ماجرای كمك پدافند هوایی به هواپیمای قزاقستانی را تشریح كرد

تهران-ایرنا- معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ماجرای اقدام بشر دوستانه این قرارگاه در كمك به یك فروند هواپیمای مسافربری متعلق به قزاقستان بعد از خروج از آسمان ایران را تشریح كرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، امیرسرتیپ دوم علیرضا الهامی روز دوشنبه درنشست خبری با حضورخبرنگاران و در پاسخ به اظهارنظر یك مقام مسوول در شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اسناد مربوط به این كمك بشردوستانه از جمله شماره مسیر، تاریخ، زمان كشف، زمان محو، شماره پرواز، سرعت، ارتفاع و نوع هواپیما را اعلام كرد.
وی توضیح داد: این هواپیمای قزاقستانی بعد از خروج از مرزهای هوایی ایران و روی خلیج فارس مورد اخطار یك شناور نظامی بیگانه قرار گرفت ولی ازطرف خلبان پاسخی به اخطار این شناور داده نشد.
معاون عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) ادامه داد: بعد ازسه بار اخطار از سوی این شناورنظامی بیگانه و عدم پاسخ خلبان هواپیمای مسافربری قزاقستانی این قرارگاه پدافند هوایی در یك اقدامی بشر دوستانه این هواپیما را توسط رادار خلیج فارس به شناور یادشده معرفی كرد و نوع هواپیما، مبدا و مقصد آن را به شناور اطلاع داد كه در نهایت آن شناور از رادار خلیج فارس تشكر كرد و هواپیما قزاقستانی نیز به مسیر خود ادامه داد.
امیرسرتیپ دوم الهامی با ارائه اسناد رسمی مكالمات ناو ائتلاف با رادار خلیج فارس جهت پرواز KAZ4751 (آلماتی به دبی) در مورخه ششم دی 1395 اضافه كرد: این ناو جنگی در ساعت 21 و 14 دقیقه به هواپیمای ناشناس در موقعیت 260811 شمال، 05557080 شرق، در ارتفاع 20 هزار و 600 پا با سمت حركت 192 درجه اعلام می ‌كند كه شما به ناوجنگی ائتلاف كه در آب‌های بین‌المللی درحال فعالیت می‌باشد نزدیك شده‌اید. اطلاعات را تائید كرده و خودتان را معرفی كنید و این اخطار برای بار دوم در ساعت 21 و 15 دقیقه و 50 ثانیه با مشخصات جدید مجددا برای هواپیمای یادشده تكرار می‌شود.
وی افزود: همچنین رادار خلیج فارس در ساعت 21 و 16 دقیقه و 16 ثانیه به ناو جنگی اینطور اعلام می‌كند: ناو جنگی ائتلاف شما به پرواز تجاری با معرف قزاقستانی 4751 اخطار می‌ دهید كه در ساعت 21 و 16 دقیقه 40 ثانیه ناو جنگی ائتلاف اعلام می‌ كند كه صدا ضعیف و غیرقابل فهم است و خواستار تكرار آن می‌شود كه این تكرار در ساعت 21 و 16 دقیقه و 48 ثانیه مجددا تكرار شده و ناو ائتلاف در ساعت 21 و 17 دقیقه و 5 ثانیه با دریافت این اطلاعات از رادار تشكر می‌كند.
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینكه آنچه را كه برادران ما در شركت فرودگاه های كشور اعلام كردن مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری هواپیمای قزاقستانی و نقص فنی آن هواپیما در آسمان ایران عنوان كردند درست نیست و ما هم چنین چیزی را اعلام نكردیم اظهار كرد: اسناد و مدارك هم ثابت می كند كه چنین ادعایی نشده و ما فقط پاسخ آن اخطار را داریم تا خدای نكرده خطری برای آن هواپیما از سوی آن شناور نظامی بیگانه بوجود نیاید.
وی ادامه داد: پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی براساس ماموریتی كه به آن ابلاغ شده وظیفه دارد پایش دقیق هوا فضایی كشور و به ویژه مرزهای هوایی را به صورت دائم و بدون وقفه انجام دهد كه در این پایش مرزهای هوایی كه قاعدتا و الزاما تا كیلومترها بیرون از مرزهای هوایی ادامه دارد و انجام می شود.
امیرسرتیپ دوم الهامی افزود: این قرارگاه پدافند هوایی با توجه به تجهیزات، امكانات، ابزار و سنسورهای كه در اختیار دارد تمامی فعالیت های پروازی را بیرون از مرزهای كشور رصد می كند تا بتواند امینت لازم را برای فضای جمهوری اسلامی ایران به طور كامل و قاطع فراهم كند.
معاون عملیات قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیاء(ص) درادامه در باره اخطارپدافند هوایی آجا به هواپیمای مسافربری فیلیپینی نیزگفت: این هواپیما هم كه در حال طی مسیر خود به سمت یكی از كشورهای همسایه بود به دلیل نزدیك شدن به منطقه برگزاری رزمایش سراسری و مشترك ولایت هفت فقط با یك اخطار رادار پدافند هوایی مبنی بر اینكه فاصله ایمن را از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران حفظ كنند و از محدوده برگزاری این رزمایش خارج شود كه خلبان آن هواپیما هم پذیرفت و با اصلاح مسیر خود از این منطقه دور شد و به سلامت در مقصد خود فرو آمد.
امیرسرتیپ دوم الهامی درادامه تاكید كرد: پدافند هوایی ارتش ماموریتش ایجاب می كند كه همه اتفاقات عملیاتی و فعالیت های عملیاتی خود را ثبت و ضبط كند و تمامی موارد مربوط به موضوع هواپیمایی قزاقستانی آماده است و مستندات راداری، رسم مسیر، موقعیت های مختلف هواپیما، زمان خروجش از فضای ایران، در چه نقطه ای از جغرافیایی خلیج فارس مورد اخطار اول و دوم قرار گرفته به ویژه مكالمه پدافند با شناور نظامی موجود است و سی - دی این مكالمات و مستندات به طور كامل امروز(دوشنبه) به بخش كشوری ارسال می‌ كنیم.
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی در ادامه تصریح كرد: اگر ما می‌گوییم پدافند هوایی باید در بخش ترانزیت هوایی نقش داشته باشد به واسطه حجم پروازهای مسافربری و الزامات تامین امنیت آنهاست كه 3 برابر شدن استفاده پروازهای خارجی از فضای جمهوری اسلامی ایران به واسطه امنیتی است كه از سوی پدافند ایجاد شده است از این روباید درصدی از حق ترانزیت هوایی به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) داده شود.
اجتمام/7029 / 1724
خبرنگار: فرهاد شرف پور *‌ انتشار: حسین فتح الهی
۰ نفر