40 درصد مدیران مسئول نشریات، زنان هستند/ رسانه به حوزه زنان بیشتر توجه دارند

تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: اكنون 40 درصد مدیران نشریات زنان هستند و حداقل 25 نشریۀ ویژه زنان فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز شنبه در نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه، افزود: تاكید می‌كنم كه سهم زنان اینجا و در توسعۀ فرهنگ رسانه‌ای كه حافظ منافع و مدافع خواسته‌های خودشان و خانواده‌هایشان باشد، سهمی قاطع و بی‌تخفیف است.
وی تصریح كرد: سهمی كه در گذشته نیز با ورود زنان به مطبوعات و تاسیس نشریات اختصاصی شكل گرفت، با همت زنان اندیشمند و صاحب قلم ادامه یافت و اكنون نیز با نقش‌آفرینی موثر زنان می‌تواند به سرانجام‌های نیك و مطلوب دست یابد.
مولاوردی خاطرنشان مرد: فراموش نكنیم كه نزدیك به دو سدۀ پیش، در نخستین اخباری كه در جریده‌های عهد ناصری منتشر می‌شد، از زنان با عناوین و توصیفاتی چون 'ضعیفه' یاد می‌شد. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در شش دهۀ نخست شكل‌گیری مطبوعات به سبك ایرانی، كمتر خبر قابل‌اعتنایی به زنان اختصاص داشت اما وقتی نخستین نشریه اختصاصی زنان در تهران چاپ شد، سهم و قدر زنان در رسانه‌های آن دوران، بالاخره تكانی جدی خورد.
وی اضافه كرد: انتخاب عنوان تحسین‌برانگیز 'دانش' برای اولین نشریه زنان ایران، بی‌شك انتخابی هوشمندانه و مدبرانه بود. نشریه‌ای كه سوادآموزی و دانش‌جویی برای دختران و زنان را هدف قرار داده و حتی در ترویج آداب خانه‌داری و شوهرداری نیز تلاش داشت از دستاوردهای علمی و فكری بهره‌مند باشد.
مولاوردی افزود: از آن زمان تا امروز، هرجا كه زنان قلم به دست شده‌اند، خطر كرده‌اند و نوشته‌اند، خود و خانواده‌ و جامعه‌شان را متحول كرده‌اند. جسارت زنانه‌ای كه از میانه‌های عصر قاجار به رسانه‌ها و فضای عمومی راه یافت، پنجره‌های تازه‌ای رو به زنانی گشود تا از اندرونی به اجتماع سرك بكشند.

** زنان اهل رسانه
وی اظهار داشت: زنان اهل رسانۀ امروز نیز جدی‌تر از مادران و مادربزرگان خود متعهد به خلق ایده‌ها و طرح اندیشه‌ها هستند زیرا اندیشیدن و نوشتن، بیش از آنكه رفتاری فردی باشد، كنشی اجتماعی و خالق فرصت‌ها و مزیت‌های بسیار برای خود و دیگری است.
وی گفت: با درك اهمیت حضور و نقش‌آفرینی زنان در پهنۀ رسانه‌ها بوده كه در دو دهۀ گذشته با ورود چشمگیر زنان به تحریریه‌های مطبوعاتی و اتاق‌های خبری مواجه بوده‌ایم. نیمی از جامعه روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و شاغلان رسانه‌ای را زنان تشكیل می‌دهند.
وی ادامه داد: در برخی رسانه‌های توازن میان زنان و مردان به نحوی تغییر یافته كه با جابه‌جایی موقعیت‌های كاری پیشین، زنان به سمت‌های بالای مدیریتی نیز دست یافته‌اند. دستاورد این تحول، علاوه بر افزایش اشتغال زنان در قلمروی رسانه‌ای، موجب شده است تا روایت‌های زنانه، بازخوانی‌های زنانه، و تصویرهای زنانه در رسانه‌های مختلف بیش از هر زمان دیگری در گذشته باشد و پرداختن به مباحث زنان جدی‌تر از همیشه در رسانه‌ها بروز و ظهور یابد. مولاوردی افزود: سیاست‌های كلان رسانه‌ای و نگرش‌های مدیران رسانه‌ای نیز تحت تاثیر حضور موثر و متنفذ زنان در
نهادهای رسانه‌ای قرار گرفته است، این فرصت‌ها را باید مغتنم شمرد.

** افزایش حضور زنان در رسانه ها
وی اضافه كرد: افزایش حضور زنان در رسانه‌ها، افزایش مدیریت زنان در رسانه‌ها، افزایش طرح مسائل زنان و خانواده در رسانه‌ها، ارتقای جایگاه زنان و خانواده در رسانه‌ها، فرصت‌های ممتاز و متمایزی است كه می‌تواند نسل‌های جدید را با ارزش‌های خانواده و جامعه همراه ‌سازد.
وی در ادامه اضافه كرد: در دهه‌های 20 و 30 شمسی و همگام با رونق نسبی و گشایش سیاسی، نشریات ادواری و چاپی زنان نیز آگاهی‌بخشی و مسئولیت‌ پذیری زنان در برابر مسائل روز را دنبال می‌كردند تا انگیزه و اشتیاق زنان به ورود موثرتر در فرآیندهای رشد اجتماعی و سیاسی و پیگیری حقوق خود را افزایش دهند. مولاوردی افزود: این رسالت تا دوران پیروزی انقلاب اسلامی به اشكال مختلف تجلی می‌یافت اما حضور حداكثری زنان در صحنه‌های اعتراض به استبداد و اختناق، چهره‌ای متفاوت از زنان مسلمان و تحول‌خواه را نمایان ساخت. همان چهره‌ای كه در ادبیات دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و روزنامه‌ها، در بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها، روایت و قرائتش از حقوق و تكالیف متقابل زن و جامعه و خانواده، چه بسیار نوشته و خوانده شد.
وی خاطرنشان كرد: زنانی كه پابه‌پای مردان خانواده‌ها در دهۀ اول انقلاب، جانانه عرصه‌های دفاع و مقاومت را در نوردیدند، در دهۀ دوم انقلاب در تحقق آرمان توسعه و سازندگی، صبورانه همراهی كردند، در دهۀ سوم، آگاهانه ساحت آموزش عالی را به تسخیر خود درآوردند و حال در دهۀ چهارم جمهوری اسلامی، مشتاق و مصمم خیز برداشته‌اند تا حضور موثر خود در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی را به رخ كشند و تثبیت سازند.
معاون رئیس جمهوری افزود: رسانه‌های دهه‌های اخیر مشحون و مملو از تصاویر و روایات این زنان است. آزادی زنان، آموزش زنان، اشتغال زنان، حقوق زنان، مشاركت سیاسی زنان، كلیدواژه‌هایی عمومی برای مطالعۀ بازنمایی حضور زنان در رسانه‌ها بوده و هست.
وی خاطرنشان كرد: از گذشته تا كنون، رسانه‌ها در داد و ستد مدام و كنش متقابل با 'زنان' و 'خانواده'، كاركردهایی چندوجهی و متنوع داشته‌اند.
وی اضافه كرد: فراتر از بازنمایی و روایت‌گری، رسانه‌ها مهم‌ترین مجال برای مطالبه‌گری حقوقی و اجتماعی زنان و خانواده‌ بوده‌اند. رسانه‌ها بسان تریبون‌هایی مطمئن و موجه در طرح مطالبات بسیار، از ایجاد مدارس برای دختران تا درخواست مدیریت سیاسی برای زنان ایفای نقش كرده‌اند، مطالباتی كه گاه با پیگیری مصرانه به ثمر نشسته‌اند و گاه در فراز و فرود تحولات پیرامونی، رنگ باخته‌ یا متحول شده‌اند.
مولاوردی گفت: فراتر از مطالبه‌گری نیز، رسانه‌ها سازندۀ هویت‌های فردی و اجتماعی‌اند. در زمانه‌ای كه با توسعۀ شبكه‌های اجتماعی و ارتباطی، حجم نامحدودی از اطلاعات در كسری از ثانیه منتقل و منتشر می‌شوند، تصور زندگی بدون رسانه‌ها و تاثیرناپذیری از آنها ناممكن است. رسانه‌ها دیگر تنها وسیلۀ سرگرمی نیستند؛ با هر پیامی كه در ذهن مخاطب خود می‌كارند، فرهنگ را به سیاست، ورزش را به اقتصاد و علم را به هنر می‌آمیزند تا گفتمان‌ساز و هویت‌ساز شوند.
مولاوردی ادامه داد: زنان و خانواده‌های امروزه در معرض پیام‌ها و تصویرهای همین رسانه‌ها متولد می‌شوند، بزرگ می‌شوند، می‌اندیشند، می‌شناسند و رفتارها و ارزش‌ها و هنجارهای خود را می‌سازند.
وی افزود: اینجاست كه با تدبیر و تامل می‌توان و می‌بایست دست به كار ساختن‌ها، شكفتن‌ها و رستن‌های ابدی در ساحت رسانه‌ها زد و با تشخیص اولویت‌ها و طراحی راهبردهای كارآمد و اثربخش، ارتباطات متقابل میان زنان و خانواده‌ها با رسانه‌ها را سامان بخشید، هنجارهای مفید در تعالی زن و خانواده را ترویج كرد و همنوایی میان زنان و مردان و خانواده‌ها را موجب شد.

** تجلیل از آیت الله هاشمی رفسنجانی
وی با بیان اینكه یار دیرین امام و انقلاب، و رفیق و همسنگر رهبری. بزرگمردی كه حرمت و كرامت زنان را ارج می‌نهاد، زنان را اندیشمند و توانمند می‌خواست، افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی به گشایش و گسترش بسترهای مشاركت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش روی زنان باور داشت و در سیرۀ عملی و نظری خود ‌كوشید تا جایگاه زن و خانواده در مقدرات اساسی كشور را به‌راستی ارتقا بخشد.
وی خاطرنشان كرد: ورود و حضور موثر زنان خانوادۀ مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ساحات مختلف اجتماعی و سیاسی نیز گواه روشن دیگری بر مشی مبتنی بر مصلحت، عدالت و انصاف آن بزرگوار در مواجهۀ منطقی و اخلاقی با مطالبات زنان بود. مطالباتی كه نه تنها تعارضی با استحكام خانواده ندارد، بلكه حتی مقوم و موید نهاد اصیل خانواده هم هست.
وی ادامه داد: واقعیت آن است كه طرح مطالبات زنان در نظام اسلامی هیچ‌گاه از طرح مطالبات خانواده جدا نبوده است. بسیاری از اندیشه‌ها و درخواست‌های معطوف به ارتقای موقعیت زنان در جامعه، با واسطه و بی‌واسطه، مستقیم و غیرمستقیم، سودای ارتقای جایگاه خانواده در جامعۀ مدرن را به سر داشته‌ و دارند.
وی اضافه كرد: هر زنی در هر مقامی و در هر نقشی، مادری باشد یا همسری، دختری باشد یا خواهری، زمانی حرمت می‌بیند كه جامعه را همسوی خواسته‌های خود بیابد. نظام اجتماعی و حقوقی كه كرامت زن را ارج می‌نهد، بیش از همه، بنای خانواده‌ای را مستحكم می‌سازد كه بر مدار عدالت و عقلانیت پایه‌گذاری شده است.
مولاوردی گفت: مگر می‌توان خانواده‌ای را متوازن و منصف دانست، بی‌آنكه زنانش مسئول و مقبول باشند؟ مگر می‌توان دانایی و توانایی زنان را از اعتبار و آبروی خانواده جدا دانست؟ مگر می‌توان قدرت‌‌خواهی اقتصادی و سیاسی زنان و سهم‌خواهی‌شان از منابع و مواهب اجتماعی را در تعارض با قدر و سهم خانواده‌ها در جامعه دانست؟
وی اظهار داشت: این درهم‌تنیدگی مطالبات زن و خانواده، و وابستگی میان تقویت یكی به تعالی دیگری، همان مطالبۀ بنیادینی است كه بیش از یكصد سال است در رسانه‌های عمومی ایران هم تجلی داشته است.
وی ادامه داد: جالب آنكه، در هر مقطع تاریخی، پیوستگی عمیقی نیز میان شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی با مسائل و مباحث مرتبط با زنان در رسانه‌ها قابل شناسایی است. نشریات زنانه‌ای كه پس از جنبش مشروطیت سر بر آوردند تا آموزش و حقوق زنان را توسعه بخشند، بخش مهم و اثرگذاری از تاریخ مطبوعات ایران در آن سال‌ها را به خود اختصاص دادند.
در این جشنواره مراسم تقدیر از خانواده های شهید خبرنگار در جشنواره زن خانواده و رسانه و ٢٠ رسانه برتر تجلیل شد.
اجتمام**٧٢٦٨ **1569
خبرنگار: مهناز بیرانوند **انتشار: علی حبیبی