامی نیست بلكه در نخواستن و نتوانستن است وگرنه همه می دانند این كارها خلاف شرع، قانون، عرف، مذهب و عاقلهای دنیا می باشد.
وی افزود: اگر ناظر و بازرس فرد پاكدستی باشد اما در زیر دست او صدها دزدی انجام شود و متوجه نشود در روایات اسلامی از وی به عنوان سفیه و احمق نام برده شده و مدیریت فرد احمق به اندازه مدیریت خائن به جامعه ضرر می رساند.
او به حدیثی از امام رضا(ع) در مورد ویژگی جامعه دینی اشاره و بیان كرد: نبود بحثها و شعارهای بیخود، وجود نداشتن گداپروری یا گدابازی، ضایع نشدن اموال و سرمایه های خصوصی و عمومی از ویژگیهای یك جامعه دینی است.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: بهترین ناظر و ارزیاب و بازرس در جامعه مردم هستند كه باید دید در مورد یك اداره یا هر جای دیگر نظرشان چیست، هر چند كه برخی شایعات یك كلاغ چهل كلاغ نیز در بین مردم ممكن است باشد اما با جدا كردن سخنان دروغ و بازرسی غیرعلنی می توان كارمندان یا مدیران دزد و فاسد را مچگیری كرد.
وی گفت: كارمندان هر اداره نیز از افرادی هستند كه نسبت به وضعیت و افراد اداره خود شناخت بهتری دارند و می توان از این روش نیز برای شناسایی خاطیان بهره گرفت به شرطی كه گزارش دهند ترس از بركناری نداشته باشد.
7507/1858**خبرنگار: مصطفی نخعی **منتشركننده: حسین كریم زاده
۰ نفر