۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82382698
T T
۰ نفر

سرشماری زمستانه وحوش در استان قزوین انجام شد

۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82382698
سرشماری زمستانه وحوش در استان قزوین انجام شد

قزوین - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان قزوین از انجام سرشماری زمستانه وحوش در زیستگاه های حیات وحش این استان خبر داد و گفت: این سرشماری با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، كارشناسان و محیط بانان به میزان 155 نفر روز در قالب 56 گروه در 5 منطقه تحت مدیریت اجرا شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست استان قزوین، سیاووش شمسی پور افزود: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به كارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ، میش، كل، بز و آهو بود.
شمسی پور اضافه كرد: در این برنامه گونه های شاخص علف خوار مناطق نظیر قوچ و میش ارمنی، آهو و بز وحشی شمارش و نیز مشاهده پرندگان خشك زی ثبت و آمار آن به عنوان سرشماری پرندگان خشك زی لحاظ شد.
وی یادآور شد: در این سرشماری وضعیت گروه های سنی وحوش و ویژگی های آنها، نسبت جمعیت گونه نر و ماده، تصمیم گیری درباره ظرفیت مناطق و اینكه آیا برداشت از گونه های نر امكان پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود بیماری در گونه هایی كه آبشخور مشترك با دام های اهلی دارند، مورد توجه قرار گرفت.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: استان قزوین به خاطر تنوع اقلیمی، زیستگاه پستاندارانی چون گوسفند وحشی،كل و بز، آهو، پلنگ، گراز، خرس، روباه، گرگ، خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، كبك دری، كبك چیل، سارگپه و انواع چرخ ریسك ها است.
به گفته شمسی پور، سرشماری از حیات وحش 2 مرتبه در سال انجام كه مرحله نخست آن اوایل تابستان و مرحله دوم نیز اواخر پائیز و اوایل زمستان صورت می گیرد.
وی در پایان یادآور شد: مشاركت علاقه مندان، جوامع محلی و اعضای تشكل ها به تعداد 9 نفر روز و حضور 2 كارشناسان دفتر حفاظت و مدیریت شكار و صید سازمان به عنوان ناظر سرشماری در منطقه حفاظت شده باشگل از نكات حائز اهمیت در این سرشماری بود.
استان قزوین دارای یك منطقه حفاظت شده به نام باشگل در شهرستان تاكستان با 25 هزار و 198 كیلومتر مربع وسعت و 2 منطقه شكار و تیراندازی ممنوع الموت و طارم سفلی هر یك به ترتیب با وسعت 118 و 49 هزار كیلومتر مربع است.
همچنین دشت الله آباد، منطقه فتح آباد بوئین زهرا و منطقه كوهستانی عرشه كوه همگی در استان قزوین قابل تبدیل شدن به منطقه تیراندازی و شكار ممنوع هستند
7390/8054* خبرنگار: گیتی سیمیاری** انتشار دهنده: رضا اسدی