۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82391761
T T
۰ نفر
روند انتخاب سرمربی تیم ملی از زبان رئیس فدراسیون والیبال/مربی بلغار به تهران می آید

تهران - ایرنا - رئیس فدراسیون والیبال گفت: استویچف مربی سرشناس بلغارستانی هفته آینده برای تصمیم گیری در خصوص پذیرش مسئولیت تیم ملی والیبال به ایران خواهد آمد.

«محمدرضا داورزنی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: سال پركاری در والیبال پیش رو داریم تیم ملی قرار است در لیگ جهانی و قهرمانان قاره ها شركت كند و برنامه بازی های آسیایی 2018 جاكارتا و بازی های همبستگی كشورهای اسلامی را در باكو پایتخت كشور جمهوری آذربایجان را نیز در پیش داریم.
وی با اشاره به برگزاری جلسات آسیب شناسی و بررسی نقاط ضعف و قوت برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی افزود: پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم كه باید تغییر در سرمربی داشته باشیم و برای المپیك 2020 توكیو والیبال ایران باید در زمره چهار تیم برتر قرار گیرد و این هدف برای انتخاب سرمربی نیز مد نظر قرار دارد.
رئیس فدراسیون والیبال با تاكید بر اینكه سرمربی جدید تیم ملی ایران باید تجربه حضور در المپیك و از بهترین های جهان باشد تصریح كرد: مربی مد نظر فدراسیون باید تمایل به حضور در ایران را داشته و تعهد باشگاهی نیز نداشته باشد كه بررسی این شرایط در یك رابطه دو طرفه برقرار می شود و طبیعی است كه زمان بر خواهد بود.
داورزنی ادامه داد: انگیزه اولیه برای مربیان در انتخاب تیم های خود ایجاد پرونده خوب برای خود است و به همین دلیل تمایل به حضور در كشورمان را دارند، زیرا والیبال ایران را قابل رشد و توسعه می دانند. اما تعداد مربیان شایسته برای حضور در ایران زیاد نیست. البته مهم است كه مربی متناسب با اهداف و آرمان های خود انتخاب كنیم.
وی با اشاره به بررسی های صورت گرفته برای انتخاب سرمربی در تیم ملی والیبال ایران از 14 شهریور ماه گفت: با مربیانی چون رزنده علی رغم آنكه تمایلی برای حضور در آسیا نداشت، گفت و گو كردیم تا شاید تغییر روش دهد، همچنین سرمربی تیم ملی كانادا از گزینه های ایران بود و با آناستازی نیز در سه مقطع گفت وگو كردیم. مندز دیگر گزینه ایران بود و نفر بعد استویچف بود كه كارنامه درخشانی در باشگاهی داشت و با چند مربی صاحب سبك دیگر در والیبال نیز برای حضور در ایران ارتباط برقرار كردیم.
داورزنی با اشاره تهیه لیست 15 نفره مربیان طراز اول جهان خاطر نشان كرد: رزنده بعد از دو ماه مذاكره پاسخ فدراسیون را مبنی بر اینكه قصد خروج از برزیل را ندارد، داد و هاگ سرمربی كانادا نیز به ما گفت بیشتر علاقمند به كار باشگاهی است و فعلا كار ملی قبول نمی كنم و مندز نیز تا سال 2019 قرارداد با باشگاه داشت و نمی توانستیم قبول كنیم.
وی ادامه داد: مذاكره با آناستازی نیز 40 روز طول كشید كه با وجود داشتن مشكل مالیاتی در ایتالیا، راهكاری هم ارایه دادیم و در نهایت پس از مشورت با خانواده خود تصمیم گرفت به ایران نیاید، چون اولویتش باشگاه گدانسك لهستان بود.
رئیس فدراسیون والیبال بیان داشت: مذاكره با استرویچف بلغاری نیز به نتیجه نرسید زیرا این مربی شرایط بازیكنان ایران را مورد ارزیابی قرار داد و به این نتیجه رسید كه با تیم ایران روی سكو نمی رود. استویچف تاكید داشت فلسفه كاری من موفقیت و من حتما باید روی سكو بروم و با تیم ایران روی سكو نمی روم. فدراسیون والیبال ایران شرط سكو برای مربیان نگذاشته بود اما این مربی خودش تنها به سكو می اندیشد.
وی یادآور شد: ایمیلی برای این مربی ارسال و تاكید كردم كه توانایی والیبال ایران بالاتر از تحلیل های آماری است كه دستیارانش به او ارائه داده اند و در پاسخ موافقت كرد كه در صوفیه بلغارستان همدیگر را ببنیم كه طی دو جلسه روند كاری 10سال گذشته را بررسی كردیم و از او خواستم كه خیلی سریع جواب ندهد و از نزدیك والیبال ایران را ببنید و بعد پاسخ دهد و در كنار وی، از سه مربی دیگر نیز برنامه خواسته بودیم.
داورزنی بیان داشت: استویچف ساعت 16 روز یكشنبه به ایران می آید و بعد تصمیم گیری خواهد كرد كه در ایران می ماند یا نه.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینكه جریان های خاصی در مورد شما و مجتبی داورزنی پسرتان وجود دارد كه باید شفاف سازی شود، گفت: مسایل پسر من هیچ ربطی به فدراسیون والیبال و من ندارد چرا كه او با گروهی یك رستوران تاسیس كرده و اگر مشكل در این زمینه باشد، دستگاه های نظارتی كار خود را خواهند كرد و یا اینكه با تاسیس باشگاهی50 نفر را مشغول كار كنند، این مسایل هیچ ارتباطی به من و فدراسیون والیبال ندارد.
وی در مورد خوان سیچلو مربی تیم ملی والیبال نیز گفت: سیچلو ظرفیتی است كه در یك سال آینده هم در اختیار والیبال ایران خواهد بود و وضعیت همه بازیكنان لیگ برتر را رصد و عملكرد آنان را مورد بررسی قرار می دهد و قرار است او مربی تیم ملی و یا سرمربی یكی از تیم ها رده های سنی ایران شود اما فعلا مایل هستیم كه عملكرد بازیكنان را رصد كند.
رئیس فدراسیون در خصوص كادر فنی تیم ملی والیبال نیز اظهار داشت: هنوز برای كادر فنی تصمیم گیری نكردیم. خوش خبر به عنوان سرپرست سال ها با تیم ملی همكاری دارد، اما در نهایت سرمربی تیم ملی باید براساس برنامه های خود در این خصوص تصمیم گیری كند.
وی ادامه داد: والیبال هشت تیم ملی در رده های سنی در دو گروه مردان و زنان دارد و باید از تمام توانایی داخلی برای تقویت این تیم ها استفاده كنیم و از سوی دیگر تربیت سرپرست تیم نیز یكی دیگر از راهبردهای فدراسیون است و تیم های ملی به افراد تعلق ندارد و حتما بهترین ها در تیم های مختلف كار خواهند كرد.
داورزنی در خصوص فهرست امضا شده برای یك تشكل سیاسی نیز گفت: طی 35 سال در بخش های اجرایی كار كرده ام و علاقمند به كار سیاسی نیستم و به نظر من آفت سیاست كشور، حضور مسئولان اجرایی در سیاست است و به نظر من نباید مسئولان اجرایی وارد سیاست شوند.
وی ادامه داد: قرار است در جهت وحدت ملی و انسجام همه نیروهای انقلابی در كشور اقدامی انجام شود كه من هم گفتم موضوع خوبی است كه بعد اعلام اسامی، موضع گیری سیاسی انجام كه بالافاصله اعلام كردم این موضوع با دیدگاه من مطابقت ندارد و اعتقادی به این خط كشی ها ندارم و به هیچ عنوان جناح بندی سیاسی و مقابله با دولت نباید ایجاد شود. من فقط به كارهای اجرایی علاقمند هستم و تاكید می كنم به هیچ جناحی وابستگی ندارم.
وی در پاسخ بر سئوالی كه چرا فدراسیون در زمینه ملی خوب عمل می كند اما در لیگ مشكل دارد، گفت: لیگ از نظر شكلی با 12 تیم برگزار می شود و بسیاری از تیم ها مشكلاتی دارند و تاكید فدراسیون نیز تعیین باشگاه های بدهكار بود كه این موضوع با سخت گیری سازمان لیگ انجام شد.
داورزنی بیان داشت: تیم ورامین به دلیل آنكه هر ساله وعده های كه به آنان داده می شود، عمل نمی شود با مشكلاتی روبرو می شود و فدراسیون می تواند شكل كار را رعایت كند و همه می گویند این اقدام عالی است، اما باید به خواسته مردم ورامین هم احترام گذاشت.
وی تصریح كرد: در تهران تیم هایی هستند كه تعداد هواداران آنها به 300 نفر می رسد اما هواداران تیم های شهرستانی به مراتب بیشتر است و از 12 تیم حاضر، برخی تیم ها چون خودروسازان و بانك ها منابع با ثبات دارند كه مشكلاتشان نیز كمتر است.
رئیس فدراسیون والیبال اضافه كرد: در برخی تیم های شهرستانی رابطه ای بین شهرداری و تیم ها وجود دارد كه به دلیل منابع مالی شهرداری با مشكلات روبرو می شوند و بعد از مدتی و با تامین منابع این مشكلات برطرف می شود و به تعهدات خود عمل می كنند.
داورزنی گفت: در شهرستان ها اقبال عمومی به والیبال به گونه ای است كه فدراسیون تمایل دارد با حداقل ها، تیم این شهرها در لیگ حفظ شود و حتی تیمی مانند پارسه كه بازیكنان جوان و سرباز را در خدمت دارد و باید به گونه ای به این تیم كمك شود تا در آینده به مشكل برنخورد.
وی یادآور شد: خواسته مردم ورامین، گنبد، ساری، اراك و دیگر شهرها مهم است و به همین دلیل همه تلاش خود را برای حفظ تیم های این شهرها انجام خواهیم داد و البته باید تا حد امكان با وضعیت اقتصادی كشور به آنان كمك شود.
وی در خصوص اینكه چقدر امید به ماند استویچف در ایران دارد گفت: این موضوع دو طرفه است و باید ببنیم او نظرش درباره شرایط والیبال ایران چیست و پیش بینی آن سخت است، اما همین كه مجاب شد به ایران بیاید، جای امیداری دارد.
داورزنی در خصوص عملكرد والیبال ساحلی نیز گفت: تلاش زیادی طی 10 سال گذشته انجام شده تا والیبال ساحلی از این تعداد محدود بیشتر شود و تا چند سال پیش هر زمانی كه صحبت از والیبال ساحلی بود نام فرخی به زبان می آمد و در عین حال به دلیل درآمد بیشتر، بازیكنان جذب والیبال سالنی می شدند، والیبال ساحلی در همه امور باید مستقل شود كه سازمان ساحلی تشكیل شد.
رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: برای رشد این رشته مسابقات بیشتری باید برگزار شود و قصد هم افزایی و استفاده از ظرفیت ها را داشتیم كه در برخی موضوعات موفق عمل نكردیم و جای كار بیشتری دارد.
وی یادآور شد: در سال جاری تور سه ستاره جهانی با جایزه 100 هزار دلاری در ایران برگزار می شود كه تاكنون 69 تیم از تیم های مطرح جهان ثبت نام كردند.
وی گفت: عزیزخانی روز گذشته از مسئولیت سازمان ساحلی استعفا داد اما غفوری دبیر سازمان والیبال ساحلی، شرایط برگزاری تور جهانی را به خوبی مهیا كرد.
داورزنی در خصوص ویژگی های استویچف گزینه سرمربیگری تیم ملی والیبال گفت: والیبال نوین در همه نقاط جهان اصولی بسیار نزدیك به هم دارد و هر یك از كشورها سبك و سیاق خود را دارد، اما نتیجه این سبك ها در یك میدان رقابتی مانند المپیك یا قهرمانی جهان هر كدام امكان قهرمانی و موفقیت دارند و سبك و سیاق والیبال جهان در قالب یك كشور نمی گنجد، هر كدام مشتركاتی دارند كه از اهمیت خاصی برخودار است.
وی تصریح كرد: رهبری و مدیریت مهمترین عامل در موفقیت یك تیم است كه روش های متفاوتی در جهان دارد؛ شاید سبك یك مربی در برزیل موفق باشد اما در لهستان ناموفق به همین دلیل برای والیبال ایران جمع بندی این مسایل مهم است. دانش خوب، تجربه خوب و قدرت رهبری و اعمال قدرت در تیم ملی اهمیت زیادی برای انتخاب فدراسیون دارد و ساختار فرهنگی ایران با خیلی از كشورها متفاوت بوده و با توجه به این نیاز، سرمربی را انتخاب می كنیم.
رئیس فدراسیون والیبال در خصوص اینكه آیا صحبتی با شما برای معاونت وزارت ورزش شده است گفت: عضو هیات رئیسه فدراسیون بین المللی والیبال و در آسیا نیز مسئولیت منطقه آسیای مركزی را دارم و دغدغه من المپیك 2020 توكیو و اهداف والیبال ایران است و پیشنهادی برای این مسئولیت ها شده اما ترجیج می دهم كه در والیبال باشم.
وی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید نیز برای معرفی وزیران ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی پیشنهادی به من شد اما اعتقاد دارم كه والیبال می تواند افتخاری برای این كشور باشد و تمایل دارم به هدفی كه ترسیم كردم، برسم و اگر حكم شود، بحث دیگری است و از دایره انتخاب من خارج می شود.
داورزنی ادامه داد: درباره پیشنهاد كمیته ملی المپیك نیز در حال حاضر موضوعیت ندارد، چرا كه انتخاباتی در كار نیست و ترجیح می دهم تا المپیك 2020 در والیبال بمانم و به هدف مان یعنی كسب رتبه چهارم جهان و المپیك دست یابیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در باره مبارزه با بی نظمی ها در لیگ گفت: بارها به باشگاه ها تاكید داشتم كه بی نظمی در لیگ باید از بین برود اما هر كدام از این موضوعات به مبادی مختلف وابسته است. اگر بی نظمی در برگزاری و قضاوت باشد باید در فدراسیون آن را برطرف كنیم. برای مثال اگر در قضاوت مشكل است باید سیستم ویدیو چك مهیا شود كه در آینده آن را تهیه خواهیم كرد.
رئیس فدراسیون والیبال بیان داشت: اما موضوع فرهنگ عمومی در بین تماشاگران نیاز به فرهنگ سازی تماشاگران داریم كه سرمایه اصلی هر رشته ورزشی است. تماشاگران باید یاد بگیرند كه نفع هر تیم و باشگاه به حمایت آنها بستگی دارد و رفتاری كه منجر به مشكلات برای تیم شود، جریمه خواهد داشت و بسیاری از اتفاقات ضعف در فرهنگ عمومی تماشاگران است كه باید نهادهای مختلفی در این زمینه تلاش كنند تا شرایط بهتر شود.
وی در عین حال گفت: فدراسیون نیز تلاش دارد با استفاده از زیر ساخت های مورد نیاز مشكلات بی نظمی ها را كاهش دهد. البته از نقش كادر فنی تیم ها نباید غافل شویم زیرا آنان می توانند هیجان بازیكنان و بسیاری از حركات نامعقول را در بین بازیكنان كنترل كنند.
داورزنی در خصوص سفارش نهادها برای ماندن یك تیم در لیگ برتر نیز گفت: هیچ نهاد و دستگاهی در لیگ برتر دخالت نكرده و اگر تیم ورامین به مسابقات بر می گردد تنها به دلیل علاقه مردم ورامین بود كه از راه های مختلف برای ماندن تیم خود تلاش كردند.
ورزشی**1379**1067**
خبرنگار: هادی افتخاری انتشاردهنده:علی خورسندی
۰ نفر