۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82392317
T T
۰ نفر
گزارش نشریه ایتالیایی در آستانه رقابت های شطرنج قهرمانی بانوان جهان در تهران

رم - ایرنا - روزنامه ایتالیایی «ایل سوله» نوشت كه تهران در ماه فوریه - بهمن - ماه میزبان یكی از رویدادهای بزرگ شطرنج جهان است. اما با وجود انصراف برخی بانوان مطرح شطرنج جهان، تقریبا همه برگزیده شدگان تصمیم گرفتند محدودیت های ممكن را پذیرفته و در آن شركت كنند.

به گزارش روز چهارشنبه این روزنامه ایتالیایی، ‌با اینكه برخی از بازیكنان از شركت در این مسابقه انصراف داده اند، اما تقریبا همه برگزیده شدگان و حتی سه بانوی آمریكایی تصمیم گرفتند در این رقابت ها شركت كنند.
ایل سوله نوشت: این بازیكنان در آغاز سال جاری میلادی حضور خود را به تایید فدراسیون بین المللی شطرنج رساندند.
روزنامه ایتالیایی با اشاره به محدودیت های پوششی كه قوانین ایران برای بانوان دارد، نوشت:‌ این محدودیت و انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهوری آمریكا می تواند برگزاری مسابقات جهانی شطرنج زنان را در تهران به خطر بیاندازند.
رقابت های شطرنج بانوان قهرمانی جهان از 22 بهمن ماه با حضور 64 شطرنج باز زن مطرح دنیا در تهران برگزار می شود. این نخستین میزبانی ایران در چنین سطحی برای ورزش بانوان كشور است.
ایل سوله نوشت: مسابقات قهرمانی بانوان شطرنج جهان از 10 فوریه - 22 بهمن ماه - با حضور 64 بازیكن تراز اول جهان در تهران آغاز می شود. در این مسابقات «اولگا زیمینا» شطرنج باز ایتالیایی نیز حضور خواهد داشت.
این روزنامه نوشت: شطرنج باز 34 ساله ایتالیایی با توجه به عملكردی كه در مسابقات اروپایی در تابستان گذشته داشت، برای شركت در این رویداد مهم انتخاب شد، اما ممكن است در دور نخست این مسابقات در صورتی كه در مقابل «بلا خوتنشیویلی» گرجستانی قرار بگیرد، حذف شود.
ایل سوله با اشاره به انصراف چند نفر از مطرح ترین بازیكنان جهان از شركت در این رویداد مهم بین المللی نوشت كه اعتراضات به انتخاب ایران برای میزبانی این رودیداد بین المللی را «نازی پایكیدز» بازیكن گرجستانی - آمریكایی نخستین بار در چند ماه گذشته مطرح كرد.
این بازیكن آمریكایی نخستین بار در چند ماه گذشته به دلیل آنچه آن را «رعایت حجاب در ایران» نامید از دیگر بازیكنان خواست تا از حضور در تهران برای شركت در رقابت های شطرنج قهرمانی جهان انصراف دهند. درخواست این بازیكن، از سوی دیگر بازیكنان مورد توجه قرار نگرفت و بسیاری از شطرنجبازان مطرح دنیا، حضور در ایران را تجربه ای دلنشین توصیف كردند.
روزنامه ایتالیایی در گزارش خود نوشت كه اعتراضات به شركت در این رویداد بین المللی در آستانه برگزاری این مسابقات بار دیگر مطرح شد. اما تقریبا همه شركت كنندگان در این رقابت، مصمم هستند،‌ به تهران سفر كنند.
ایل سوله نوشت: فدراسیون بین المللی شطرنج - فیده - برگزاری این مسابقات را در ایران تایید كرد زیرا تهران تنها نامزد میزبانی این رقابت ها بود. بازیكنان زن ایرانی بارها درخواست رسمی از دیگر بازیكنان را برای شركت در این مسابقات و حمایت از توانمندسازی زنان در ایران را مطرح كرند.
این روزنامه افزود: در چند روز اخیر شرایط تغییر كرده و با رسیدن «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریكا به نظر می رسد كه ممنوعیت رابطه آمریكایی ها با ایران آغاز شود.
«ایل سوله» نوشت: به نظر می رسد این مشكل در حال تبدیل شدن به یك مساله غیر قابل اداره است و ممكن است در آخرین لحظه برخی دیگر از بازیكنان از شركت در این رقابت ها انصراف دهند.
اروپام**461**1545