تسهیل ارتباط بین المللی و احیای جایگاه منطقه ای پست ایران در پسابرجام

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت ملی پست جمهوری اسلامی ایران افزایش شمار شركت های هوایی برای ارسال محموله های پستی، برقراری ترانزیت مرسوله های بین المللی از راه ایران و احیای دوباره مركز پست هوایی منطقه در كشور ما را از مهمترین دستاوردهای یك سال پس از اجرای برجام برشمرد.

به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
اكنون یك سال از اجرای برجام می گذرد و گشایش های آن در عرصه های مختلف اقتصادی كشور مشهود و ملموس است.
به باور بسیاری از ناظران، جمهوری اسلامی ایران در یك سال گذشته توانست در فضای پسابرجامی بر بسیاری از تهدیدها و چالش های خارجی فائق آید.
لغو تحریم ها ورود سرمایه و سرمایه گذاران خارجی را به كشور چند برابر كرد. بازگشت میزان فروش نفت كشور به دوره پیش از تحریم ها، ساماندهی وضعیت تجاری و جلوگیری از هدررفت اموال عمومی كشور دیگر نتایج اجرای این توافق بین المللی بود.
«حسین مهری» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شركت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، درباره آثار اجرای برجام در بخش پست امروز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: یكی از آثاراجرای برجام در بخش پست مبادله تفاهمنامه همكاری های دوجانبه در زمینه فنی، كیفی، كمی و فرهنگی با تركیه، جمهوری آذربایجان، اتریش، افغانستان و عراق بود.
رییس هیات مدیره شركت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: برگزاری نمایشگاه های مشترك تمبر و محصول های فیلا تلی، تجارت الكترونیك و همچنین ارتباطات زمینی و هوایی از دیگر مفاد این تفاهمنامه ها بوده كه برخی از آنها اجرایی شده است.

* برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی تمبر
مهری یكی از برجسته ترین آثار اجرای برجام در بخش پست را برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی تمبر با حضور اتریش، تركیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و بلغارستان با هدف توسعه ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برشمرد و یادآوری كرد:شعار این نمایشگاه كه از بیست و هشتم آذرماه تا سوم دی ماه امسال در تهران برپا شد، تمبر سفیر دوستی بود كه فرصت مناسبی برای رفع ایران هراسی فراهم ساخت.

* عضویت در مجامع جهانی پستی
مدیرعامل شركت ملی پست عضویت ایران در شورای راهبری اتحادیه جهانی پست را از دیگر دستاورد های درخشان اجرای برجام عنوان كرد.
ایران پس از 12 سال انتظار، در دسامبر 2016 میلادی (آذر- دی) با 103 رای موافق عضو این شورا شد.

*فراهم سازی امكان وصول و پرداخت مطالبات
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم شدن امكان وصول مطالبات و پرداخت بدهی های شركت ملی پست را از دیگر دستاورد های یكساله اجرای برجام دانست.
وی گفت: شركت ملی پست به دلیل مبادله مرسوله های پستی با كشورهای مختلف باید هزینه هایی را پرداخت یا دریافت كند اما به دلیل تحریم ها و فراهم نبودن امكان پرداخت مطالبات دیگر كشوره، چهره نامناسبی از كشور ما در جهان نقش بسته بود.
به گفته وی، رفع تحریم ها و اجرای برجام كمك كرد هم مطالبات این كشورها پرداخت و هم مطالبات ایران دریافت شود.

*فراهم شدن امكان ترانزیت بین المللی مرسوله ها
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآوری كرد پس از اجرای برجام امكان ترانزیت بین المللی پستی فراهم شد.
وی توضیح داد: اكنون توانسته ایم محموله های پستی عراق را به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل كنیم تا از آنجا به 103 نقطه جهان ترانزیت شود.

*تلاش برای بازگرداندن ایران به مركز پست هوایی
مهری به تلاش های انجام شده برای احیای جایگاه پستی ایران در منطقه در پسابرجام اشاره كرد و گفت: نخستین گام در این زمینه با همكاری عراق آغاز شد و بزودی همه كشورهای منطقه را دربرمی گیرد.

*افزایش شمار شركت های هوایی برای ارسال مرسوله ها
رییس هیات مدیره شركت ملی پست یادآوری كرد پیش از اجرای برجام مرسوله های پستی ایران فقط با یك شركت هوایی فرستاده می شد كه زمان طولانی و افزایش هزینه را به همراه داشت.
مهری ادامه داد: اكنون شمار این شركت ها به پنج مورد افزایش یافته است كه هم كاهش هزینه و هم افزایش سرعت را همراه داشته و آسیب دیدگی مرسوله ها نیز كم شده است.
وی تاكید كرد شمار نقطه های تماس پستی ایران از 64 به 103 مورد در جهان رسیده كه این امر از دیگر دستاوردهای اجرای یكساله برجام است.

* همكاری بین المللی برای نوسازی ساختار پست منطبق با ساختارهای نوین جهانی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مذاكره با آلمان، فرانسه و اتریش برای نوسازی ساختار سیستم مدیریت شبكه پستی خبر داد و گفت: مذاكره ها به زودی وارد فاز عملیاتی می شود و پستی نوین و چابك را برای كشور رقم می زند.
مهری تلاش برای مكانیزه كردن پست با همكاری آلمان و اتریش را از دیگر دستاوردهای برجام برشمرد و از همكاری با اتریش برای پست لجستیك خبر داد.
مدیرعامل شركت ملی پست جمهور اسلامی ایران تاكید كرد تجارت الكترونیك به تدریج در حال بازگشایی است. از این رو، تلاش می شود با استفاده از این فرصت محصول های ایران به جهانیان معرفی و بر اساس تعرفه های گمركی، خریدهای ایرانیان از سایر كشورها به داخل منتقل شود.
اقتصام**2078**1961** مصاحبه كننده: محمدمهدی بهرامی** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر