۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82391973
T T
۰ نفر

ظریف: مخالف حضور آمریكا در نشست آستانه هستیم

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82391973
ظریف: مخالف حضور آمریكا در نشست آستانه هستیم

داووس - ایرنا- محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران صبح روز چهارشنبه در حاشیه نشست غیررسمی و مشورتی سوریه در داووس سوئیس گفت كه تهران مخالف حضور آمریكا در نشست مذاكرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان است.

به گزارش ایرنا، دكتر ظریف پیش از شروع نشست سوریه در داووس در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی ،در پاسخ به این سئوال كه موضع ایران در اجلاس آستانه چه خواهد بود؟، گفت: ما همواره گفته ایم موافق حضور آمریكا نیستیم؛ همین طور اعلام كردیم كه ما دعوت كننده برای اجلاس هم نیستیم بلكه قزاقستان دعوت كننده است ما موضع خودمان را اعلام كرده ایم.
وزیر خارجه ایران افزود: علتش هم این است كه چارچوب هایی كه در گذشته وجود داشت نتوانست به راه حل برسد، فعلا همكاری سه جانبه ای كه بین ایران، روسیه و تركیه در دو سه ماه گذشته وجود داشته، توانسته است نتایج ملموسی را ایجاد بكند كه یكی از آنها موفقیت در آتش بس هست و انشالله موفقیت در گفت وگوهای بین دولت سوریه و معارضن مسلح دولت سوریه خواهد بود.
وی تصریح كرد: بر همین اساس ما فكر می كنیم كه بایستی این چارچوب حفظ شود و در قالب این چارچوب كاری اش پیش برود و به همین دلیل هم موافق نیستیم كه ورود جدیدی داشته باشیم؛ ما معتقدیم كه كار را مشكل تر خواهد كرد.
وی همچنین درمورد برنامه هایش در نشست داووس سوئیس گفت: امسال حضور بنده در داووس حضور خیلی كوتاه خواهد بود. ما هر سال برای دو یا سه روز در داووس شركت می كردیم و این فرصت را پیدا می كردیم كه در جلسات مختلف شركت و همین طور با افراد مختلف ملاقات كنیم اما امسال به دلیل اینكه فردا ( پنجشنبه ) در مالزی جلسه ویژه وزرای خارجه سازمان همكاری های اسلامی برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان میانمار تشكیل می شود و قرار است كه من در آن جلسه شركت كنم، لذا تنها در دو برنامه كوتاه در داووس شركت می كنم.
وی افزود: یكی از آنها برنامه جلسه مشورتی صبح امروز (چهارشنبه) بین تعدادی از وزرای خارجه در مورد وضعیت سوریه است كه یك جلسه غیر رسمی است و در آن خانم 'فدریكا موگرینی' مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آقای 'دی میتسورا' فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و وزرای خارجه برخی برخی از كشورهای منطقه و اروپایی حضور دارند.
ظریف اضافه كرد: همینطور ظهر امروز ( چهارشنبه ) یك جلسه دیگر در سالن اصلی اجلاس داووس در مورد نقش ایران در امنیت منطقه خواهیم داشت كه در آن جلسه در مورد مخاطراتی كه از ناحیه افراطی گری و تروریسم منطقه ما را تهدید می كند و دیدگاه هایی كه با بحران آفرینی و حمایت از تروریسم مانع ثبات در منطقه ما می شوند، صحبت خواهیم كرد.
ظریف افزود: اگر فرصتی بشود در فاصله دو جلسه نیز دیدارهای دو جانبه ای را برخی از وزرای خارجه كشورهای اروپایی در خواست كرده اند كه این دیدار ها هم صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سئوال كه در جلسه داووس شخصیت های بسیاری از كشورهای جهان حضور دارند، آیا در مورد برجام هم با برخی از مقامات در اینجا صحبت خواهد شد؟ گفت: معمولا ما در جلسات داووس فرصت بود كه هم با مقامات سیاسی صحبت می كردیم و هم با روسای شركت ها امسال به دلیل مشكلی كه برای حضور در اجلاس مالزی دارم و بایستی بعد از ظهر امروز ( چهارشنبه )جلسه را ترك كنم و دیروز هم نیاز بود تا به خاطر حضور نخست وزیر تا بعد از ظهر در تهران باشم لذا فرصت كوتاهی در داووس خواهم بود. بنابراین فرصتی نخواهد بود.
وی افزود: البته ما دیدگاه هایمان را در مورد برجام گفته ایم و نامه های متعددی به خانم موگرینی نوشتیم، جلسات متعددی برگزار شده و لذا بعید می دانم نیازی باشد مجددا جلسه ای داشته باشیم.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران كه شامگاه سه‌شنبه به‌منظور شركت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، وارد زوریخ سوئیس شد، در اولین برنامه كاری اش، صبح امروز ( چهارشنبه) در نشست سوریه شركت كرد.
نشست غیررسمی در مورد سوریه صبح روز چهارشنبه با حضور شماری از وزیران امور خارجه كشورهای اروپایی و منطقه از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و نیز 'فدریكا موگرینی' مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا در داووس سوئیس آغاز شد.
این نشست در حالی برگزار می شود كه مذاكرات صلح سوریه در آستانه قرار است 23 ژانویه (4 بهمن ماه) برگزار شود.
نشست آستانه مطابق برنامه اعلام شده در روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه امسال در قزاقستان تحت نظارت روسیه، تركیه و ایران برگزار می شود.
گفت و گوهای سوری - سوری میان دولت و معارضان سوریه با هدف فراهم كردن مقدمات حل سیاسی بحران این كشور برگزار خواهد شد.
اروپام**4**ن**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی