۶ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82361896
T T
۰ نفر
شناسایی 7 مرغداری آلوده به آنفلوانزای پرندگان در اراك

اراك - ایرنا - مدیركل دامپزشكی استان مركزی گفت: هفت واحد پرورش مرغ تخمگذار اطراف تالاب میقان شهرستان اراك به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آلوده است.

محسن شانقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با تایید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیستم آذرماه امسال در تالاب میقان اراك تا كنون یك روستا و تعدادی واحدهای پرورش مرغ تخمگذار آلوده تشخیص داده شده و مراحل پاكسازی، قرنطینه و معدوم سازی بهداشتی در این مراكز با جدیت انجام شده است.
وی ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا كنون 50 میلیارد ریال به واحدهای درگیر این بیماری خسارت وارد كرده كه یك میلیارد و 500 میلیون ریال این رقم مربوط به امحای تخم مرغ و دان های غیر قابل مصرف و كارتن های حمل تخم مرغ این واحدها بوده است.
مدیركل دامپزشكی استان مركزی بیان كرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تلاب میقان اراك احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود داشته و نیاز است مردم و تولیدكنندگان ضمن همكاری هرچه بیشتر با بازرسان این اداره كل، از جابه جایی طیور بدون مجوز دامپزشكی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری كنند.
شانقی با یادآوری فعالیت 15 گروه بازرسی قرنطینه به صورت ثابت و سیار در سطح استان مركزی گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراك و وجود 35 واحد مرغداری مرغ گوشتی و تخم مرغ در محدوده 10 كیلومتری این تالاب، سه گروه این واحدها برای جلوگیری از انتقال و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت روزانه از واحدهای تولیدی و روستاهای اطراف تالاب بازدید می كنند.
وی ادامه داد: تا كنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ گوشتی استان و كشور گزارش نشده و مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ و تخم مرغ را از اماكن عرضه معتبر با بسته بندی، كد و مهمور به مهر دامپزشكی خریداری و با اطمینان و بدون نگرانی مصرف كنند.
مدیركل دامپزشكی استان مركزی افزود: مردم و تولید كنندگان در صورت مشاهده تلفات مشكوك پرندگان، از دست زدن به آنها خودداری كنند.
شانقی گفت: شهروندان به دلیل احتمال بالای آلودگی پرندگان وحشی و مهاجر به این ویروس، از خرید این پرندگان به صورت زنده یا ذبح شده خودداری كنند.
به گفته مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی تلفات پرندگان مهاجر و آبزی بر اثر آنفلوانزای فوق حاد در تالاب میقان اراك از اواسط آذرماه امسال تا كنون به یكهزار و 22 قطعه رسیده است.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از اواسط آذرماه امسال در منطقه تالاب میقان اراك به عنوان یكی از زیستگاه های مهم پرندگان شیوع یافته و همچنان این بیماری تلفات می گیرد.
تالاب كویری میقان اراك واقع در 15 كیلومتری شمال شرقی اراك و جنوب غربی روستای داودآباد، یكی از 10 تالاب مهم كشور است كه جلوه های زیبایی از پرواز پرندگان مهاجر، تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دریاچه فصلی را در خود دارد.
این تالاب به وسعت 25 هزار هكتار دارای دریاچه ای زیبا با سه جزیره است كه یكی در وسط ، دیگری در بخش كویری و جزیره سوم در ناحیه حاشیه ای آن قرار دارد و در فصل بهار فراز و فرود پرندگان بومی و مهاجر در آن، صحنه های بكر و به یادماندنی را رقم می زند.
تالاب كویری میقان اراك زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شود.
1955/3075/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
۰ نفر