۱۴ دی ۱۳۹۵، ۳:۱۷
کد خبر: 82372013
T T
۰ نفر
وزير خارجه اتريش: بهبود روابط با روسيه هدف نخست ما در سازمان امنيت و همكاري اروپاست

تهران-ايرنا- «سباستين كورتز» وزير امور خارجه اتريش به عنوان رئيس جديد «سازمان امنيت و همكاري اروپا»، يكي از اهداف اصلي كشورش را در مقام جديد، تلاش براي بهبود روابط با روسيه و تخفيف تحريم هاي غرب عليه مسكو اعلام و تاكيد كرد؛ بدون گفت وگو با روسيه صلح هرگز در اروپا برقرار نخواهد شد.

به گزارش ايرنا به نقل از تارنماي خبري «راشاتودي»، وزير خارجه اتريش كه كشورش از روز اول ژانويه (يكشنبه 12 دي) رياست «سازمان امنيت و همكاري اروپا» (OSCE) را عهده دار شد، در گفت وگوي دوشنبه 13 دي ماه خود با نشريه آلماني زبان «اشپيگل» گفت: «اتريش در مقام رئيس جديد اين سازمان تلاش خواهد كرد تا بتدريج تحريم هاي غرب عليه روسيه را بر سر بحران اوكراين كاهش دهد. ما بايد بار ديگر در اروپا اعتمادسازي كنيم و از سيستم مبتني بر تنبيه و مجازات، به سيستم انگيزه بخش برويم. لازم است كه در قبال روسيه روندي معكوس در پيش گرفته شود.»
كورتز افزود: «ما بايد تحريم هاي روسيه را بتدريج كاهش دهيم تا در عمل، شاهد تحولات و تغييرات مثبت باشيم. من از رياست جديد اتريش بر اين سازمان به عنوان فرصتي براي ايجاد اين تغييرات در اروپا استفاده مي كنم.»
ديپلمات ارشد اتريش همچنين در گفت وگو با شبكه يك راديوي اين كشور نيز، «برقراري رابطه اي بهتر بين روسيه و اتحاديه اروپا» را يكي از اولويت هاي نخست خود در مقام رئيس سازمان امنيت و همكاري اروپا اعلام كرد.
وي در گفت وگو با راديوي دولتي آلمان نيز تصريح كرد: «ما نيازمند گفت وگو با روسيه هستيم. من قصد دارم در ماه ژانويه (ماه جاري ميلادي) به روسيه سفر كنم. اتريش كشوري كوچك اما بي طرف است كه به لحاظ ژئوپليتيك همواره پل بين شرق و غرب بوده است. ما بايد به دنبال گفت وگو با روسيه باشيم چرا كه بدون آن هرگز صلح در قاره ما برقرار نخواهد شد.»
به گزارش، كورتز همچنين تأكيد كرده است كه بحران هاي پيچيده در منطقه OSCE، نبود اعتماد متقابل و پديده هشداردهنده افزايش افراط گرايي بويژه در ميان جوانان، سه چالش عمده پيش روي اين سازمان و كشورهاي عضو در سال 2017 هستند. وي در اين باره گفته است: «ما بايد با قدرت با اين چالشها برخورد كنيم و سازمان امنيت و همكاري اروپا جايگاه مناسبي براي انجام اين كار است.»
وزير امور خارجه اتريش و رئيس مستقر سازمان امنيت و همكاري اروپا، روز 12 ژانويه (23 دي) اولويت هاي كشورش را در دوره رياست بر اين سازمان به طور رسمي به شوراي دائمي OSCE در «وين» ارائه خواهد داد. رئيس قبلي سازمان امنيت و همكاري اروپا كشور آلمان بود و بيست و سومين نشست شوراي وزيران اين سازمان روزهاي 8 و 9 دسامبر سال گذشته (18 و 19 آذرماه) به دعوت «فرانك والتر اشتاين ماير» وزير امور خارجه آلمان و رئيس قبلي اين سازمان در شهر «هامبورگ» برگزار شد. «شوراي وزيران» نهاد اصلي تصميم ساز سازمان امنيت و همكاري در اروپاست و نشست سالانه آن در كشوري كه رياست سازمان را بر عهده دارد برگزار مي شود.
«سازمان امنيت و همكاري اروپا» (Organization for Security and Cooperation in Europe) موسوم به OSCE، بزرگترين سازمان امنيت محور بين دولتي جهان به شمار مي رود كه در زمينه هايي از جمله كنترل سلاح و حقوق بشر فعاليت مي كند. 57 كشور عضو اين سازمان در اروپا، آسياي شمالي و مركزي و همچنين شمال آمريكا هستند و بخش زيادي از نيمكره شمالي را پوشش مي دهد. كشورهاي افغانستان، استراليا، ژاپن، كره جنوبي، تايلند، الجزاير، مصر، اردن، مراكش، تونس و رژيم صهيونيستي 11 شريك همكاري اين سازمان هستند.
بحراني كه از ماه فوريه سال 2014 در كشور اوكراين كليد خورد، يكي از عواملي اصلي تيرگي روابط واشنگتن و مسكو است كه مدتي است بر اثر بحران هاي خاورميانه تشديد شده است. به دنبال اين بحران، در 16 ماه مارس سال 2014، ساكنان شبه جزيره «كريمه» كه متعلق به خاك اوكراين بود، در يك همه پرسي به الحاق اين شبه جزيره به روسيه رأي مثبت دادند كه روابط غرب و مسكو را تيره تر كرد و تحريم اقتصادي روسيه را از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا، به دنبال آورد. از آغاز بحران اوكراين تاكنون تلاش هاي ديپلماتيك متعددي براي برقراري صلح و خاتمه اين مناقشه صورت گرفته است اما همگي تاكنون بي نتيجه پايان يافته است.
شبد**9330**1504**مترجم: آذين صحابي**انتشار دهنده: علي پاينده
۰ نفر