۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸
کد خبر: 82393105
T T
۰ نفر
كاهش 13 درصدی فراوانی گونه های پرندگان آبزی و كنار آبزی در البرز

كرج- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت كه در سرشماری انجام شده، فراوانی گونه های پرندگان آبزی و كنار آبزی در این استان به علت بارش كم 13 درصد كاهش نشان می دهد.

سید مهدی مصطفوی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همه ساله در جهان سرشماری پرندگان مهاجر در فصل زمستان با تاكید بر تالاب‌ها و مناطق تجمع پرندگان آبی زمستان گذران انجام می‌گیرد.
وی اظهارداشت: برنامه سرشماری زمستانه پرندگان آبزی در استان البرز نیز از تاریخ 25 دی ماه در 5 سایت واقع در آبگیر، سد، رودخانه و آب‌بند استان البرز و با همكاری كارشناسان متخصص و پرنده شناسان عضو تشكل های زیست محیطی انجام شد.
وی گفت: نتایج این گونه سرشماری‌ها به توصیف و تشریح تغییرات حاصله در تعداد و پراكنش جمعیت‌های پرندگان مهاجر آبی پرداخته كه در نهایت به مدیریت زیست‌بوم كمك می‌ كند.
مصطفوی افزود:علاوه بربرنامه سرشماری پرندگان، بررسی احتمال وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان و نظارت بر پهنه‌های آبی به جهت ممنوعیت صید و شكار پرندگان مهاجرآبزی نیز در دستور كار سرشماران قرار گرفت.
وی یادآور شد: تا این لحظه پایش‌های دقیق حاكی از نبود نمونه مشكوك و یا لاشه در استان است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش با اشاره به اینكه در استان البرز 565 پرنده از 15 گونه پرنده شمارش شد، گفت: آمار سرشماری زمستانه پرندگان در سال 95 حاكی ازكاهش 13 درصدی فراوانی گونه‌ها به دلیل عدم آبگیری برخی از پهنه‌ها داشت ولیكن به لحاظ تعداد گونه با سال پیش برابر بود.
مصطفوی اضافه كرد: تعداد پرندگان موجود در سایت طالقان نسبت به سال پیش 45 درصد افزایش داشت.
6156/ 6155خبرنگار: نوشین طهماسبی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
۰ نفر