۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82386289
T T
۰ نفر
مركل شعارهاي قديمي را با رويكردي تازه در سال انتخابات غبارروبي كرد

برلين - ايرنا - آنگلا مركل صدر اعظم آلمان روز جمعه با طرح شعارهاي قديمي در آلمان در ارتباط با انتخابات عمومي سال جاري ميلادي ، از مردم كشورش خواست كه فعالانه از ارزش هاي مرتبط با دموكراسي و آزادي دفاع كنند.

به گزارش خبرگزاري آلمان (د پ آ)، مركل در آغاز سال انتخابات و در مواجهه با رشد پوپوليسم از طرف احزاب راست افراطي ، لحن خود را براي سال انتخابات تنظيم كرد.
مركل در يك كنفرانس حزبي در شهر'سارلوييس' (Saarlouis) در غرب آلمان خاطرنشان كرد كه گروههاي دست راستي مانند جنبش مدني بيگانه ستيز'پگيدا' حق ندارند تصميم بگيرند كه چه كسي حق دارد از امتياز تعلق داشتن به آلمان بهره مند باشد و چه كسي از اين امتياز محروم شود.
مركل بدون نام بردن مستقيم از اين گروه ، براي ايجاد تمايز با گروههاي راست افراطي گفت: همه ما ، ما همگي مردم هستيم.
اشاره مركل به گروههاي راست افراطي بود كه براي جلب توجه از شعارهايي مانند 'ما مردم هستيم' استفاده مي كنند.
جنبش پگيدا دربخش هاي شرقي آلمان كه تا سال 1990 در كشور آلمان شرقي قرار داشت طرفداران زيادي دارد. اين جنبش شعار 'ما مردم هستيم' را از اعتراضات ضد كمونيستي در آلمان شرقي كه در اواخر دهه 1980 بطور منظم روزهاي دوشنبه در سراسر آلمان شرقي بخصوص در شهر 'لايپزيگ' برگزار مي شد، گرفته است.
پدر مركل نيز در آلمان شرقي يك كشيش بود كه اين مساله در رشد او در رهبري سياسي تاثير خود را به جا گذاشته است.
مركل همچنيني يكي ديگر از شعارهاي قديمي را دوباره مطرح كرد. او يك شعار سياسي مربوط به اولين روزهاي آلمان پس از جنگ را غبار روبي كرد و گفت كه مفهوم 'خوشبختي براي همه' تمركز او در سال انتخابات خواهد بود.
در دهه 1950 'لودويگ ارهارد' اولين وزير اقتصاد پس از جنگ آلمان ، زمينه را براي يك رشته اصلاحات اقتصادي تحت شعار 'خوشبختي براي همه' فراهم كرد. اين اصلاحات زمينه سازي چيزي شد كه بعدها از آن به عنوان 'معجزه اقتصادي' ياد شد.
مركل گفت: ما مي خواهيم شمار هر چه بيشتري از مردم در آلمان از امكان داشتن شغل با دستمزد عادلانه برخوردار باشند .
وي همچنين گفت كه مي خواهد شركت ها با شرايطي كار كنند كه سرمايه گذاري در درون آلمان - و نه جاي ديگري - را تسهيل كند.
صدر اعظم آلمان در بخش ديگري از اظهارات خود تاكيد كرد كه حقوق بشر از جمله آزادي بيان و مذهب را نبايد همواره امري بديهي و تضمين شده دانست و 'اينها هديه اي نيست كه نبايد برايش كار كرد'.
وي تاكيد كرد كه مردم هر از گاهي بايد ابتكار نشان دهند و ثابت كنند كه درصورت نياز براي آزادي ايستادگي مي كنند.
خبرگزاري آلمان در پايان اين گزارش نوشت: صحبت هاي مركل ممكن است گوش شنواي زيادي پيدا نكند زيرا بسياري از راي دهندگان بر اين باورند كه بجاي تمركز بر ارزش ها و آزادي هاي مدني بايد از ركود اقتصادي جلوگيري كرد .
به گزارش ايرنا، در دو سال گذشته با ورود موج پناهجويان به آلمان و مشكلات ناشي از آن مساله پناهجويان به يكي از مسائل مورد توجه افكار عمومي و مورد استفاده احزاب راست افراطي براي جلب مخاطب تبديل شده بطوري كه امنيت و مشكلات ناشي از حضور صدها هزار پناهجو در اين كشور از جمله مباحث مهمي است كه مي تواند بر نتيجه انتخابات تاثيرگذار باشد.
در همين حال وزير كشور آلمان هفته گذشته اعلام كرد سال گذشته ميلادي 280 هزار پناهجو وارد اين كشور شد كه نسبت به سال پيش از آن بيش از 600 هزار نفر كاهش يافته است.
مركل بارها از سياست خود در پذيرش پناهجويان دفاع كرده و گفته كه برنامه او در قبال پناهجويان براي مبارزه با قاچاقچيان انسان ضروري بوده، هر چند تاكيد كرده از اخراج پناهجوياني كه درخواستشان رد شده است، حمايت مي كند. مركل اعلام كرده است كه در انتخابات پارلماني امسال (2017) براي چهارمين بار نامزد تصدي مقام صدر اعظمي آلمان خواهد شد.
با وجود رشد همدلي در بخشي از جامعه آلمان با احزاب راستگرا ، حزب اتحاد دموكرات مسيحي مركل (CDU) با 37 درصد از آرا در نظرسنجي ها پيشتاز است.
اروپام**1078** مترجم: بابك جعفري- انتشار دهنده: محمدحسن دوستارگان
۰ نفر