تدوین منشور حقوق شهروندی مخالفان نظام را خلع سلاح كرد/
برجام اقتصاد كشور را نجات داد

قم - ایرنا- مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت تدوین منشور حقوق شهروندی در 2 بعد داخلی و بین المللی گفت: تدوین این منشور از نظر داخلی و بین المللی كار بزرگی بود و مخالفان نظام را در زمینه اتهام هایی كه در خصوص حقوق بشری و حقوق شهروندی متوجه ما می كردند، نیز خلع سلاح كرد.

به گزارش ایرنا، «محمد علی نجفی» پنجشنبه شب در نشستی در انجمن اسلامی معلمان استان قم خاطرنشان كرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون همیشه یكی از تبلیغات منفی دشمنان علیه ما این بود كه جمهوری اسلامی به حقوق بشر و حقوق شهروندی پایبند نیست.
وی اظهار داشت: در زمینه حقوق شهروندی ما می خواهیم یك جامعه ای داشته باشیم كه كسی با زور و پول نتواند حقوق مردم را زیر پا بگذارد و در مرحله اول مردم باید با حقوق خود آشنا شوند، نبود این منشور از نظر داخلی جزو نواقص كشور بود.
وی ادامه داد: در عرصه بین الملل نیز از ابتدای انقلاب تاكنون یكی از تبلیغات دشمنان این است كه آنها به حقوق بشر و حقوق شهروندی پایبند نیستند درحالی كه این منشور مخالفان نظام را خلع سلاح كرد.
نجفی بیان داشت: ممكن است این منشور ایراد و نواقصی داشته باشد ولی قابل اصلاح است، متاسفانه برخی از ما به جای این كه دفاع كنیم و از این كه یك مرحله به سمت دموكراسی و حقوق شهروندی پیش رفتیم خوشحال باشیم، می گویند، این كار انتخاباتی است.
وی ادامه داد: جالب این است كه اولین كسی كه این حرف را زده و اعلام كرده منشور حقوق شهروندی انتخاباتی است، رادیو بی بی سی بود.
وی ادامه داد: سه سال پیش كمیته تدوین حقوق شهروندی تشكیل و مدت ها روی آن كار شد و رئیس جمهوری بند بند آن را مطالعه، امضا و رونمایی كرد، ولی برخی می گویند انتخاباتی است و اگر رئیس جمهوری این منشور را تدوین و اعلام نمی كرد، همین افراد می گفتند دكتر روحانی به وعده های خود كه به مردم در زمینه حقوق شهروندی داده بود، عمل نكرد.
وی گفت: متاسفانه برخی دنبال این هستند كه از نقاط قوت دولت، نقطه ضعف درست كنند، و این بی انصافی است.
منشور حقوق شهروندی روز دوشنبه هفته جاری توسط رئیس جمهوری رونمایی شد. در 29 ماده و در بندهای این منشور حق حیات، سلامت و كیفیت زندگی، كرامت و برابری انسانی، آزادی و امنیت شهروندی، مشاركت در تعیین سرنوشت، اداره شایسته و حسن تدبیر، آزادی اندیشه و بیان، دسترسی به اطلاعات، دسترسی به فضای مجازی، حریم خصوصی، تشكل، تجمع و راهپیمایی، تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد، تشكیل و برخورداری از خانواده، برخورداری از دادخواهی عادلانه، اقتصاد شفاف و رقابتی، مسكن، مالكیت، اشتغال و كار شایسته، رفاه و تأمین اجتماعی، دسترسی و مشاركت فرهنگی، آموزش و پژوهش، محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و صلح، امنیت و اقتدار ملی مورد تاكید قرار گرفته است.

*دستاوردهای برجام
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این كه برجام كشور را از نظر اقتصادی نجات داد، گفت: برجام از نظر سیاسی و استقلال، به صورت واقعی به كشور خدمت كرده و تولید نفت ما از یك میلیون بشكه به بیش از 3 میلیون بشكه رسیده است و این دستاورد بسیار مهمی است.
نجفی افزود: ما در دولت قبل به خاطر تحریم ها، بیش از 1 میلیون بشكه نمی توانستیم تولید نفت داشته باشیم، ولی امروز از آثار برجام این است كه توانستیم با شكستن تحریم ها، خود تعیین كنیم كه چه اندازه نفت تولید كنیم و بفروشیم.
وی یادآورشد: با دیپلماسی قوی، گام های مهمی در زمینه اقتصاد كشور آغاز شده و هر روز روند رو به بهبود است.

*بی توجهی منتقدان به منافع ملی
وی گفت: متاسفانه عده ای از مخالفان دولت در مخالفت با دولت حتی منافع ملی را نیز نادیده می گیرند، در حالی كه منتقدان باید تنها مشكلات و نقطه ضعف ها را ارائه دهند و سیاست گزاران و مسئولان دنبال رفع مشكل باشند.
نجفی بیان داشت: این كه می گویند انتقادها باید باشد و یا سازنده باشد، من قبول ندارم، منتقد تنها باید نقطه ضعف ها و مشكلات را بیان كند، همه باید انصاف و عدالت را در برخورد با مخالفان داشته باشیم، ولی متاسفانه برخی ها از ترازوی انصاف عدول كرده و منافع ملی را زیر سوال می برند.

*مقایسه وضعیت اقتصادی دولت نهم و دهم با دولت یازدهم
وی هم چنین با مقایسه اقتصاد دولت های نهم و دهم با دولت یازدهم و دستاوردهای برجام خاطرنشان كرد: تولید نفت ما برخلاف دولت قبل از 1 میلیون بشكه به بیشتراز 3 میلیون بشكه رسیده و امروز قرائن روشنی از حركت مثبت اقتصادی كشور وجود دارد و نسبت به آینده نیز بسیار امیدوار هستیم.
نجفی گفت: متاسفانه بعد از انقلاب یك مسیر مستقیمی در ارتباط با توسعه كشور طی نكردیم بلكه با فراز و نشیب هایی در مراحل مختلف مواجه بودیم و از نظر سیاسی نیز پارادیم ثابتی برای اداره و توسعه كشور وجود نداشت.
وی ادامه داد: همیشه انحراف ها و مشكلاتی وجود داشت كه اوج آن را می توان در دولت نهم و دهم مشاهده كرد، به عنوان نمونه رهبر معظم انقلاب چشم انداز را در قالب برنامه های پنج ساله ترسیم كردند ولی رئیس دولت دهم در زمان مسئولیت اعلام كرد، توان ما از این برنامه بالاتر است و آن را كنار گذاشتند.
وی گفت: رشد اقتصادی در قالب برنامه های توسعه همیشه هشت درصد بود، ولی در دوره دولت های نهم و دهم كه اعلام كردند توان دولت ما از برنامه ها بیشتر است، متوسط رشد اقتصادی كشور برخی سال ها منفی، گاهی مثبت و در نهایت صفر بود.
نجفی اظهار داشت: در برخی سال ها رشد اقتصادی كشور در آن دوره به منفی شش هم رسیده بود.
وی ادامه داد: دكتر روحانی زمانی كه دولت را تحویل گرفت رشد اقتصای كشور منفی، اشتعال خالص بویژه در طول پنج سال آخر دولت دهم نیز صفر بود و بسیاری از فارغ التحصیلان كارشناسی به دلیل وضعیت بیكاری كشور، به سمت ادامه تحصیل در كارشناسی ارشد و دكترا رفتند.
نجفی بیان داشت: امروز چون محدودیت هایی برای دوره های كارشناسی ارشد و دكترا ایجاد شده، جمعیت بیشتر به سمت اشتغال روی آوردند، البته محدودیت ارشد و دكترا به حق بوده و اگر قدرت داشتم آن را محدودتر می كردم چرا كه بیشتر مدرك گرایی شده است.

*خطر مدرك گرایی برای كشور
وی گفت: مدرك گرایی برای آینده كشور خطر است و چیزی به سرمایه انسانی كشور اضافه نمی كند.
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: در طول سال، 850 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم كه 650هزار تن آنها وارد بازار كار می شوند.
نجفی افزود: در زمان آغاز به كار دولت روحانی، تورم بیش از 40درصد بود و ما از نظر بالا بودن نرخ تورم، بالاترین كشور از نظر تورم بعد از كشور دوست و برادرمان 'ونزوئلا' بودیم و دولت یازدهم در این شرایط وارد كار كرد.
وی ادامه داد: دولت نهم و دهم بیش از 800 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت یعنی به صورت میانگین هر سال 100میلیارد دلار درآمد داشت و قرار بود پول نفت را سر سفره مردم بیاورند.
نجفی گفت: 117 هزار واحد مسكونی مسكن مهر متاسفانه متقاضی ندارد و از جیب مردم صرف این ساخت و سازها شده و این یكی از علت های تورم بود، آنها بدون پشتوانه از بانك مركزی درخواست چاپ پول داشتند و این باعث بی نظمی اقتصادی شد.
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری بیان داشت: در 6 ماهه نخست امسال رشد اقتصادی كشور بالاتر از هفت درصد رسیده و تورم در سال 95 نیز زیر 9درصد خواهد آمد و تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 700 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.
نجفی بیان داشت: باید در زمینه اشتغال به این وضعیت بسنده نكنیم و در برنامه ششم باید یك میلیون و 200 هزار شغل ایجاد شود و این اقدام تنها با سرمایه گذاری داخلی محقق نخواهد شد و در این زمینه نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم.
وی ادامه داد: سرمایه گذار نیز باید در كنار امنیت اقتصادی، پیش بینی درستی از سیاست اقتصادی كشور در آینده داشته باشد، بسیاری از كشورها با فراهم كردن شرایط مناسب، دنبال جذب سرمایه گذار هستند و باید شرایطی مانند امنیت اقتصادی را ایجاد كنیم.
نجفی بیان داشت: ما اگر شرایط مناسب را برای سرمایه گذاری فراهم نكنیم آنها نیز به سمت ما نخواهند آمد، اگر بخواهیم مسائل اقتصادی كشور را حل كنیم بدانیم مسائل سیاسی و اجتماعی نیز روی اقتصاد تاثیر دارد.
وی ادامه داد: امسال 11 میلیون و 500 هزار تن گندم از كشاورزان خریداری شده و این نشانه رشد كشاورزی است.
وی گفت: در سال 92 تراز تجاری مواد غذایی ما هشت و یك دهم میلیارد دلار بوده و واردات ما بیش از صادرات بود، درسال 94 این تراز به منهای سه و چهار دهم میلیارد دلار رسیده و واردات ما كاهش و صادرات افزایش پیدا كرد.
وی گفت: عملكرد دولت یازدهم نسبت به آنچه كه در سال 1392 تحویل گرفته، بسیار خوب و رضایت بخش است.

*مطالبات فرهنگیان
وزیر اسبق آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فرهنگیان كشور گفت: فرهنگیان كشور انتظارات به حقی از دولت یازدهم داشته و دارند و بخش بزرگی از این انتظارها باقی مانده و امید است دولت بتواند آنگونه كه شایسته نظام تعلیم و تربیت است مشكلات این قشر را برطرف كند.
وی ادامه داد: معلمان باید شرایط و ابزارهای لازم را برای انجام ماموریت سنگین خود در اختیار داشته باشند و ما به خاطر دغدغه هایی كه برای موفقیت اسلام و نظام جمهوری اسلامی داریم در مرحله اول باید آموزش و پرورش توسعه پیدا كند.
وی یادآورشد: توسعه آموزش و پرورش باید به صورت ملی محقق شود، نمی توان گفت یك كشور در همه زمینه ها توسعه یافته است ولی در آموزش و پرورش آن مشكلاتی داشته باشد و این همخوانی ندارد.
نجفی گفت: فرهنگیان در كنار مسئولیت و دغدغه های فكری خود، باید به مسائل توسعه به عنوان خاص آن توجه و تحلیل های درستی از شرایط كشور داشته باشند و تهدید و فرصت ها را به خوبی بشناسند.
وی ادامه داد: اگر ما امروز می بینیم فرهنگیان هنوز از وضعیت معیشت خود راضی نیستند، از سوی دیگر در كشور مساله اشتغال یك موضوع اساسی است و برخی آسیب های دیگر مانند اعتیاد نیز در كشور وجود دارد و باید بررسی كنیم كه ما برای رسیدن به اهداف اصلی نظام و رفع مشكلات كشور باید چه كار كنیم و در این زمینه همه دست به دست هم دهیم.
در این نشست برخی فعالان سیاسی حضور داشتند.
7401 /*شبس*1613* خبرنگار: بهمن اطمینان*انتشار دهنده: عبدالله غفاری
۰ نفر