۷ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۴۰
کد خبر: 82363731
T T
۰ نفر
یك مسوول: نیروگاه گناوه 100 درصد بومی ساخته شد/ 3500 میلیارد ریال بدهی وزارت نیرو به مپنا

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت تولید نیروی برق گناوه مپنا گفت: به طور متوسط بیش از 46 درصد مبالغ فروش برق این نیروگاه دریافت شده است اما هنوز سه هزار و 500 میلیارد ریال دیگر از وزارت نیرو طلبكاریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «شاهپور مظفری» عصر امروز (سه شنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: از آغاز تولید برق در نیروگاه گناوه تاكنون 61 درصد مطالبات فروش برق سال 1393، 75 درصد مطالبات سال 1394 و 39 درصد مطالبات امسال (به طور متوسط بیش از 46 درصد مبالغ فروش برق) دریافت شده است اما هنوز سه هزار و 500 میلیارد ریال دیگر از وزارت نیرو طلبكاریم.
مظفری گفت: نیروگاه گناوه كه طراحی و ساخت آن با همت و تلاش مهندسان ایرانی به ثمر رسیده، نمادی از خودباوری كشور به شمار می رود و 740 هزار نفر- ماه صرف ساخت آن شده است.
به گفته وی، منطقه گناوه به دلیل بروز پیاپی خاموشی و برای پایداری تولید برق خود به توسعه واحدهای نیروگاهی نیازمند بود و به همین منظور واحد بخار نیروگاه سیكل تركیبی گناوه با ظرفیت 160 مگاوات به بهره برداری می رسد.
این مسوول گفت: بازده بخش حرارتی این نیروگاه 33 درصد بود كه با بهره برداری از بخش بخار به 49.5 درصد افزایش می یابد.
مظفری تصریح كرد: این نیروگاه در شرایط تحریم های بین المللی و زمانی كه سیستم های مالی كشور به روی بخش صنعت بسته بود ساخته شده است.
به گفته وی، سال 1385 درخواست ساخت نیروگاه داده شد، سال 1387 فعالیت های آن آغاز و در سال 1390 قرارداد خرید برق آن با شركت توانیر امضا شد.
مدیرعامل شركت تولید نیروی برق گناوه مپنا اعلام كرد: مقرر بود اعتبار مورد نیاز 326 میلیون یورویی این پروژه از صندوق توسعه ملی میسر شود اما در نهایت پارسال با مصوبه شورای اقتصاد توانستیم 80 میلیون یورو از حساب ذخیره ارزی دریافت كنیم اما بقیه آن هنوز تعیین تكلیف نشده است.
وی اضافه كرد: گروه مپنا منتظر دریافت و پرداخت این تسهیلات نماند و در سال های گذشته، این پروژه را با منابع داخلی خود به صورت امانی پیش برد و اجرا كرد.
مظفری یادآوری كرد: قرارداد خرید برق این نیروگاه مطابق قانون پنج ساله و به صورت تضمینی است اما پس از آن برق در بازار فروش می شود یا می توان برق تولیدی را به مصرف كنندگان عمده فروخت.
وی ادامه داد: اینك 75 نفر در بخش بهره برداری این پروژه به كار مشغولند و با در نظر گرفتن سایر مشاغل مانند نیروهای خدماتی، حراست و ... برای بیش از 150 نفر اشتغال ایجاد شده است.
مظفری تاكید كرد بوشهر یك استان صنعتی و قطب تولید انرژی كشور است كه از یك هزار مگاوات نیروگاه اتمی، یك هزار مگاوات نیروگاه در عسلویه، دو هزار مگاوات نیروگاه متعلق به شركت های گاز و پتروشیمی و نزدیك به 500 مگاوات در شهرستان گناوه برخوردار است و مازاد تولید خود را به دیگر مناطق و استان ها صادر می كند.
به گزارش ایرنا، پنجشنبه این هفته (نهم دی ماه) با حضور وزیر نیرو بخش بخار نیروگاه سیكل تركیبی گناوه با ظرفیت 160 مگاوات به بهره برداری می رسد.
اقتصام**3065**1961** خبرنگار: محمد ملك دار** انتشاردهنده: مریم مسعود
۰ نفر