۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۳
کد خبر: 82386542
T T
۰ نفر

كنفرانس صلح پاریس، نگرانی ها و خشم نتانیاهو

۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۳
کد خبر: 82386542
كنفرانس صلح پاریس، نگرانی ها و خشم نتانیاهو

تهران-ایرنا- كنفرانس پاریس برای احیای مذاكرات صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی كه قرار است فردا (یك شنبه) در پایتخت فرانسه برگزار شود، خشم و نگرانی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به دلایل قطعنامه اخیر شورای امنیت در خصوص توقف شهرك سازی ها، مطرح شدن فلسطین در عرصه بین المللی و افشای جنایت های این رژیم در حق فلسطینیان و تصویب قطنامه بین المللی دیگر علیه این رژیم برانگیخته است.

از زمان اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها، همواره كنفرانس هایی به نام و بهانه صلح برای حل وفصل این اختلافات صورت گرفته است، مذاكراتی كه تقریبا تمامی آنها تاكنون بی نتیجه بوده و تاثیر چندانی در آرامش ساكنان این منطقه نداشته است و در اغلب موارد حق ملت فلسطین با رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی از سوی قدرت های جهانی نادیده گرفته شده و زیر پا گذاشته شده است.
پس از تاسیس رژیم جعلی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در 15 مه سال 1948 در سرزمین فلسطین چندین جنگ بین این رژیم و كشورهای عربی در گرفت كه مهمترین آنها جنگ های سال 1984 (یك روز پس از تاسیس رژیم صهیونیستی)، سال 1967(موسوم به جنگ شش روزه) و 1973(موسوم به جنگ رمضان) بود.
از دهه 70 میلادی تلاش های موازی برای برقراری سازش توأمان میان اعراب -رژیم صهیونیستی و فلسطین –رژیم صهیونیستی از سوی آمریكا صورت گرفته است كه اصلی ترین هدف این تلاش ها مشروعیت بخشیدن به رژیم اشغالگر اسرائیل بوده است. در خلال این سال ها برخی كشورهای عربی مانند مصر و اردن با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا كردند ولی برخی دیگر از كشورهای عربی در ظاهر حاضر به امضای چنین پیمانی نشدند.
اینبار نیز فرانسه كنفرانس بین المللی پاریس برای احیای مذاكرات صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی را فردا (یكشنبه)، با مشاركت 70 كشور و سازمان بین المللی برگزار خواهد كرد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی،ضمن 'توطئه' خواندن كنفرانس پاریس، اذعان كرده كه رژیم متبوعش هیچ نقشی در آن ایفا نخواهد كرد. وی ادعا كرد كه این كنفرانس عبارت است از یك توطئه فلسطینی تحت حمایت پاریس كه بر مواضع خصمانه علیه اسرائیل تكیه دارد. نتانیاهو ضمن رد این كنفرانس خواستار انجام مذاكرات دو جانبه با فلسطینیان شده است.
فرانسه در ابتدای سال 2016 برگزاری كنفرانس بین‌المللی برای مذاكرات صلح رژِم صهیونیستی و فلسطین را با شركت 70 كشور در ماه دسامبر سال گذشته پیشنهاد كرده بود، اما این كنفرانس به نیمه ماه ژانویه سال 2017 موكول شد.
مذاكرات صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی پیش از این در آوریل 2014 به دلیل خلف وعده رژیم صهیونیستی درباره آزاد كردن زندانیان فلسطینی و ادامه شهرك سازی ها، متوقف شده‌ بود.

** دلایل گریز رژیم صهیونیستی از مذاكرات پاریس:
- تلاش برای مذاكرات مستقیم و فرار از فشار طرف سوم
دولت راستگرای صهیونیستی و شخص نتانیاهو اصرار بر ادامه مذاكرات به اصطلاح صلح خاورمیانه بصورت مستقیم و بدون واسطه دارد تا به این ترتیب حداقل فشاری را كه طرف سوم (كه می تواند سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، روسیه یا آمریكا باشد) در مذاكرات غیر مستقیم می تواند به رژیم صهیونیستی جهت اخذ حداقل امتیازات به نفع طرف فلسطینی وارد آورد، بطور كل منتفی شود و این رژیم بتواند بدون هیچ گونه فشاری مواضع خود را به طرف فلسطینی تحمیل نماید.
پاریس هدف خود را از این كنفرانس احیای مذاكراتِ در حال احتضار با فلسطینیان بر سر راه حل دو دولت خوانده است. رژیم صهیونیستی با رد این ابتكار عمل دولت فرانسه اعلام كرده كه این گفتگوها انحراف از هدف اصلی اسرائیل برای مذاكرات مستقیم با فلسطین است.
در بیانیه ای كه از سوی دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر شد، آمده است: «به شیوه ای روشن و به دور از ابهام به نماینده سیاسی فرانسه اعلام شد كه موضع اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برای پیشبرد فرآیند صلح و دستیابی به یك توافق تنها از طریق مذاكرات مستقیم میان اسرائیل و تشكیلات خودگردان فلسطین قابل انجام است». این در حالیست كه كمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین به ریاست محمود عباس از عزم خود برای همكاری با فرانسه جهت تضمین موفقیت مذاكرات صلح در پاریس خبر داد.

- قطعنامه شورای امنیت درباره توقف شهرك سازی ها
گریز رژیم صهیونیستی از این مذاكرات را نمی توان چندان بی ارتباط با قطعنامه اخیر شورای امنیت(قطعنامه 2334) دید. قطعنامه ای كه دولت در حال وداع اوباما با عدم وتو كردن آن نشان داد كه حتی نزدیك ترین یاران و همپیمانان رژیم اسرائیل ابایی از محكوم كردن مواضع این رژیم در خصوص شهرك سازی كه در قطعنامه اخیر به عنوان اصلی ترین مانع در روند مذاكرات مطرح شده است، ندارند.
به عبارتی رژیم صهیونیستی این مذاكرات نیز شانس چندانی برای پیشبرد مواضعش در خصوص شهرك سازی ندارد و هم صدایی در این كنفرانس نخواهد یافت و این یكی از مهم ترین علل فرار رو به جلوی رژیم اسرائیل در مورد كنفرانس صلح پاریس است.

- نگرانی رژیم صهیونیستی از مطرح شدن فلسطین در عرصه بین المللی
از سوی دیگر، نگرانی رژیم صهیونیستی از این كنفرانس قابل تامل است. چرا كه به زعم مقامات رژیم صهیونیستی، این كنفرانس با ابعاد بین المللی خود به مجال و تریبونی برای خودنمایی فلسطین و محمود عباس بدل گردیده و اعمال و جنایات رژیم صهیونیستی بیش از پیش در افواه بین المللی مورد بازبینی و تقبیح قرار گیرد. به عبارتی این رژیم هراس از آن دارد كه این كنفرانس به دادگاهی برای محاكمه اسرائیل بدل گردد؛ این ترس در اظهارات سیاست مداران اسرائیل به روشنی پیداست.
در همین راستا، 'اویگدور لیبرمن' از اعضای حزب راست گرای افراطی اسرائیل خانه ما، در راستای همین نگرانی این رژیم گفت: كنفرانس پاریس كنفرانس صلح نیست، این دادگاهی علیه دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است. هدف از تشكیل این كنفرانس آسیب زدن به امنیت این رژیم و مخدوش كردن وجهه آن است.
وی تصریح كرد: براساس آن چه كه ما شنیده ایم‌، كنفرانس پاریس فقط با هدف محاكمه اسرائیل برگزار می شود و این كنفرانس در واقع همان محاكمه آلفرد دریفوس در نسخه جدید آن و تنها با یك اختلاف است به این معنی كه به جای محاكمه یك یهودی، همه یهودیان و دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) محاكمه خواهند شد.

- ترس از صدور قطعنامه بین المللی دیگر علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی
احتمال این كه نتایج این كنفرانس منجر به صدور قطعنامه های ضد اسرائیلی دیگری در شورای امنیت سازمان ملل تبدیل شود، به كابوسی برای رژیم صهیونیستی و سردرمداران آن تبدیل شده است. در تایید این مساله می بایست اظهارات بنیامین نتانیاهو در دیدار با سفرای رژیم صهیونیستی در شرق بین المقدس را در نظر گرفت كه وی در سخنانی اذعان داشت: «نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینكه آنان تلاش خواهند كرد تصمیمات اتخاذ شده در آنجا (كنفرانس پاریس) را به تصمیم (قطعنامه) دیگری در شورای امنیت تبدیل كنند.»
نخست‌ وزیررژیم صهیونیستی برگزاری این كنفرانس را «بیهوده» توصیف كرده و گفته است تلاش اصلی تل‌آویو در حال حاضر جلوگیری از تصویب یك قطعنامۀ ضد اسرائیلی دیگر در شورای امنیت سازمان ملل است.
قطعنامه اخیر شورای امنیت كه در سوم دی ماه امسال در خصوص توقف فوری شهرك سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان با 14 رای موافق و رای ممتنع آمریكا مورد تصویب قرار گرفت ضربه مهلكی بر رژیم اسرائیل بود و تل آویو در تلاش است تا از احتمال تصویب قطعنامه های مشابه بیشتر جلوگیری به عمل آورد.
در این قطعنامه تأكید شده كه شهرك‌سازی‌های رژیم صهیونیستی «هیچ اعتبار قانونی ندارد و نقض آشكار قوانین بین‌المللی است». بیش از نیم میلیون صهیونیست در بیش از 230 شهرك یهودی‌نشین كه رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در كرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سكنی گزیده‌اند.تداوم شهرك‌ سازی رژیم صهیونیستی با وجود محكومیت بین‌المللی از دلایل اصلی شكست مذاكرات موسوم به صلح خاورمیانه در سال 2014 بوده است.
مجموع این دلایل منجر به اتخاذ سیاست فرار رو به جلو از سوی رژیم صهیونیستی شده است و امروز این رژیم این كنفرانس را بی حاصل و محكوم به شكست می داند و حتی مدعی می شود كه ممكن است فلسطینیان از این طرح برای كنار گذاشتن كامل مذاكرات مستقیم صلح استفاده كنند. مقامات اسرائیل حتی فرانسه را متهم كرده اند كه با طرح خود فلسطینیان را تحریك می كند هر گونه تلاش برای حل و فصل مناقشه را به بن بست بكشانند.
همچنین با توجه به اینكه رژیم صهیونیستی در حال حاضر به دولت جدید آمریكا به ریاست دونالد ترامپ و تحقق وعده هایش و پیشبرد اهدافش در جهت شهرك سازی ها كه یكی از اصلی ترین موانع در روند مذاكرات صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی است، می توان نتیجه این كنفرانس را عملا بی فایده دانست.
نشست پاریس در خرداد ماه نیز بی نتیجه پایان یافت و در این نشست بر برگزاری یك نشست دیگر تاكید شد.
تحلیلگران سیاسی فلسطین هم معتقدند كه طرح‎های جدید سازش پیشنهاد شده ازسوی برخی كشورهای عربی و اروپایی، فلسطینی‎ها را وارد دالان تاریك و بی پایانی خواهد كرد كه نتایج آن بدتر از توافق اسلو در سال 1993 میان تل آویو و سازمان آزادی بخش فلسطین خواهد بود.
«ثابت العمور» تحلیلگر سیاسی امور فلسطین تأكید می‎كند: تكاپوهای اخیر سیاسی، یك دام عربی، اسرائیلی و فرانسوی است كه تلاش دارد فلسطینی‎ها را وارد روند توافقات جدید سیاسی با كابینه نتانیاهو كند، در شرایطی كه این توافقات به هیچ وجه حتی كوچك‌ترین مطالبات فلسطینی‎ها را پاسخگو نخواهد بود. وی با اشاره به وضعیت شكننده داخلی در فلسطین با وجود اختلافات شدید سیاسی میان گروه‌های مختلف و وضعیت پیچیده منطقه، شرایط كنونی را برای آغاز دور جدیدی از مذاكرات هرگز مناسب ندانسته و می‌گوید: در شرایطی كه شاهد اختلافات درون گروهی فتح، تشدید اختلافات میان فتح و حماس و همچنین جدایی جغرافیایی كرانه باختری و غزه هستیم رفتن به دور جدید مذاكرات هرگز عاقلانه نیست.
وی معتقد است بازیگران عربی نظیر مصر و عربستان خواهان استفاده از مسأله فلسطین برای رسیدن به خواسته‏‎های خود هستند و برای آنها مهم نیست فلسطینی‎ها در مذاكرات با طرف اسرائیلی تنها به یك درصد از مطالبات خود برسند.
خاورم**9366**1275
گزارش از صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر