۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۱
کد خبر: 82370931
T T
۰ نفر
كتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» منتشر شد

تهران- ايرنا- كتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا»، با تدوين، آوانويسي، و اجرا براي ساز ني سيامك جهانگيري به همت مؤسسه‌ فرهنگي و هنري ماهور منتشر شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، كتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» دربردارنده چهارمضراب‌هاي مختلفي از ساخته هاي استاد ابوالحسن صبا در دستگاه‌ها و آوازهاي موسيقي ايراني است.
روانشاد استاد ابوالحسن صبا، يكي از برجسته‌ترين چهره‌هاي موسيقي ايراني است كه شاگردان بزرگي چون استادان علي تجويدي، حسن كسايي، پرويز ياحقي، فرامرز پايور، حبيب الله بديعي و حسين تهراني را تربيت كرده است.
سيامك جهانگيري كه تدوين و آوانويسي اين كتاب را عهده دار بوده و قطعه هاي آن را با ني اجرا كرده، در مقدمه‌ اين كتاب نوشته است: فرم چهارمضراب به دليل داشتن پايه‌هاي ريتميك، بيشتر براي سازهاي مضرابي متداول است اما در آثار استاد صبا وجود ملودي‌هاي ناب بر بستر اين پايه‌هاي ريتميك و فضاي ملودي‌محور موجب مي‌شود ضربي‌ها و چهار مضراب ‌هاي او براي تمامي سازها اجراشدني باشد.
در اين مجموعه، با توجه به اين ويژگي و با در نظرگرفتن خصلت‌هاي صوتي و تكنيكي ساز ني، در بازنويسيِ اين فضاي ملودي‌محور تأكيد شده و مجموعه‌ي حاضر در قالب كتاب و سي‌دي، اثري اجرايي ‌ـ آموزشي است كه براي ني‌نوازان تدوين شده است.
سيامك جهانگيري، نوازنده‌ي ني و آهنگساز، دانش‌آموخته و فارغ‌التحصيل دانشكده موسيقيِ دانشگاه هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است.
او فراگيري ساز ني را نزد استاد عبدالنقي افشارنيا آغاز كرد و پس از ورود به دانشگاه، ضمن بهره‌مندي از محضر استادان دانشگاه، فراگيري ساز ني را نزد استاد محمدعلي كياني‌نژاد ادامه داد.
جهانگيري در اين سال‌ها افزون بر تدريس در دانشگاه هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و دانشگاه هنر، به آهنگسازي و اجراي آثار خود نيز اشتغال داشته است كه برخي از اين آثار در قالب سي‌دي ضبط و منتشر شده كه عبارتند از: «سور و سوگ» (براي گروه ني و دو تنبك)، «خانه‌ام ابريست»، «از خيال كپاچين‌هاي البرز» (براساس موسيقي مازندراني)، «شيونگ» (شعر و موسيقي مازندران)، «تنها»، «در بند ني»، «نگارينه»، «ترنمي براي صبح»، «يك متر ‌‌و هفتاد صدم» (موسيقي براي اشعار سيمين بهبهاني)، اجراي رديف آوازي استاد دوامي (شامل 3 سي‌دي) و «مي‌رسد باران».
كتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» به همت مؤسسه فرهنگي و هنري ماهور منتشر شده است.
فراهنگ**3067**1027**دريافت كننده: اميرحسين دولتشاهي** انتشار دهنده: دهقاني