۲۳ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82384385
T T
۰ نفر

وزیر نفت كویت: از قیمت كنونی نفت حمایت می كنیم

۲۳ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82384385
وزیر نفت كویت: از قیمت كنونی نفت حمایت می كنیم

تهران - ایرنا - وزارت نفت كویت ضمن حمایت از قیمت كنونی نفت در بازارهای جهانی بر اهمیت پایبندی كشورهای صادركننده نفت به توافق نفتی وین تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، «عصام المرزوق» وزیر نفت كویت امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاتر از 55 دلار گفت: كویت در راستای اجرای توافق نفتی وین تولید نفت خود را بیش از مقداری كه تعهد كرده بود، كاهش داده است.
وزیر نفت كویت به میزان كاهش تولید نفت این كشور اشاره ای نكرد، اما پیش از این مقرر شده بود كه كویت 130هزار بشكه از تولید نفت خود را كاهش خواهد داد.
وزیر نفت كویت همچنین از نتایج مذاكرات خود با «محمد باركیندو» دبیركل سازمان اوپك ابراز رضایت كرد. وزارت نفت كویت اعلام كرده است كه در راستای انجام نظارت های لازم بر اجرای توافق نفتی وین و كسب اطمینان از پایبندی كشورهای عضو و غیر عضو اوپك به تعهدات خود، نشست كمیته نظارتی این سازمان روزهای 21 و 22 ژانویه (دوم و سوم بهمن) برگزار می شود.
وزیران نفت كشورهای عضو سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) در نشست اخیر خود با كاهش سقف تولید نفت این سازمان به میزان یك میلیون و 200 هزار بشكه در روز موافقت كردند.
اعضای اوپك در یكصد وهفتاد و یكمین نشست این سازمان برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر كاهش تولید نفت خام خود به اجماع رسیدند و توانستند توافق الجزایر را اجرایی كنند.
براساس توافق مقدماتی (٢٨سپتامبر/ هفتم مهر) الجزیره، قرار بود سطح تولید اوپك به ٣٢میلیون و 500 هزار تا ٣٣ میلیون بشكه در روز محدود شود.
اعضای اوپك، در وین توافق كردند كه به مدت 6 ماه از اول سال ٢٠١٧ میلادی روزانه یك میلیون و ٢٠٠ هزار بشكه از سطح تولید خود بكاهند و مجموع سقف تولید این سازمان را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشكه در روز برسانند و این منوط به همكاری كشورهای غیرعضو اوپك و كاستن روزانه 600 هزار بشكه نفت از تولیدشان است.
وزیران نفت و انرژی كشورهای عضو اوپك همچنین با تولید روزانه سه میلیون و٩٠٠ هزار بشكه نفت خام ایران موافقت كردند. اعضای اوپك با این تصمیم كه به دور از انگیزه سیاسی اتخاذ شد، ثابت كردند هنوز در شرایط سخت می توانند تصمیم‎های مهمی بگیرند و نقش مهمی در بازار انرژی جهان بازی كنند.
خاورم*320*شبس*1613*انتشار: عبدالله غفاری