۱۸ دی ۱۳۹۵، ۹:۰۶
کد خبر: 82376938
T T
۰ نفر
تلاش چندجانبه دولت در پرونده متهم نفتی برای بازیابی اموال عمومی

تهران- ایرنا- پیگیری دستگاه های اجرایی برای بازگشت بیت المال در پرونده متهم بزرگ نفتی امروز در اخبار و گزارش های تحلیلی روزنامه ها برجسته بود. همچنین سخنان وزیر امور خارجه آمریكا درباره ایران و موضوع نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 18 دی 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

** پیگیری دستگاه های اجرایی برای وصول بدهی های متهم نفتی
وزارتخانه‌های امور خارجه، اطلاعات، نفت و بانك مركزی دستگاه های اجرایی بودند كه طی روزهای اخیر به تشریح فعالیت های خود در پرونده متهم نفتی پرداختند؛ موضوعی كه در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه «ایران» زیر عنوان نخست «4 پاسخ صرفا جهت اطلاع» در توضیح سابقه این خبر نوشت: ماجرا از آنجا آغاز شد كه رئیس جمهوری هفته گذشته در جلسه هیأت دولت خبر از آن داد كه از دستگاه قضایی خواسته تا پرونده بابك زنجانی به وزارت اطلاعات واگذار شود اما این خواسته پذیرفته نشده است. در ادامه آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان قضایی در واكنش به این سخنان از آنچه كوتاهی دولت در پیگیری این پرونده خواند، انتقاد كرد. در ادامه برخی رسانه ها نیز به نقل از مقامات قضایی خبر از آن دادند كه زنجانی ادعاهای مختلفی داشته از جمله كمك به ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات 92.
روزنامه «همدلی» در گزارشی به واكنش سه وزارتخانه نفت، خارجه و اطلاعات در مورد ادعاهای مسوولان قضایی اشاره كرد و آورد: پس از اظهارات رئیس قوه قضاییه، وزارتخانه‌های اطلاعات و دیپلماسی كشورمان در بیانیه‌ای از عملكرد خود در پرونده بابك زنجانی گفتند. وزارت خارجه در بیانیه‌ای از دست بسته خود در پیگیری این پرونده سخن گفته و اعلام كرده اطلاعاتی از این پرونده در اختیار او قرار نداشته است اما اقداماتش به گونه‌ای بوده كه نهادهای پیگیر پرونده از این وزارتخانه تقدیر كرده‌اند. وزارت اطلاعات نیز در بیانیه‌ای بخشی از عملكرد خود كه می‌تواند به اطلاع عموم برسد را بیان كرده و گفته بیش از 700 میلیون دلار از اموال خارجی بابك زنجانی را شناسایی كرده است. یك مقام مسئول در وزارت نفت هم به تشریح همكاری این وزارت خانه با قوه قضاییه پرداخته است.
روزنامه «اعتماد» هم در این باره نوشت: اگرچه اقدامات دو وزارتخانه اطلاعات و امور خارجه برای مردم ناشناخته مانده و نیاز به صدور چنین اطلاعیه‌هایی احساس می‌شد، اما عملكرد وزارت نفت برای ‌خیلی‌ها روشن و مبرهن است. اقداماتی كه با اعلام شكایت از بابك زنجانی از همان آذرماه ٩٢ آغاز شد و به وكالت از سوی زنجانی برای بازپس‌گیری بیت‌المال انجامید.
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «اقدامات چند‌وجهی‌دولت در پرونده زنجانی» به تشریح اقدام های بانك مركزی برای پیگیری پرونده بابك‌زنجانی و و وصل بدهی های وی پرداخت.
«محمدرضا تابش» نایب‌رییس فراكسیون امید در یادداشتی با عنوان «تیشه به كدام ریشه؟» كه در روزنامه «شرق» منتشر شد، حمایت اركان نظام برای پیگیری جدی‌تر پرونده زنجانی را جایگزین مناسبی به جای ورود به فضای غیرسازنده و اتهام‌زنی‌های بدون سند و مدرك عنوان كرد. به زعم نویسنده، ما نیازمند اجماع همه قوا و مردم برای عبور از شرایط دشوار كنونی هستیم كه در اطراف ما در منطقه خاورمیانه، ناامنی، خشونت‌های طایفه‌ای و فرقه‌ای و بی‌ثباتی بیداد می‌كند.‌ نادیده‌گرفتن دستاوردهای دولت در سه‌سال‌ونیم اخیر و تلاش آن برای همكاری با سایر قوا، به‌ویژه مجلس و شفاف‌كردن نسبی مسایل درون دولت و حوزه اقتصاد، حتما زدن تیشه به ریشه باورها و انسجام درونی نظام است كه خواست اصلی مردم و مقام معظم رهبری است.

** آخرین دفاع وزیر امور خارجه آمریكا از توافق هسته ای
«جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا در واپسین روزهای هدایت دستگاه سیاست خارجی آمریكا در نشست خبری و همچنین در یادداشتی از توافق اتمی با ایران دفاع كرده است.
در این باره، روزنامه «جهان صنعت» زیر عنوان «جهان از برجام حمایت می كند» به سخنان جان كری در آخرین نشست خبری اشاره كرد و نوشت: پس از گذشت یك سال از توافق هسته‌ای ایران با كشورهای گروه 1+5 و با توجه به اختلافاتی كه در زمینه وجوه مختلف این توافق با سیاست‌های رییس‌جمهور جدید آمریكا و عهدشكنی‌های مجلس سنای این كشور اتفاق افتاده، وزیر امور خارجه آمریكا در آخرین روزهای كاری خود و در آخرین سخنرانی رسمی خود در جایگاه وزارت، بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دفاع كرد و آن‌را نشان‌دهنده قدرت دیپلماسی دانست‌.
به نوشته جهان صنعت، وزیر امور خارجه آمریكا در آخرین نشست خبری خود گفت‌: این توافق، سخت‌ترین رژیم بازرسی‌ها را كه تاكنون بر سر آن مذاكره شده، ایجاد كرده است‌‌. به طور ساده بگویم كه نمی‌توانستیم به تنهایی هیچ‌كدام از این اقدامات را انجام دهیم‌‌. این فرصت به ما اجازه داد وارد اقدامی دیپلماتیك و مشترك شویم‌‌. نتیجه این است كه ما اكنون جهان را در كنار خود داریم‌‌. جهان از این توافق حمایت می‌كند‌‌.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم به یادداشت جان كری اشاره كرد و نوشت: اكنون كه چند روزی بیشتر جان كری عهده‌دار این سمت در ایالات متحده آمریكا نیست، در یادداشتی تحت عنوان «یادداشت ترك خدمت» به تشریح فعالیت وزارت خارجه آمریكا طی هشت سال گذشته پرداخته و آنچه را كه دستاوردهای مهم در زمینه سیاست خارجی این كشور دانسته تحت عناوین مختلف توصیف كرده است. وزیر خارجه آمریكا دستیابی به تفاهم هسته‌ای با ایران و مقابله با برخی برنامه‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه را از دستاوردهای مهم سیاست خارجی دولت باراك اوباما توصیف كرده است.
در همین پیوند، در تحلیلی با عنوان «آخرین وصیت جان‌كری» كه در روزنامه آرمان منتشر شد، درباره یادداشت جان كری می خوانیم: این یادداشت به نوعی وصیت سیاسی كری است. كری بیشترین سهم را بعد از مذاكره‌كنندگان ایرانی در میز مذاكرات هسته‌ای داشت و تلاش‌های زیادی در لغو تحریم‌های بین‌المللی انجام داد. اكنون كه سمت خود را تحویل وزیر خارجه ترامپ می‌دهد، ضمن پذیرش این نكته كه روابط ایران و آمریكا به سادگی اصلاح نخواهد شد به عنوان یك وصیت اعلام می‌كند كه بر هم زدن برجام امری خطرناك بوده و ممكن است گروه‌هایی در ایران خواهان بر هم زدن برجام باشند و منافعی در لغو برجام دارند و از لغو برجام حمایت كنند.
برداشت روزنامه «كیهان» از سخنان وزیر امور خارجه آمریكا عنوان «هسته‌ای را از نفس انداختیم نوبت موشكی است» بود. این روزنامه نوشت: «جان كری» وزیر امور خارجه آمریكا در یادداشتی كه به مناسبت نزدیك شدن به روزهای پایانی حضور در كابینه آمریكا نوشته، بارها از ایران نام برده و با اشاره به توفیق مذاكرات هسته‌ای، از لزوم ادامه فشار به تهران برای موفقیت در عقب نشاندن برنامه موشكی كشورمان سخن گفته است.
روزنامه «جوان» نیز با نگاهی مشابه كیهان آورد: وزیر خارجه امریكا یكی از مبسوط‌ترین بخش‌های عملكرد سیاست خارجی خود را به نتیجه مذاكرات هسته‌ای ایران اختصاص داده و بدون اشاره به ترامپ، به دولت بعدی امریكا توصیه می‌كند كه به رغم توافق هسته‌ای، فشار خود را بر ایران حفظ كند تا ایران را به دلیل «برنامه موشكی، حمایت از تروریسم، نادیده گرفتن حقوق بشر و مداخلات بی‌ثبات كننده در امور همسایگان» عقب بزند.

** رجولیت سیاسی و مساله نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری
پس از اعلان هفته گذشته سخنگوی شورای نگهبان مبنی امكان ثبت نام زنان برای انتخابات ریاست جمهوری، مساله «رجل سیاسی» به عنوان یكی از پیش شرط تایید نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر برجسته شد.
در این پیوند، روزنامه «ابتكار» با عنوان نخست قرار دادن «زنان در راه پاستور» به سراغ موضوع نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری رفت. درگزارش ابتكار آمده است: اگرچه كه طی سال‌های اخیر بارها بحث حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده اما هر بار از یك سو زنان شاخص دنیای سیاست با علم به تفسیر خاص از قانون درباره حضور زنان در این انتخابات ثبت‌نام نكرده‌اند و دیگران نیز با ردصلاحیت روبه‌رو شده اند. به هر ترتیب حضور زنان در صحنه‌های سیاسی در كشور ما تاكنون واكنش و حرف و حدیث‌های بسیاری را به دنبال داشته است؛ در شرایطی كه برخی سیاسیون مخالف صددرصدی حضور زنان در سیاست هستند، به نظر می‌رسد كه برخی از احزاب تمایل به معرفی كاندیدای زن دارند.
ابتكار در این مورد به گفت و گو با كارشناسان هم پرداخت. «محمود میرلوحی» عضو شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌و‌گو با ابتكار تاكید كرد كه از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و براساس گفته مسوولانی كه خبرگان قانون اساسی را تشكیل داده‌اند، حضور بانوان در فعالیت‌های سیاسی و منصب‌های مدیریت بلامانع است. «محمدعلی نجفی‌توانا» حقوقدان هم در گفت وگو با این روزنامه، با استناد به متن مذاكرات تسهیل‌كنندگان قانون اساسی خاطرنشان كرد: با مراجعه به تغییر كلمه «مرد» در زمان تصویب قانون اساسی به رجل و عنایت به این مطلب كه رجل به عنوان یك مطلوب حامل مفهوم جنسیت نیست، باید گفت كه این واژه نشانی از بیان نوعی است و نه شخصی، درنتیجه بیشتر فرد از آن متبادر به ذهن می‌شود تا مرد.
در همین مورد، روزنامه آرمان در گزارشی از «تابوشكنی‌ زنانه پایداری‌ها!» گفت و آورد: اقدامات تخریبی پایداری‌ها علیه دولت و حمایت‌های بی چون و چرای آنها از احمدی نژاد سبب گردید كه هیچ گاه از محبوبیت اجتماعی مطلوبی در جامعه و حتی در محافل سیاسی برخوردار نباشند. از این رو آنها با درك این مساله كه در انتخابات ریاست جمهوری 96 ازهیچ شانسی برای پیروزی برخوردار نیستند به دنبال راهكار دیگری برای پر كردن خلاء محبوبیت اجتماعی خود هستند. به همین دلیل آنها به دنبال معرفی یك كاندیدای زن هستند.
به گزارش آرمان، بنابراین از آنجا كه در میان زنان اصولگرا فردی كه از ویژگی‌های لازم برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد به نظر می‌رسد كه این جریان قصد دارد «مرضیه دستجردی» وزیر بهداشت دولت «محموداحمدی نژاد» را در صورتی كه بنا به گفته «كدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان مساله رجل سیاسی در شورای نگهبان به نتیجه برسد به عنوان كاندیدای خود در انتخابات ریاست جمهوری96 معرفی كنند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: فاطمه دهقان نیری**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی كاظمی**پژوهشم**9294**9279
۰ نفر