۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۱۴
کد خبر: 82374259
T T
۰ نفر
سردسته ضاربان كارشناسان میراث فرهنگی بانه دستگیر شد

سنندج- ایرنا- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه گفت: سردسته مهاجمان به كارشناسان میراث فرهنگی، شامگاه سه شنبه توسط ماموران نیروی انتظامی دستگیر شد و اكنون تحت بازجویی است.

به گزارش ایرنا گروهی از تخریب كنندگان و غارتگران آثار تاریخی روز دوشنبه هفته جاری فدر درگیری در روستای 'شه رگه' بانه 2 كارشناس میراث فرهنگی و یك نفر از اعضای انجمن میراث فرهنگی این شهر را زخمی كردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی بانه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته پلیس موفق به دستگیری سردسته این گروه غارتگر شد.
به گفته سردار خندانی، هفت غارتگر میراث فرهنگی با سلاح های گرم جنگی و شكاری به كارشناسان میراث فرهنگی حمله ور شده و طبق بررسی های اولیه بیشتر این افراد سابقه كیفری در تخریب آثار باستانی دارند.
وی گفت: انتظار می رود با بازجویی های ماموران انتظامی در مدت كوتاهی بقیه افراد نیز دستگیر شوند.
خندانی افزود: اكنون وضعیت عمومی تمامی كارشناسان زخمی شده میراث فرهنگی، خوب گزارش و عمل جراحی آنان نیز روز گذشته با موفقیت انجام شد.
وی افزود: كارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان بانه روز دوشنبه از محل حفاری غیرمجاز صورت گرفته شده در آثار تاریخی مربوط به روستای شه رگه با آثار مربوط به جرم مواجه شده و برحسب وظیفه قانونی خود اقدام به ضبط آثار مربوط به حفاری غیرمجاز كردند.
به گفته وی، كارشناسان پس از ضبط ابزار آلات غارتگران آثار فرهنگی و تاریخی، در حین بازگشت با كمین غارتگران مواجه شدند و در این درگیری غارتگران پس از حمله اقدام به واژگونی خودرو آنان كرده و در این درگیری 2 انگشت دست عضو انجمن میراث فرهنگی بانه نیز قطع شد.
تپه باستانی روستای شه رگه از جمله تپه های تاریخی و باستانی شهرستان بانه است كه در فهرست آثار ملی كشور به ثبت سیده است.
در شهرستان بانه در مجموع بیش از 30 اثر تاریخی، مذهبی و فرهنگی در فهرست آثار ملی كشور ثبت شده است.
شهرستان مرزی بانه در 242 كیلومتر سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
استان كردستان دارای یك هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان كهنسال، میراث منقول، قنات و مكان های طبیعی است و هم اكنون 828 مور از این تعداد شامل 763 اثر، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/1904
**خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
۰ نفر