انتقاد گینگریچ از اوباما به خاطر خودداری از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی

تهران-ایرنا- «نیوت گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریكا با زیر سوال بردن تصمیم رئیس جمهوری آمریكابرای خودداری از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی گفت:«باراك اوباما» با این قطعنامه به تروریست ها «پاداش» داد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری اسپوتنیك، گینگریج روز جمعه در بیانیه ای توئیتری نوشت: رئیس جمهوری آمریكا با اجازه به شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ای در محكومیت ساخت شهرك ها در كرانه باختری به پیروزی تروریست ها كمك كرد.
وی نوشت: كسی نباید متعجب شود، تروریست ها پاداش گرفتند. تصیم اوباما درباره خودداری از وتوی قطعنامه شورای امنیت، از پشت به دمكراسی ضربه زد.
اسپوتنیك نوشت: آمریكا در پنج دهه گذشته در تلاشی ناموفق به دنبال تشویق اسرائیل برای متوقف كردن شهرك سازی ها بخشی از خاك فلسطینی ها بوده كه در جریان سال 1967 اشغال كرد.
طبق این گزارش، حدود 600 هزار یهودی در كرانه باختری و شرق بین المقدس زندگی می كنند كه این تعداد از زمان توافق صلح اسلو درسال 1992 تقریبا دو برابر شده است.
«سامانتا پاور» نماینده آمریكا در سازمان ملل متحد، در واكنش به رای ممتنع كشورش به قطعنامه شورای امنیت برای توقف شهرك سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی تاكید كرد، رای واشنگتن به معنای كاهش تعهد كاخ سفید به صلح خاورمیانه نیست.
به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب در قطعنامه‌ای كه بدون وتو تصویب شد، خواستار توقف شهرك‌سازی های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی‌ها شد.
آمریكا بطور غیرمنتظره این مصوبه را وتو نكرد و به آن رأی ممتنع داد. به عبارت دیگر، نماینده آمریكا در سازمان ملل به این مصوبه رأی ممتنع و 14 عضو دیگر شورای امنیت به آن رأی مثبت دادند.
این نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر ضد اسرائیل از سال 1979 میلادی بدین سو به شمار می رود.
گینگریچ، سیاستمدار و مشاور سیاسی آمریكایی است. وی به عنوان یك جمهوریخواه، عضویت دركنگره به نمایندگی از حوزه انتخابیه ششم جورجیا را از سال 1979 تا زمان استعفایش در سال 1999 برعهده داشت. وی بین سالهای 1995 تا 1999 رئیس مجلس نمایندگان آمریكا بود و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 نامزد حزب جمهوری خواه بود.
دفتر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جمعه شب لحظاتی پس از تصویب این قطعنامه در بیانیه ای اعلام كرد:«اسرائیل به قطعنامه ای كه شورای امنیت روزجمعه (4 دی ماه/24 دسامبر) تصویب كرده و خواستار پایان دادن به شهرك سازی ها شده است، پایبند نخواهد ماند.
اروپام**9158 ** 1908
مترجم: بهجت عباسی ** انتشار دهنده : افشار دارابی