سهم شركت سهامی انبارهای عمومی دربازار به 8.7 درصد رسید/ كاهش رسوب كالای وارداتی به 5 روز

تهران- ایرنا- مدیرعامل و نایب رییس هیات‌مدیره شركت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمركی ایران(سهامی‌عام) می گوید، سهم و ضریب نفوذ این شركت در بازار به رغم كاهش واردات 9 ماهه در همسنجی با پارسال از 7.6 درصد به 8.7 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ولی آذروش» امروز (یكشنبه) در نشست خبری به مناسبت پنجاه ‌و پنجمین سالگرد تاسیس این شركت افزود: شركت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمركی ایران به عنوان یك بنگاه اقتصادی برای ارایه خدمات مطلوب كمی و كیفی، جلب و جذب مشتری، صادر و واردكنندگان كالا در مرزهای هوایی، دریایی و زمینی به ارایه خدمات می پردازد.
به گفته این مقام مسوول، بیش از 97 درصد شركت و شعبه های آن در گذشته زیانده بودند، اما با اقدام های انجام شده اینك بیش از 40 درصد شركت از زیاندهی خارج شده است.
آذروش افزود: با وجود كاهش چهار درصدی واردات كالا در 9 ماهه امسال در همسنجی با پارسال، رسوب كالا در انبارها از 27 روز به پنج تا 6 روز كاهش یافته است.
نایب رییس هیات مدیره شركت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمركی ایران تصریح كرد، رسوب كالا در انبار برای كالاهای صادراتی نیز از حدود پنج تا 6 روز به یك ساعت تقلیل یافته و در برخی موارد حمل یكسره شده است.
آذروش ادامه داد: امسال و با هدف مشتری مداری، تعرفه های انبارداری شركت رشد حداكثر 10 درصدی داشت، در حالی كه سال گذشته در دو مرحله به ترتیب 15 و 75 درصد افزایش یافت.
به گفته وی، در سال های 1393 و 1394 افزایش تخلیه و جذب كالاها در انبارهای این شركت از سه درصد بالاتر نرفته بود، اما در 9 ماهه امسال و با وجود كاهش واردات به كشور، این آمار به 13 درصد افزایش یافت.
مدیرعامل شركت انبارهای عمومی و خدمات گمركی ایران تصریح كرد: ضریب نفوذ و سهم شركت در بازار در سال 1393 به میزان 5.9 درصد و پارسال 7.6 درصد بود، اما تا پایان آذرماه امسال به 8.7 درصد افزایش یافت.
وی از راه اندازی حمل و نقل و لجستیك در این شركت خبر داد و افزود: پیش بینی می شود در ماه های باقی مانده تا پایان سال درآمدی افزون بر 28 میلیارد ریال از این محل نصیب شركت شود.
آذروش با اشاره به سهم 0.5 نیم درصدی شركت انبارهای عمومی و خدمات گمركی ایران از 40 میلیون تن كالای وارد شده به كشور در سال گذشته، خاطرنشان كرد: با خرید زمینی به وسعت 4.7 هكتار در بندر امام خمینی (ره)، انجام سرمایه گذاری و راه اندازی از سوی بخش خصوصی سهم شركت به 10 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه كرد: برپایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای امسال تا پایان آذرماه 25 میلیون تن كالا به كشور وارد شده كه توان جابجایی یك میلیون تن آن در بندر امام خمینی(ره) در این شركت وجود داشته و بیش از 120 میلیارد ریال سود از این محل نصیب شركت خواهد شد.
نایب رییس هیات‌مدیره شركت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمركی ایران تصریح كرد: تا پایان آذرماه امسال، دو میلیون و 172 هزار تن از مجموع 25 میلیون تن كالای وارداتی به كشور توسط این شركت انجام شد كه حاكی از سهم 8.7 درصدی شركت است.
آذروش افزود: انجام استافینگ (بارگیری كالا به داخل كانتینرها) و بانكرینگ (سوخت رسانی به كشتی ها و شناورهای كوچك و بزرگ در دریا و یا اسكله) در بندر شهید رجایی و حضور در بنادر چابهار، امیرآباد و انزلی در دستور كار آینده شركت است.
وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه ای با شركت BFW International هلند برای ساخت 10 سردخانه خبر داد و گفت: عملیاتی شدن این مهم با سرمایه گذاری بیش از 170 میلیون دلاری انجام می شود.
وی راه اندازی بخش حمل و نقل داخلی و بین المللی، ساخت سردخانه توسط بخش خصوصی در شهریار، ساخت انبار مكانیزه غلات با سرمایه گذاری 300 میلیارد ریالی در بندر امام خمینی(ره)، اجرای عملیات پایانه كانتینری و ریل گذاری اختصاصی به طول 17 كیلومتر در غرب كشور با قابلیت جابجایی بیش از 12 هزار كانتینر و ساخت پایانه ریلی در آستارا با پیش بینی جابجایی سالیانه پنج میلیون تن كالا، را از جمله سرمایه گذاری های انجام شده در این شركت عنوان كرد.
این مقام مسوول همچنین با اشاره به بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی « سهلان » گفت: این منطقه با بیش از 450 میلیارد ریال سرمایه گذاری در یكصد هكتار وسعت و در دو فاز به بهره برداری رسید كه آماده واگذاری به سرمایه گذاران و تولیدكنندگان است.
آذروش تصریح كرد: با مجموع اقدام های انجام شده، سود شركت در 9 ماهه امسال در همسنجی با پارسال بیش از 54 درصد افزایش، درآمدهای آن 28 درصد افزایش و هزینه های آن 18 درصد كاهش داشته است.
وی همچنین از راه اندازی یك سردخانه مجهز در مدت دو ماه توسط این شركت در فرودگاه امام خمینی(ره) خبر داد كه امكان انبارداری كالاهایی همچون گوشت، گل و گیاه، دارو و ... در آن وجود دارد.
آذروش یادآور شد: این شركت همه روزه به صادرات میوه و تره بار به مسكو و اروپای شرقی می پردازد و در تفاهمنامه ای با سازمان هواپیمایی كشوری در نظر داریم تا كارگاه 26 هزار مترمربعی را در مجموعه فرودگاهی امام خمینی(ره) در اختیار بگیریم.
مدیرعامل شركت سهامی انبارهای عمومی و خدمات گمركی ایران در پایان با اشاره به راه اندازی پنجره واحد تجاری در گمرك خاطر نشان كرد: در همین راستا، صدور قبض های انبار و بیجك در این شركت نیز الكترونیكی شد؛ همچنین با انجام این مهم تخلفات به حداقل رسیده و تاكنون هیچ مشكلی در زمینه قاچاق كالا وجود نداشته است.
به گزارش ایرنا، «شركت سهامی انبارهای عمومی ایران» در سال 1340 بر اساس «تصویب‌نامه قانونی تاسیس انبارهای عمومی» برای قبول امانت و نگهداری مواد اولیه، محصولات صنعتی و فلاحتی و كالاهای صاحبان صنایع و كشاورزان و بازرگانان با موافقت هیات نظارت بر انبارهای عمومی و با رعایت مقررات قانون « تاسیس انبار عمومی » و آیین‌نامه‌های مربوطه، به صورت شركت سهامی تاسیس و بر اساس مقررات ایران به ثبت رسیده است.
اقتصام**3065**9123**1561** خبرنگار: محمد ملك دار **انتشاردهنده:مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco