۲۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۰
کد خبر: 82390338
T T
۰ نفر
رسانه ها بدون فناوری نوین قدرتی برای جذب مخاطب ندارند

تهران - ایرنا - قائم مقام سازمان صدا وسیما گفت: رسانه‌ها بدون فناوری نوین امكان رشد ندارند و قدرت جذب مخاطب را از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام سید رمضان موسوی مقدم روز سه شنبه در آیین گشایش این اجلاس، مهمترین مولفه برای جنگ نرم را مربوط به رسانه‌ها دانست و افزود: در شرایط كنونی رسانه‌ها به جای اینكه وسیله تبادل فرهنگی باشند، تبدیل به یك ابزار برای جنگ رسانه ای شدند.
وی تصریح كرد: نمی توان این امر را انكار كرد كه استكبار، این جنگ نرم را مدیریت و هدایت و از همه ابزارهای رسانه ای به شكل انحصاری استفاده می‌كند.
به گفته وی، فزون خواهی استكبار جهانی شرایط را به سمتی سوق داده كه حق انحصار رسانه ای را فقط برای خود قائل است و در همه حوزه ها ورود پیدا می‌كند.
موسوی مقدم با اشاره به تاثیر پیشرفت تكنولوژی در محتوای رسانه‌ای گفت: محتوا و تكنولوژی رسانه ای به حدی با هم تنیده شدند كه دیگر تولیدی بدون فناوری امروزی تصور پذیر نیست.
قائم مقام صدا وسیما تاكید كرد: رسانه‌ها بدون فناوری نوین دیگر، امكان رشد ندارند و قدرت جذب مخاطب نخواهند داشت.
به گفته موسوی مقدم، این وابستگی به توسعه فناوری رسانه، هم در حوزه گسترش و هم در حوزه محتوا، وجود دارد.
وی گفت: با وجود اینكه حتی رئیس رسانه ملی هم در لیست محرومان قراردادهای بین المللی است و نمی تواند قراردادهایی را ببندد، اما رسانه ملی توانسته به پیشرفت خوبی در عرصه رسانه‌ای دست یابد.
قائم مقام رئیس رسانه ملی گفت: محتوا و تكنولوژی رسانه ای به حدی با هم تنیده شدند كه دیگر تولیدی بدون فناوری امروزی تصور پذیر نیست. رسانه‌ها بدون فناوری نوین دیگر امكان رشد ندارند و قدرت جذب مخاطب نخواهند داشت. این وابستگی به توسعه فناوری رسانه، هم در حوزه گسترش و هم در حوزه محتوا، وجود دارد.

** همراه شدن با تغییر و توانایی و تطابق با آن، از عوامل مهم در بقای سازمانهاست
معاون سیمای استان های صدا وسیما نیز گفت: امروزه همراه شدن با تغییر و توانایی و تطابق با آن، از عوامل مهم در بقای سازمان هاست كه برخی صاحبنظران از آن به عنوان اصل «سازش پذیری» یاد می كنند.
علی دارابی افزود: مفهوم و پدیده تغییر اگر چه سابقه ای به اندازه بشر دارد، اما در قرن حاضر، این روند بسیار شتاب یافته است و در این فضا رسانه با چالش پاسخ دهی به شاخص های سرعت، دقت و صحت به شیوه موثر برای كسب و نگهداری اعتبار خود است.
به گفته وی در چنین وضعیتی برخی صاحبنظران بر این باورند كه چهار تحول اساسی در مشخصه های فضای رسانه ای رخ داده است.
وی افزود: مرزهای سخت و دقیق به مرزهای نرم تبدیل شده است، رابطه یك به چند به رابطه چند به چند مبدل شده است، مفهوم مخاطب - دریافت كننده به مفهوم خلق كننده- توزیع كننده تغییر یافته و وسایل ارتباط جمعی به وسایل ارتباطی متنوع تبدیل شده اند.
دارابی خاطرنشان كرد: در سالیان اخیر، ورود سریع رسانه های نوین و پذیرش مردم به سبب ویژگی هایی نظیر چند رسانه ای شدن، سیال و آنی بودن، شخصی، فرامكانی و فرازمانی بودن، مستقیم و تعاملی بودن، انطباق با شرایط جدید، مخاطراتی را بوجود آورده است و با توجه به ظهور رقبای رسانه ای قدرتمند چون ماهوارها ، اینترنت، فضای مجازی و سرعت فراوان تغییرات فناوری، سازمان صدا و سیما را ملزم به بازشناسی روندهای درونی (محاطی) و بیرونی (محیطی) كرده است تا با بهره گیری از روش های آینده پژوهی، نقشه راه و ترسیم آینده را بدرستی انجام دهد.
وی تاكید كرد: آنچه كه باید مورد اهتمام و توجه سیاستگذاران، برنامه ریزان، مدیران و دست اندركاران سازمان صدا و سیما قرار گیرد آن است كه بدانیم تحولات حوزه فناوری سبب ایجاد دنیای ارتباطی پیچیده ای شده كه به بازنگری مفهومی در بسیاری از حوزه ها منجر شده است.
دارابی گفت: با این ملاحظات بر این باورم كه سازمان صدا و سیما تا سال 2020 باید گام ها و اقدامات بزرگی و اساسی را در حوزه رسانه كه بخش عمده آن متوجه شما همكاران، تلاشگران، مهندسان و معماران حوزه فنی، زیرساخت و توسعه سازمان است را به انجام برساند.

** شركت های داخلی بخش عمده ای از نیاز های صداوسیما را تامین می كنند
قائم مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی نیز از تامین بخش عمده ای از نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری صداوسیما توسط شركت های داخلی خبر داد و گفت: حضور مراكز استان ها فصل جدیدی را در برگزاری اجلاس فناوری رسانه رقم زده است.
محمد فهمی حشیانی با اشاره به شعار اجلاس كه به «همگرایی رسانه ای و رسانه های تركیبی» اشاره دارد، افزود: این كلید واژه ها اساس فعالیت رسانه های نوین را در دنیا تشكیل می دهد
وی با بیان اینكه امروزه چیزی به نام رسانه های سنتی باقی نمانده است، تصریح كرد: اكنون رسانه ها در همزیستی مسالمت آمیزی با یكدیگر قرار دارند و از قابلیت های یكدیگر استفاده می كنند.
دبیر اجلاس در خصوص بخش های مختلف سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: در این دوره 22 نشست تخصصی و نزدیك به 60 سخنرانی ارائه خواهد شد.

** ایجاد نهضت تولید محتوا در صدا وسیما
معاون فضای مجازی صدا و سیمای نیز از نهضت تولید محتوا در این رسانه خبر داد.
رضا قدیمی، رسانه را نماد توانایی فنی و علمی سازمان صداوسیما دانست و گفت: در این اجلاس با حضور متخصصان فنی، تجربیات مفیدی تبادل می شود كه گام های موثری برای توسعه فنی سازمان صداوسیما به شمار می آید.
وی با اشاره به آرایش جدید رسانه ها در دنیا وظیفه صدا و سیما را مهم دانست و افزود: اكنون این رسانه علاوه بر حفظ و نگهداری برودكست و نیاز به پوشش سراسری، وظیفه جدیدی نیز برعهده دارد كه خوشبختانه بسیار موفق عمل كرده و توانسته گام های موثری بردارد.
قدیمی گفت: آنچه در این مسیر به ما كمك می كند توان و سواد فنی مهندسان سازمان و آشنایی آنها با فناوری های نوین بوده است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت رسانه های اجتماعی افزود: راه اندازی پیام رسان سروش یكی از مهمترین بخش های معاونت فضای مجازی است كه هم اكنون با 700 هزار عضو و 100 هزار كاربر فعال در فضای شبكه های مجازی تبادل اطلاعات می كنند.
سیزدهمین اجلاس سراسری فناوری و رسانه 28 و 29 دی ماه با شعار «مفهوم همگرایی رسانه‌ای، رسانه‌‌های تركیبی» در مركز همایش صدا و سیما برگزار می شود.
فراهنگ * 1355 ** 1071 ** خبرنگار: علی اكبر قزوینیان ** انتشار دهنده: امید غیاثوند