۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82391908
T T
۰ نفر

تاثیر برجام بر ورزش ایران

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82391908
تاثیر برجام بر ورزش ایران

تهران-ایرنا- به اعتقاد كارشناسان و ناظران آگاه تغییر نگرش جهان و بازشدن دروازه های آن به روی ایران در دوران یكسالگی برجام منجر به شكوفایی بخش های مختلف اقتصادی كشور شده است كه در این رهگذر حوزه ورزش نیز به ویژه در بخش زنان از این موفقیت بزرگ در عرصه دیپلماسی دولت تدبیر و امید بی نصیب نماند.

برنامه جامع اقدام مشترك ( برجام) در كنار تأثیرات مثبتی كه در شكوفایی اقتصاد مالی و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از خود بجا گذاشت، سطح تعاملات ورزشی در جامعه بین‌المللی را ارتقا داده است تا فرصت های دست نیافتنی برای ورزش كشورمان در شرایط جدید سیاسی كشور ایجاد شود.
ورزش ایران پیش از این از نبود شرایط جذب نیروهای متخصص كیفی بین المللی در حوزه های مختلف فنی و ورزشی و ضعف در حوزه دیپلماسی ورزشی به جهت محدودیت تعاملات بین اللملی و تحریم های ناعادلانه اقتصادی و سیاسی رنج می برد.
همچنین بهره مند نشدن ورزشكاران كشور از تجهیزات تخصصی ورزشی استاندارد به دلیل اعمال تحریم ها از جمله مشكلات متعدد پیش روی تیراندازان كشور برای تامین تجهیزات لازم از جمله اسلحه و فشنگ برای تمرین و آماده سازی ،ناكافی بودن سهم سرمایه گذاران در احداث و احیای كارگاه های تولیدات ورزشی، پایین بودن نقش فعالیت های ورزشی در تولید ناخالص ملی كشور و ضعف در ارتباط نظام مند بین مراكز تحقیقاتی بین المللی با مشكلات عدیده ایی روبرو بود.
از طرفی نامناسب بودن صنعت نرم افزاری و سخت افزاری در توسعه ورزش كشور، ناكافی بودن نرخ مشاركت فرهیختگان و نخبگان ورزشی ایرانی مقیم خارج از كشور، نبود مقررات و قوانین لازم حقوقی در زمینه فعالیت زنان ورزشكار در عرصه بین المللی
و پایین بودن سهم این بخش در رسانه های خارجی عرصه را برای خودنمایی و شكوفایی ورزش كشور و قرار گرفتن در جایگاه شایسته تنگ تر كرده بود.
اما با گشایش فصل جدیدی در عرصه بین الملل و دست یابی ایران به این توافق مهم ورزش كشور نیز همچون دیگر عرصه ها رفته رفته از برخی مشكلات و موانع عبور كرد و توانست از تاثیرات برجام در حوزه مالی و اقتصادی بهرمند شود.
تامین امنیت اقتصادی اجتماعی ورزش در پی استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت فعالیت در بخش های عمرانی و جاری حوزه ورزش ، مشاركت چشم گیر متخصصین ورزش در بخش فنی و اجرایی ایرانیان مقیم خارج جهت ارتقاء سطح كیفی تیم های ورزش ملی و باشگاهی، استقبال فدراسیون های جهانی از میزبانی ایران در رویدادهای مختلف بین المللی ورزشی ،تسهیل در روند كسب كرسی های بین المللی در دو بخش زنان و مردان نمونه هایی از این آثار ارزشمند است.
همچنین تسهیل در واردات تجهیزات تخصصی ورزشكاران و نیز تامین مواد اولیه مورد نیاز كارگاه های تولیدی ورزشی، فراهم شدن شرایط حضور جدی ورزشكاران ایرانی به ویژه زنان در عرصه های بین المللی و تسهیل فرآیند حضور زنان مسلمان در رویدادهای بین جهانی با پوشش حجاب اسلامی از سوی كمیته ملی المپیك از دیگر موارد است.
تلطیف جو دیپلماسی ورزشی در انتخاب ورزشكاران، مربیان، داوران در قالب سفیران صلح و دوستی، معرفی برترین ها و نمایندگان سازمان ملل، افزایش دعوت فدراسیون های جهانی از زنان متخصص ورزشی كشور به عنوان عوامل فنی و اجرایی جهت برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی، تسهیل روند استیفای حقوق ورزشكاران ایرانی در رقابت های بین المللی مواردی است كه در رهگذر یك سالگی برجام در ورزش به بار نشسته است.
همچنین افزایش سطح ارتباطات و تبادلات علمی و تجربی در حوزه ورزش، توسعه فناوری اطلاعات در عرصه ورزش و امكان الگوبرداری از تجربیات موفق جهانی، گسترش تسهیلات مالی بین المللی در صنعت ورزش، امكان بهره مندی فدراسیون های ورزشی بویژه فوتبال از دارایی های بلوكه شده در فدراسیون های جهانی و فراهم كردن توسعه گردشگری ورزشی و بهره مندی از ظرفیت های موجود در این حوزه فرصت های خوبی را فراروی ورزش ایران ایجاد كرده است.
وزیر ورزش و جوانان كه یكی از دغدغه های این حوزه را تعامل با مجامع بین المللی عنوان كرده است، در این رابطه می گوید: «توسعه مناسبات ورزشی با دنیا می تواند در كسب میزبانی های متعددی ورزشی موثر باشد» كه ما به دنبال این مهم هستیم تا در سایه آثار مثبت برجام به مرور زمان شماری از مشكلات ورزش را در عرصه های بین المللی برطرف كنیم.
سلطانی فر تاكید كرد: متأسفانه ما در هفت هشت سال گذشته به خاطر شرایط بین المللی و اعمال تحریم های ناعادلانه اقتصادی و سیاسی از حق میزبانی مسابقات ورزشی مختلف محروم بودیم كه امیدواریم با استفاده از فضای مناسب ایجاد شده ناشی از برجام ، با میزبانی ایران و برگزاری مسابقات بین‌اللملی جهانی در تهران به سمت رشد و توسعه بیشتر ورزش كشور حركت كنیم.
ورزشی**9250** 1701
خبرنگار: گلی سفید زاده * انتشار دهنده: حمید قدیمی
۰ نفر