سامانتا پاور: آمریكا همچنان به تعهد خود به تامین امنیت اسرائیل پایبند است

تهران - ایرنا - «سامانتا پاور» نماینده آمریكا در سازمان ملل متحد، در واكنش به رای ممتنع كشورش به قطعنامه شورای امنیت برای توقف شهرك سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی تاكید كرد رای واشنگتن به معنای كاهش تعهد كاخ سفید به تامین امنیت تل آویو نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه صهیونیستی «تایز آو اسرائیل»، پاور طی سخنانی افزود: «رأی واشنگتن حامل این پیام است كه شهرك‌سازی‌های اسرائیل غیرقانونی هستند و باید متوقف شوند. اما آمریكا با تمامی مفاد این قطعنامه موافق نبود به همین دلیل رای مثبت نداد. با این حال اگر این قطعنامه به اقدامات غیرسازنده فلسطینی ها نپرداخته بود آمریكا اجازه نمی داد تصویب شود. این رای به این معنا نیست كه از تعهد آمریكا به تامین امنیت اسرائیل كاسته شده است.
وی همچنین تاكید كرد: «اما ما نمی توانیم با این قطعنامه كه خواستار زندگی دو ملت با آرامش و صلح در كنار یكدیگر است، مخالفت كنیم».
پاور همچنین تاكید كرد: «این قطعنامه با سیاست های هر دو حزب آمریكا سازگار است و به همین دلیل ما آن را وتو نكردیم».
همچنین «یوال اشتاینیتز» Yuval Steinitz یكی از وزرای رژیم اشغالگر قدس در گفت‌ و گو با كانال 2 رژیم صهیونیستی گفت: آمریكا با وتو نكردن این قطعنامه، اسرائیل را به عنوان متحد خود در خاورمیانه تنها گذاشت و گفت كه رفتار آمریكا رفتار یك دوست نبود.
«پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریكا امتناع نماینده این كشور از وتوی قطعنامه ضد شهرك‌ سازی رژیم صهیونیستی را «شرم‌آور» توصیف كرد.
به گزارش ایرنا، طی سال های اخیر مساله شهرك سازی های رژیم صهیونیستی واكنش های زیادی را در بین كشورهای دنیا حتی در بین حامیان این رژیم در پی داشته است. نهادهای بین المللی، سازمان های حقوق بشری و دبیركل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواستند كه شهرك سازی در سرزمین اشغالی را متوقف كند و این اقدام تل آویو را بارها محكوم كرده و آن را نقض قوانین بین المللی دانستند.
رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن قوانین بین المللی و با وجود خواست جامعه جهانی، نه تنها پروژه گسترش شهرك سازی در سرزمین های اشغالی را متوقف نكرد بلكه به آن سرعت بخشید و اقدامات گسترده ای را در اجرای پروژه های جدید شهرك سازی آغاز كرد.
ساعتی قبل، 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای كه خواستار پایان دادن به شهرك‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی است را به تصویب رساندند.
آمریكا تنها عضو شورای امنیت بود كه به قطعنامه ضد شهرك‌ سازی رژیم صهیونیستی رأی ممتنع داد. 14 عضو دیگر به این قطعنامه رأی موافق دادند.
شبك**9330**1302**مترجم: آذین صحابی**انتشار دهنده: ابوالفضل بابایی